Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Brukte du smertestillende under fødselen?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Brukte du smertestillende under fødselen?

Er litt usikker på om lystgass blir sett på som smertestillende, men det var ihvertfall det om 3 sprøyter med saltvann papiloner eg fikk.

Blei bare litt nyskjerrig på dere andre.

Også har eg lest ei reportasje i gravid i dag, om at fleire og fleire avbestilte keisersnittet etter at martha louise fødte uten noe smertestillende, for dei skulle føde slik som ho gjorde.
    Märta effekten blei det kalla

Har noen av dere født uten smertestillende?
    Dere kan godt skrive hva dere har prøvd og om det virket
    112
    ja
    51.79%
    58
    nei
    48.21%
    54
    Mamma'n til 01040710

Første gangen fikk jeg epidural. Jeg prøvde først lystgass, men ble bare utrolig kvalm og uvel av det uten smertelindring, så det er ikke noe for meg.

Andre gangen ville jeg føde uten smertelindring og det gjorde jeg forsåvidt også. Jeg fikk Pethidin mot slutten av åpningstida fordi åpninga stoppet opp litt og dette kan virke muskelavslappende. Det hjalp masse på åpninga, men hadde ingen smertelindring, men det har det vel strengt tatt ikke på noen vel? Så ja, jeg påstår å ha født en gang med og en gang uten. Første gangen var det helt rett med epidural, men andre gangen hadde jeg ikke behov for det. (Selv om jeg begynte å mase på det ca. en halvtime før Eirik kom ut og jeg hadde åtte-ni cm åpning )
    Nennemor vinker 1 : , Elise f. juli -99 Eirik f. mars -02 :hopp3: og Lars f. okt. -04

Comment

Er også litt usikker om lystgass blir karakterisert som smertestillande. For meg fungerte det meir som at det tok konsentrasjonen min bort frå smertene. Trur neppe at smertene kunne ha blitt noke mindre uten, iallefall... :?

Planen min var at eg skulle be om epidural dersom eg følte det blei behov for det, men av ein eller anna forvridd grunn fann eg i underbevisstheten ut at eg skulle sjå kor mykje smerte eg kunne klare. Dette er ikkje å anbefale, dersom det tidlig blir konstantert mykje smerte :help:

Eg ba om epidural tilslutt, når eg ikkje lenger følte eg takla smertene, men dessverre; då var det for seint... (( Fødselen gjekk forholdsvis fort, det gikk ca. 3 1/2 time frå eg kom inn på sjukehuset til ho var ute. Angra ikkje etterpå at eg hadde fødd uten smertestillande, for fekk jo ingen ettervirkningar av noke som helst, og kunne gå fort etterpå.
      Therese
      Mamma til Håvard juni 04 og Andrea mai 00

Comment

Hvis ikke lystgass regnes som smertestillende så kan jeg svare ja på spøsmålet.
        Min første fødsel fikk jeg epidural og den hjalp for så vidt veldig godt, bortsett fra at den stoppet riene mine. Min andre fødsel ønsket jeg ikke epidural. Jeg fikk noen super med lystgass like før presriene startet, det var det hele.

- sol

Comment

1. gangen prøvde jeg lystgass, og ble kvalm og kastet opp
          2. gangen ville jeg prøve uten noe, men etterhvert spurte jeg etter " et eller annet" alikevel, og fikk petidin. Jenta kom max 5 min etter at petidin var satt, så den var det ikke mye vits i.
          3. gangen var unnagjort uten noe. Den varte bare i ca 50 min, og da er det ikke så mye man rekker
          Hilsen Titti
          Som har gullunger født 96 & 98 & 00 & 04

Comment

Under min første fødsel fikk jeg petidin for å slappe av mellom riene. Det fungerte kjempebra og jeg sov til og med mellom riene. Det eneste aberet var at barnet blir påvirket av denne medisinen og blir slappt.

Andre fødsel gikk uten bedøvelse og etter min mening gikk det fint. Selvfølgelig er en fødsel tøff, men jeg følte at jeg hadde kontroll hele veien og klarte å beholde roen og behøvde derfor ingen midler.

Tredje fødsel gikk så fort at det ble ikke tid til bedøvelse også her følte jeg at jeg ikke trengte noe.
            Mamman til Benjamin-91, Leander-98 og Aurora-03.
            Natteravnen.

Comment

Har født begge mine barn uten noe form for smertestillende!!!
              Har vel hatt relativt "lette" fødsler, og jordmoren mente jeg sikkert var født til å føde
              Med yngstejenta ba også jeg om "ett eller annet" :help: på slutten, men like etterpå var hun ute..........

Comment

Æ prøvde lystgass mens æ venta på å få epidural, lystgassen virka ikke ble tung i pusten (æ har astma) og epiduralen rakk di ikke å sette. Æ hadde tenkt å føde uten smertelindringer og hadde pratet med sambo om det, så da æ bunte å mase om ett eller annet ganske tidlig sa han ikke noe til jordmødrene med en gang. Men så bestemte vi oss for at æ sku ha epidural siden press riene hadde startet alerede ved 4-5 cm åpning!! Da ble æ bedt om å komme opp av vannet og dra på fødestua, og da vi kom dit og æ hadde prøvd lystgassen var det 8cm åpning og ca. 10 min senere var det full åpning, og der etter gikk det 20min så va ho ute!! Æ e egentlig gla for at æ ikke rakk å ta noe, det var så mye lettere senere kunne gå 15min etter fødselen... 8)
                Så æ viste ikke om man kan si æ fødte uten noen smertelindringer, men krysset av for ja...
                Stor klem fra Katja og gull ungene

Comment

Stemte ja jeg. Brukte petidin jeg,sånn avslappende greier,men er det smertestillende?

Uansett,godt var det å få slappet av. Nærmest sov gjennom hver rie
                  Lilly

Birger (f. 11.10.01.)
                  http://baby.libero.no/BIRGER

Brukernavn: gjest
                  Passord: gjest

Comment

Apropos lystgass, husker jeg ble "brisen" som om å ha drukket en flaske rødvin, synes lystgass fungerte greit jeg, var nok den som "reddet" meg, ble litt sentimental og øste ut ord om hvor vakkert det var med jordmødre som hjalp livet ut, og så videre... hehe, et morsomt minne nå hvertfall...

Comment

Hva med dere andre som har født nå i nyere tid?
                      Lenge siden noen har skrevet her nå, så jeg tenkte jeg skulle prøve å "aktivisere" denne tråden litt igjen
                      (Og med tanke på min egen nært forestående fødsel er det jo greit med litt tips eventuellt?)

Comment

Opprinnelig lagt inn av Anonymous
                        Jeg fikk 5 akkupunkturnåler, men jeg går ut fra at det ikke regnes som smertestillende...
                        :oops: Oops.. Var vist blitt utlogga igjen jeg... :oops:

Storebror 04 og Lillebror 08

Comment

Jeg fikk epidural etter å ha hatt sterke rier i nesten 24 timer....trodde jeg skulle dø uten. Sovnet som ett skudd da de klarte å sette den rett andre gangen.....det va DEILIG det!! Tok seks timer til før tullo komm....Hadde aldrig klart meg uten....Men denne gangen håper jeg å klare meg uten noen ting,så lenge det blir en "normal" fødsel på "bare" 8-15 timer!!
                          Trulto med Tuppo 29/8-03,Lille-mann 31/12-04,og Lille-gutt 10/7-06 22 september!

Comment

Synes det var en del ulike syn på hva som egentlig regnes som smertestillende eller ikke, her inne jeg.
                            (Under smertelindring her på mammanettet står f.eks både akupunktur og petidin oppført..)

Har derfor lagd en ny avstemming hvor jeg har tatt med alle (håper jeg fikk dekket det meste? ) av de forskjellige tilbudene man kan få..

Comment

Jeg brukte ingen form for smertelindring da Haakon kom til verden. Fra jeg ble lagt inn kl. 01.00 og frem til Haakon kom tok det 3 timer. Husker jeg spurte etter smertelindring på den nest siste pressria men da bare lo jordmora, og oooophs så var han ute.
                              Termin: 12 Juni 2004
                              Haakon kom 2 Juni. kl 04.00

Comment

Working...
                              X