Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kostholdsråd for gravide

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Kostholdsråd for gravide

Jeg hadde god nytte av denne siden sist jeg gikk gravid, så jeg tenkte jeg skulle dele den med dere nå:

http://matportalen.no/Emner/Gravide _tom_

Heldigvis kan vi spise det aller, aller meste Men det er jo greit å vite hva man skal holde seg unna også!
    Mamma til tre prinser To pergo-mirakler, født april 2005 og juli 2008, og et "helt på egenhånd" mirakel, født mai 2010

Sv: Kostholdsråd for gravide

Den er flott! Legger den til på favoritter jeg...
    Jente november- 06
    Gutt juli- 08

Comment

Tusen takk for listen! Nå har jeg enda ett bevis til min mor om at enkelte fiskeretter ikke er bra å spise.

Hun har en vane av å invitere meg på middag, og serverer mye fisk. Jeg vil ikke ha fisk, og prøver å åle meg unna hver gang.

Du er en engel, Tingeling!

10.08.08 Lana 4340g, 53cm, 36cm HO. Huleboer[IMG]http://counters.families.com]
      06.06.10 Krapylet 4920, 57cm, 38cm HO.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Novemberbarn Se innlegg
        Den er flott! Legger den til på favoritter jeg...
        _tom_

Opprinnelig lagt inn av Zaria Se innlegg
        Tusen takk for listen! Nå har jeg enda ett bevis til min mor om at enkelte fiskeretter ikke er bra å spise.

Hun har en vane av å invitere meg på middag, og serverer mye fisk. Jeg vil ikke ha fisk, og prøver å åle meg unna hver gang.

Du er en engel, Tingeling!
        Alltid glad for å hjelpe til med å slippe unna mors fiskemiddager! _tom_
        Mamma til tre prinser To pergo-mirakler, født april 2005 og juli 2008, og et "helt på egenhånd" mirakel, født mai 2010

Comment

Ang. kosthold...

Hvor forsiktige er dere med salat og slik? Da jeg gikk gravid med Oliver holdt jeg meg stort sett unna salat og slikt når det ble servert og jeg ikke visste om det var skylt eller ikke...

Nå jobber jeg på et sted der det med jevne mellomrom er ferdigsmurte baguetter, og da som regel med salat i. Burde jeg plukke vekk den eller er det bare tull? Forrige uke puttet jeg hele baguetten i mikro'n og satset på at den tok knekken på evnt jordbakterier

Comment

Jeg spiser bare salater jeg lager selv, for da VET jeg at det er blitt vasket først.

Kokken på jobben min er litt uhygienisk, synes jeg...så jeg stoler ikke på at han er flink med å vaske grønnsakene... I hvertfall nå da jeg er gravid, kommer jeg til å ta med meg mat hjemmenfra, og ikke spise kantine maten.

Comment

_tom_

Comment

Jeg er vel ikke flink nok med salater og sånne ting. Spiser det ofte selv om jeg ikke helt vet hvor det kommer fra..

Comment

Hva slags fisk spiser dere? Har lest matportalens anbefalinger, men er det trygt å spise fisk fra frysedisken f.eks.?? Vet jo ikke hvor den fisken kommer fra?? Sikkert dumt spørsmål dette her...
                  2008 2010

Comment

Nå har ikke vi spist verken fryst eller fersk fisk siden jeg ble gravid. Vi er egentlig veldig glade i det begge to, men det blir for sjeldent likevel... Har blitt fiskeboller en gang Eller - forresten - jeg spiste visst en slags fiskeform laget av fersk fisk hos min mormor i jula! Men jeg vet jammen ikke hva slags fisk det var

Jeg tenker som så at det vi finner i frysedisk må være trygt _tom_ Det er jo ikke så mange typer fisk vi ikke kan spise egentlig.

Comment

Tar dere/har dere tatt folat/folsyre i dette svangerskapet forresten? Vet ikke om det er sagt noe om det før jeg, men det er i alle fall anbefalt _tom_

Jeg begynte å ta folat i august 06 da vi begynte å prøve igjen, og har tatt det siden. Med noen få dagers opphold akkurat når esken blir tom

Comment

Opprinnelig lagt inn av Tingeling Se innlegg
                        Nå har ikke vi spist verken fryst eller fersk fisk siden jeg ble gravid. Vi er egentlig veldig glade i det begge to, men det blir for sjeldent likevel... Har blitt fiskeboller en gang Eller - forresten - jeg spiste visst en slags fiskeform laget av fersk fisk hos min mormor i jula! Men jeg vet jammen ikke hva slags fisk det var

Jeg tenker som så at det vi finner i frysedisk må være trygt _tom_ Det er jo ikke så mange typer fisk vi ikke kan spise egentlig.
                        Ja, det var det jeg håpa på også.. Tenkte jeg skulle bli litt flinkere til å få i meg mat som er bra for lille spiren min fremover...
                        Takk for svar
                        2008 2010

Comment

Opprinnelig lagt inn av Tingeling Se innlegg
                          Tar dere/har dere tatt folat/folsyre i dette svangerskapet forresten? Vet ikke om det er sagt noe om det før jeg, men det er i alle fall anbefalt _tom_

Jeg begynte å ta folat i august 06 da vi begynte å prøve igjen, og har tatt det siden. Med noen få dagers opphold akkurat når esken blir tom
                          Har vel knasket folat i ca 2 år nå, tror jeg. Det var faktisk gubben som nevnte det og fikk meg til å spise folat hver dag. Har ikke hatt ett eneste opphold enda.

Comment

Jeg spiser det meste Både fisk og salat...Har ikkje tenkt over at det var farlig.. Men så spiser eg aldri ute da så jeg vet som oftest hvem, hva, hvor...
                            Neida, eg har jo spist salat på big bite og mac donald hmm...

Men røykelaks og spekemat har eg klart å holde meg unna...

Tar noe som heter TrioBe, pga eg har mangel på b-12 og folat til vanlig... Og no tar eg GRAVID tablettene samtidig (ja det blir dobbel dose, men siden jeg har mangel så gjorde det ikke noe sa legen)

Comment

Jeg tok folat siden i fjor, men vi var borte på juleferie i Lisboa i 3 uker, og jeg glemte folatene, og jeg ble jo gravid og tok ikke folat i 3 uker jeg tar dem nå, og tror nok at det går bra med babyen
                              Mamma (-10,4 kg) til sept-04 og aug-08

Comment

Working...
                              X