Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Bekkenløsning og fødsel

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Bekkenløsning og fødsel

Jeg er fryktelig i tvil om hva slags fødsel jeg ønsker meg denne gangen. Jeg skal ha nr. 3, og er veldig plaget med bekkenløsning. Det var jeg også med nr. 2, og etter fødselen ble jeg bare enda verre, før jeg gradvis ble bedre. Helt bra ble jeg dog ikke. Denne gangen slo bekkenløsningen til for fullt allerede i uke 10, og jeg må innrømme at jeg gruer meg til fødselen. Husker fra forrige gang at jeg aldri fikk slappe av mellom riene fordi jeg aldri klarer å finne behagelige stillinger.

Så hva er egentlig alternativene mine? Jordmor sier at bekkenet gror bedre og fortere sammen etter en normal fødsel enn med keisersnitt. Hun har også anbefalt epidural. Men da må vel barnet tas med tang eller vakum? Kan det ikke bli komplikasjoner av det? Og etter et smertefullt svangerskap frister det med smertefritt keisersnitt, selv om det selvsagt blir vondt etterpå.

Er det noen som vet noe om dette, eller har erfaringer? Tre måneder igjen til fødselen...

Jeg var også svært hemmet under fødsel pga bekkenløsing. Hadde vanskelig for å snu meg, stå og gå.
    Jeg fødte derfor mine 2 siste liggende på siden. Kunne helst tenkt å stå på kne i sengen som 1. gangen, men det klarte jeg altså ikke.
    Men det var ok å føde på siden. En barnepleier holdt den øverste foten hele tiden, så jeg slapp å bruke "krefter" på det.
    Selve utdrivningen var ikke noe vondere, selv om bekkenløsningen var verre. Det var begrensningene i en bevegelig fødsel som var verst for meg.
    Har du mulighet for badekar/basseng blir du jo "vektløs" for en liten stund. Jeg fikk ikke bruke det fordi vannet var gått.

Lykke til
    Hilsen Titti
    Som har gullunger født 96 & 98 & 00 & 04

Comment

Epidural.....

Selv om du får epidural betyr det ikke at barnet må taes med tang eller vakum.... Den forstår je gikke. Jeg fikk epidural og var kjempe fornøyd. Sovnet helt jeg midt i det hele, men kviknet til da press riene kom....
      Klart de tkan bli komplikasjoner, men de tkan de tlike gjerne bli ved en fødsel UTEN epidural også... Tror du skal snakke ut om dette med jordmoren din og spørre henne om dette. Kanskje hun kan legge litt tall og fakta på bordet som gjelder for det sykehuset du skal føde ved?
      Monika, mamma til en gutt født 0999 og termin 11.11.04

Comment

PS
        Glemte å legge inn et hei til liljekonvall.
        Ser vi bor i samme "bygda" . Kikket på hjemmesiden din, flott side da!
        Når skal du ha nr 3?
        Hilsen Titti

Comment

Titti

Koselig å se flere fra Molde Jeg skal ha nr. 3 28. juli, midt i feriestenginga på føden her i byen. Derfor må jeg til Kristiansund, og jordmor vet ikke så mye om hvordan det er på føden er. Hun har vært på omvisning, så litt vet hun nå i hvert fall. Gleder meg ikke akkurat, men må man så må man.

Comment

Blir så provosert av denne feriestengigen!!
            Lurer på om de har tatt med ekstra utgifter i syketransport i regnestykket sitt.
            Det er jo litt av grunnen til at vi bosetter oss i byen, det med at det er raskt å dra på sykehuset. Synes oppriktig synd på dere som skal få i sommer. Det går nok bra dette også, men det er så unødvendig.
            Men å bruke en million på å "forskjønne" hullet til parkeringstunellen, det gjør de glatt!
            Hilsen Titti

Comment

hei liljekonvall

Ser ut til at vi også kjenner hverandre fra før
              Vil bare kommentere ang at bekkenet skal bli så mye bedre etter en vanlig fødsel fordi det da liksom skal trekke seg sammen igjen etterpå. Jeg sliter også en del med tanker om hvordan fødselen min skal bli denne gangen. Hadde jo keisersnitt forrige gang (pga sv.skap.forgiftning) så jeg har jo ikke prøvd den naturlige varianten ;-)

Men legen min - som også fulgte med i forrige svangerskap og frem til nå - tok dette opp selv på første svangerskapskontroll. Da jeg spurte om det ikke var riktig at det "lønte seg" å føde vanlig fordi jeg ville bli bedre etterpå - lurte han på hvem som hadde fortalt det. Han sa at det ikke finnes noe seriøs forskning på det feltet og at alle som uttaler seg baserer det på egen erfaring. Hans mening er at hvis du er så dårlig i bekkenet at selve fødselen kan gjøre skade - så vil det ikke hjelpe om du evt vil bli bedre av barseltiden - da er skaden allerede skjedd.

Så i mitt tilfelle vil legen vurdere når det nærmer seg hvor mye dårligere bekkenet mitt blir og da evt søke meg inn for planlagt keisersnitt hvis han mener det blir det beste for min fremtidige helse. Hans mening er at du skal leve med kroppen din - og familien din - i veldig mange år etter dette - og at det da blir feil å fokusere på at vi helst skal føde normalt.

Det er en kjensgjerning at det i utgangspunktet er fare for flere komplikasjoner ved et keisersnitt (som jo er et operativt inngrep) enn ved en vanlig fødsel - så de færreste velger det av bekvemmelighets hensyn.

Kan du ikke prøve å få snakket med legen eller jordmoren din (hvis de går an å diskutere med) evt søke deg inn til samtale på det sykehuset du skal føde? Hvis du engster deg alt for mye for helsen - så er det også en fare for at du skal få en verre fødsel - så jeg ville ikke gitt opp uten å få det diskutert. (håper du skjønte noe av den "knotete" meldingen min ;-)

Lykke til!
              Klem fra Merethe
              merethe

Comment

Sv: Bekkenløsning og fødsel

Hei!

Har selv vondt vond bekkenløsning og hatt siden uke12. Nå 6 dgr tilo termin. Gruer meg veldig til fødsel nettop pga bekkenet.... MEN spurte jordmor om man kunne være i badekar selvom vannet var gått og det sa hun at ikke var noe problem! Så tenkte jeg måtte fortelle det og lurte litt på hvorfor du ikke fikk lov når du fødte sist? Vet du hvorfor eller sa de bare at det var fordi vannet hadde gått?

Lykke lykke til alle mann- håper alle bekkenløsningene forsvinner fort som bare det etter fødsel

Comment

Sv: Bekkenløsning og fødsel

heisann..jeg fødte for 11 dager siden, og var plaget med bekkenløsning... Riene var helt jævlige og jeg viste ikke hvor smerten var værst.... MEN..så kom den smarte jordmoren med akupentur nålene sine, jeg fikk to i korsryggen... og skal låve deg det! det hjalp! smertene ble så å si vekke...MEN..timene før jeg fødte så kom de tilbake (men tror nokk at akupenturen hjalp litt)

når jeg hadde rier, kunne jeg ikke stå, sitte, ligge eller no...så jeg satt halveis på sengen og hang over prekestolen!

men når jeg skulle føde så hadde jeg ikke no valg:cry4: lillegutt ville ikke ned så jeg måtte ligge i den stillingen som var best og som jeg presset best i... nemmelig i sengen med bena i sånn bøyler og holde hendene i noen håndtak...det var ikke mye godt for bekkenet! prøvde flerne stillinger også, og personligt likte jeg best å sitte på fødekrakk og ligge inntill typen min...Så det vil jeg annbefale viss du har bekkenløsning...

MEN...må bare si det, får du streng nokk jordmor så har du ikke mye valg.. Jeg ville bytte jordmor fordi jeg fikk ikke gjøre det jeg syns var best, men ser i ettertid at hadde ikke hun vært så streng så hadde jeg ligget dobbelt så lenge.. Lykke til, du har jo født før, så da vet du at vondt er det uansett, men helt fantastisk etter på
                  Mamma til 3 skatter

Comment

Working...
                  X