Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Barselsbesøk? NEI TAKK!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Barselsbesøk? NEI TAKK!

Gjør som flere her, henvender meg til dere for jeg føler jeg ikke har noen andre å gå til..

Jeg har ett barn fra før, fødselen gikk supert, ja hele svangerskapet gikk flott. Det som jeg fikk litt problemer med var alle "disse" familiemedlemmene våre, venner, bestemødre, naboer osv. som på død og liv skulle komme å få et glimt av ungen, bære på han og det jeg enda sliter med .."lukte/snuse" på han.. !! Ungen kom en del uker for tidlig, så "heldigvis" måtte vi være noen dager ekstra på sykehuset hvor han lå på nyfødt intensiv og fikk litt behandling for bl.a. gulsott og litt sånt "småtteri".

Nå er jeg gravid igjen, og er kjempeglad for det. Jeg har ikke hatt så smertefritt svangerskap denne gangen, men ser ikke mørkt på fødselen som vil komme engang i juni. Det jeg gruver meg mest for er dette styret med alle som bare skal se og besøke osv.. Sist gang fikk vi beskjed om å holde besøkende på avstand da vi kom hjem, pga. smittefare og dårlig imunforsvar hos den lille. Skal love dere at det ikke falt i god jord til våre nærmeste..

Jeg vet det er tidlig, ting kan selvfølgelig endre seg, men jeg kjenner jeg blir helt svett av alle disse uskrevne kravene om barselsbesøk.. Jeg vil ikke ha det før jeg er klar for det. Jeg vil gjerne ha litt tid å komme meg på selv etter at jeg har kommet hjem også. Jeg orker ikke besøk når jeg selv føler meg som Gollum i Ringenes Herre... men hvordan skal jeg få sagt dette på en slik måte at jeg får forståelse og ikke sinne tilbake??

Sv: Barselsbesøk? NEI TAKK!

Skjønner hvordan du føler det. Jeg hadde en del av de samme følelsene sist også. Vi slapp unna en god del da vi bor langt unna familien da (annen landsdel) Men det vi fikk ble ganske fordoblet da 1) familiemedlemmer er lengre om gangen 2) de bor hos oss. Føler nesten jeg må tolerere det når vi tross alt har flyttet så langt unna dem....

I ditt tilfelle antar jeg familien bor i samme by som dere. Håper det er mulig med noe kompromiss, det er kjipt å grue seg til barseltiden sin...
    Jeg ville ha sagt i fra flere ganger på forhånd før fødsel om hvordan jeg ønsker ting. F.eks at besteforeldre kan komme å besøke en gang etter fødsel for å titte på. Dette kan man nesten ikke unngå... jeg tenker jeg selv hadde blitt skuffet også om mitt barn fikk et barn jeg ikke fikk se "så fersk som mulig".
    Men begrense dette besøket til et kooort ett altså. Og kun til aller nærmeste familie. Ville sagt nei til venner, naboer o.l. Jeg ville sagt til dem at vi stikker innom en kort tur når det passer for oss (altså legge besøket til hos DEM, så du både selv kan bestemme når og hvor lenge det skal være)
    Dersom dette ikke går inn når man snakker om det på forhånd og når tiden er der, så ville jeg ansett det som skikkelig frekt (!) og respektløs. Hadde ikke åpnet døren hjemme da dersom de ringte på
    2004 2010 2015

Comment

Jeg må si meg enig med Earane her, hvis de ikke respekterer det så er det faktisk ganske frekt og respektløst! Det er DU som kjenner hvor mye du orker, og DU som bestemmer hvor mye besøk du vil ha.
      Som hun sier er det nok uunngåelig å vise frem nurket til besteforeldre og de aller nærmeste, men det skal ikke behøve å bety noe ekstra mas og stress for deg!

Jeg var ganske tydelig i forkant av forrige fødsel, sa fra med STORE bokstaver at hvis ikke jeg ber deg, så er du kanskje ikke velkommen. Spør gjerne om det passer, men du kan risikere å få et nei og da ER det nei.
      Jeg var spesielt nøye med å understreke det når det gjaldt besøk PÅ sykehuset. Mamma prøvde seg på å le det bort litt og si at "klart vi skal besøke deg på sykehuset", men da fikk hun faktisk i retur at "nei det er faktisk ikke sikkert du skal. Orker jeg ikke besøk så har du å holde deg unna til du får komme."
      Jeg har et litt anstrengt forhold til mamma akkurat når det gjelder sånt da, det skal sies.. hadde ikke behov for å markere meg så sterkt hos noen andre. Men så var det ingen andre som tok det som en selvfølge å få slippe til heller da..
      Det har jo mye med hvordan fødselen blir også, det vet man jo aldri! Den kan ta dager og man kan være helt utkjørt etterpå. Eller den kan gå fort og greit og man kan være i kjempeform! Men det må man jo bare se an der og da

Jeg endte opp med å være i fin form, og hadde lyst til å vise henne frem, men da var det faktisk MITT valg og ikke bate en selvfølge.
      Last edited by ennail; 07-01-14, 12:11.

Comment

Jeg er så enig! Fødte i september, og hadde en "lett" fødsel på bare fire timer. I etterkant hadde vi det veldig bra, men jeg kjente på at jeg ville ha babyen for meg selv. Vi fikk besøk av svigerfamilien på sykehuset, og da kjente jeg at det egentlig ikke var greit de holdt henne. Jeg lot de gjøre det, men kunne ikke få henne fort nok tilbake. Vi fikk masse besøk de første ukene, og jeg følte meg skikkelig uggen og dårlig. Jeg fikk også et sinnsykt beskytterinnstinkt for babyen, og syntes det ble værre og værre at noen andre holdt henne. Det ble så ille at jeg til slutt var sammen med henne 24/7, for jeg hadde fått en følelse av at noen skulle ta henne fra meg. Dette varte i noen mnd, og jeg måtte ha flere samtaler med helsesøster. Først nå de siste ukene (baby 4 mnd) har jeg klarte å dra fra henne korte stunder av gangen. Ingen får passe henne, og det er kun pappaen hennes som har fått gå ut alene med henne èn gang. Det er jo ikke noe gøy! Til neste gang skal jeg være helt tydelig. Ingen besøk før jeg er klar for det. Jeg kan sende masse bilder, men sånn som jeg har hatt det nå skal jeg ikke ha det igjen. Babyen og mammaen først, alle andre etter. Det er jo litt merkelig at noen som ikke har vært på besøk på to år er innom to ganger på tre uker, bare noen dager etter at babyen er født! Synes ikke det er greit i det hele tatt, jeg. De lo av meg fordi jeg ikke ville de skulle legge henne fra seg på sofaen, men at jeg heller ville holde henne (baby 3 dager gammel).
        Synes du kan si at du kan sende bilder og oppdateringer på hvordan det går, men at det ikke passer med besøk den første tiden? Eller så kan du gjøre som jeg har tenkt til nestemann; Ikke si til noen at jeg har født før det har gått litt tid Håper det ordner seg for deg! Vet godt hvordan det er, og det er IKKE gøy.

Comment

Jeg tror det å si fra før babyen blir født. Vær ærlig og si at sist gang var det slitsomt å vær nybakt mamma med masse besøk og denne gangen vil dere være bevist på å ha ro og fred ned den lille kommer så dere og storesøskenet kan bli kjent med den lille og at dere inviterer når dere er klare
          05.11.10 04.01.12 17.11.15

Comment

Eg for min del har ikkje noke problem med barselbesøk osv. Budde langt fra familie med nr 2 så det blei naturlig begrensa men med nr 1 budde vi i nærheita av familie. syns det var koslig å vise fram dei små eg da...
            Men det eg gjorde med nummer 2 var at eg sa ikkje til noken utenom foreldra og søskena mine at eg venta nr 2 så resten av familien fekk ikkje vite det før ho var født.. Grunna dårlig forhold til familien på den tida.. syns det var litt arti eg greide å lure dei litt da sida dei faksit såg meg når eg var 6-7 mnd på vei.. hadde ingen baby mage ca ..
            Tenke litt rundt det med barselbesøk... viss en har en famile som en ikkje treng ha det 100% strøkent for å få besøk og dei skjønne at ting er på hal åtte så er det ok å ha besøk men viss alt må vere perfekt eller en føle på det sjøl så skjønne eg det da..
            Med min nr 2 så var eg ikkje i form igjen før 6 mnd etter fødselen.. var grodd sammem etter ks etter 2.. så dei som kom på besøk fekk med en gang info her er husmor sofasliter så derfor ser det sånn ut

Comment

Tusen takk for alle tilbakemeldinger, støtte og flere synspunkt. Det er jo stas å vise frem vidunderet, men jeg kjenner veldig på dette med at da må det være litt på mine og fars premisser. Det er jo ikke alle som er like shape etter fødselen som andre, -og det er kanskje noe med å få ro og tid til å restituere seg. Denne gangen vil jo også storebror på 3 år være en del av barselstiden - og jeg tror det er viktig at også han får bli kjent med sitt nye liv før masse folk kommer og skal både det ene og det andre. Vi har foreldre fjærnt og div. søsken nært, så vi har jo scoret full pott på besøksmulighetene. Våre søsken som bor nært vil jo kunne komme på dagsbesøk, mens våre foreldre blir jo gjerne ei uke eller to når de først kommer... så ja, dette er ikke lett. "Til lags ått alle kan ingen gjera" - men det viktigste for meg i denne saken er at jeg og mine er "til lags", så får jeg heller være flink å sende mms osv.

Comment

Opprinnelig lagt inn av ettnyttbarntilverden Se innlegg
                Tusen takk for alle tilbakemeldinger, støtte og flere synspunkt. Det er jo stas å vise frem vidunderet, men jeg kjenner veldig på dette med at da må det være litt på mine og fars premisser. Det er jo ikke alle som er like shape etter fødselen som andre, -og det er kanskje noe med å få ro og tid til å restituere seg. Denne gangen vil jo også storebror på 3 år være en del av barselstiden - og jeg tror det er viktig at også han får bli kjent med sitt nye liv før masse folk kommer og skal både det ene og det andre. Vi har foreldre fjærnt og div. søsken nært, så vi har jo scoret full pott på besøksmulighetene. Våre søsken som bor nært vil jo kunne komme på dagsbesøk, mens våre foreldre blir jo gjerne ei uke eller to når de først kommer... så ja, dette er ikke lett. "Til lags ått alle kan ingen gjera" - men det viktigste for meg i denne saken er at jeg og mine er "til lags", så får jeg heller være flink å sende mms osv.
                Sida deke har søsken som bur nært kanskje foreldra kan besøke dei nære søskena da og ta dagstura istede for å bli ei heil veke?? berre en tanke ??

Comment

Ja, det hadde jo vært fint det - og tanken slo meg i siste svangerskap å... men dengang ei. Er visst ikke alle som er på like stor talefot i min svigerfamilie. Jaja. Fint at det finnes flere hotell i nærheten her

Comment

Dette var en fin tråd!

Er bare 6 uker på vei men har allerede tenkt på dette.
                    Mine foreldre bor i en annen by, og jeg regner ned at de kommer til å hoppe på første fly når fødselen er i gang. Jeg er kjempeglad i foreldrene mine og vi har et nært og godt forhold. Da vi bestemte oss for å prøve å bli gravid gleder jeg meg nesten aller mest til å gjøre dem til besteforeldre :-p. Det har selvfølgelig endret seg nå

Men jeg har altså begynt å tenke på dette, og jeg har lyst til å ha barselukene alene sammen med min kjære. Dette er de første ukene som en familie på tre, og de eneste hvor vi begge har fri og kan nyte det nye familiemedlemmet vårt og bli vant til den nye tilværelsen.

Vi kan selvfølgelig ta i mot litt besøk på sykehuset, og noen småbesøk hjemme. Men jeg har ikke lyst å ha noen boende hjemme hos oss den tiden..
                    Lurer fælt på hvordan jeg skal få sagt det på en pen måte...

Min blogg: http://mammanett.no/blogg/senatobia

Comment

Ja, ikke lett det der.. enkelte har jo evnen til å ta det meste negativt uansett hvor pent man legger det frem. Heller ikke alle som forstår/respekterer at mor kan være noe redusert/utslitt etter fødselen og trenger tid til å komme til hektene igjen før et besøk, og da er det ikke bestandig snakk om 2-3 dager, men 2-3 uker for min del. Et søskenbarn av meg gjorde det klinkende klart da de fikk sitt første barn, sendte ut en mms til "oss nærmeste" med beskjed om at barnet har det bra, men mor har hatt en tøff fødsel og trenger tid til å komme til hektene igjen, og "nå vil vi først bli kjent med vår unge på egen hånd, før vi inviterer andre til å bli kjent med henne." Ønsker deg lykke til

Comment

Vi også har familie som har et behov for å være tilstede ved enhver begivenhet, men ellers ser vi omtrent ikke snurten av dem. Jeg har sagt ifra til min samboer at det er ikke aktuelt med besøk på sykehuset, og jeg ønsker ikke at folk skal renne inn døra for å se på babyen den første uka hjemme heller. Jeg skal ta imot besøk når jeg føler jeg er klar for det. Dem som ikke forstår seg på det, får bare ha det så godt. Besøk skal tross alt være ønsket, ellers blir det jo hverken hyggelig eller stas.

Comment

Jeg mener at som foreldre har man sin fulle rett til å bestemme hvem som kan komme når og hvor lenge osv. Det er et nytt menneske man skal bli kjent med, man er kanskje sliten etter en langt svangerskap, fødsel, nattevåk og ammeproblemer osv, og man har iallefall ikke interesse av å drive og vaske hus og varte opp andre hele tiden.

For min egen del trengte jeg de dagene på sykehuset alene med jentene mine og mannen (og der var vi jo "heldige", for begge gangene jeg fødte var barselsavdelinga avstengt for alle andre enn fedre og søsken pga svineinfluensasmitte ), men etterpå var jeg helt klar for besøk av familie. Nå bor all vår familie 3-4 timer unna, men de kom likevel bare på dagsturer de første gangene for at vi ikke skulle bli for overvelda (ikke vi som hadde bedt om det...). For oss fungerte dette kjempebra ikke minst fordi de rundt oss var så tilpasningsdyktige og ikke krevde noe oppvartning. Faktisk så hadde de med seg mat i bøtter og spann selv hver gang i kom, og huset så alltid tre hakk renere ut da de dro enn da de kom...

For min beste venninne derimot, var barselsbesøkene fra familie et mareritt. Hennes familie kom etter eget ønske rett etter fødsel, ble der ei hel uke og krevde oppvartning dagen lang... Da er det ikke mye gøy vettu Heldigvis lærte hun å virkelig si fra da nestemann ble født, så da fikk ingen komme før de selv var klar for det.

En annen ting jeg kom på er problematisk amming. Har man trøbbel med amminga, så er iallefall ikke hyppige besøk med på å hjelpe. Enhver mor vil vel bli litt småstressa av å gjemme seg på soverommet for å prøve å amme, mens svigers sitter på stua og teller minutter du har vært borte og roper at du må bli ferdig snart... Litt satt på spissen her altså, men amming er ikke lett for alle, noe man ikke vet på forhånd, og det krever ro det også...

Comment

Re: Barselsbesøk? NEI TAKK!

Hei.
                            Dette løste jeg ved å si til kollegaer, venner, bekjente at jeg IKKE ønsker besøk på sykehuset av andre enn nærmeste familie og at de 14første dagene etter hjemkomst ønskes ingen besøk. Dette ble respektert. Det var godt å være litt bare oss i en slik stund. Folk må få beskjed hva som er greit og ikke. Dessuten skal jo barn og foreldre knytte bånd så da er det greit med litt familietid synes jeg. Hvis man ikke gir ettertrykkelig beskjed så vil jo dem man omgås tro at det å få besøk er hyggelig og ikke en påkjenning.
                            Mvh Undre.

Comment

Working...
                            X