Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

bekkensmerter etter fødsel

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• bekkensmerter etter fødsel

Jeg fikk ei velskapt jente i februar, hadde litt bekkenløsningssmerter i svangerskapet men kunne gå uten krykker o.l. Men nå 5mnd etter har jeg fortsatt like vondt, har vært hos fysioterapaut men ikke særlig hjelp i det. Nå lurer jeg da på om det er noen sjans for at jeg noengang blir frisk igjen. Er det noen som har erfaring med dette som kan gi meg noen beroligende ord????
    Driver en gård til vanlig og derfor er det ganske plagsomt å ikke kunne gjøre annet enn å se på....savner hestene og tungt arbeid!
    Håper på positivt svar

Jeg kjendte ingenting til dette før fødselen, men legene mener jeg hadde bekkenløsning etter fødselen. Jeg måtte ha hjelp til å snu meg i senga den første uka. Det var skikkelig vondt å gå i flere mnd etterpå. Jeg var i hvertfall ikke helt fin igjen før sebastian var 4,5 mnd. Jeg fikk ikke hjelp av noen, det bare ble bra igjen av seg selv..

Håper du snart blir bedre!!
    Sassa & Sebastian f.mars -02

Comment

Cirka ett år etter Emil kom hadde jeg problemer, med Odin var problemene over etter fødselen.
      hilsen turvid

Min blogg

Comment

Heisann!
        Vet ikke om jeg er den riktige til å gi beroligende ord - siden jeg har vært dårlig i 3 1/2 år nå ;-) Men noen tips kan du i hvert fall få.

Det er faktisk noen som ikke får plager fra bekkenet før etter fødselen. Bekkenet blir jo strukket ganske mye under fødselen, noe som KAN gi skader i ettertid. Det første du bør gjøre er å få diagnostisert om det er bekkenløsning som gir deg plagene eller om dette er noe annet.

Dessuten er det viktig at den fysioterapeuten du går til er en som har peiling på bekkenløsning og som kan behandle dette ordentlig - ellers kan hun/han gjøre vondt verre. Den anbefalte behandling etter fødselen - utenom massasje og evt. korrigering - er trening i terapimaster. Dette er trening som ikke gir belastningsskader og som kan hjelpe deg å trene opp muskler og ligamenter rundt bekkenet igjen etter fødselen. Det er vanlig å starte opp denne treningen når du har vært på første etterkontroll etter fødselen. Denne treningen foregår hos fysioterapeut, så du må ha rekvisisjon fra lege - og finne en fysioterapeut som har et slikt apparat.

Du kan lese om denne treningen her: http://www.terapimaster.no/index2.asp?iLangId=2
        Trykk på bekkenløsning på venstre meny

Lykke til!

Klem fra Merethe
        merethe

Comment

Sv: bekkensmerter etter fødsel

Hei jeg har slitt i tre år nå. Så det viktigste jeg har å si er å ta det på alvor! Det er bedre at du står og ser på arbeidet som skal gjøres og tar det med ro nå istedenfor at du er værre om to år.... For ikke å snakke om ti...
          Det er svært viktig å finne ut om bekkenet ditt er skjevt. for om det er det, er det ikke til hjelp å gjøre noenting. En manuellterapeut eller spesialisert fysioterapeut kan lirke det på plass igjen for deg. Da begynner evt. jobben med å holde det på plass...
          Mitt bekken sklir ut bare jeg tenker på å løfte guttungen
          Monta77 lille Emmas tråd
          bloggen min

Theodor januar- 04
          Emma oktober -08

Comment

Opprinnelig lagt inn av monta77 Se innlegg
            Hei jeg har slitt i tre år nå. Så det viktigste jeg har å si er å ta det på alvor! Det er bedre at du står og ser på arbeidet som skal gjøres og tar det med ro nå istedenfor at du er værre om to år.... For ikke å snakke om ti...
            Det er svært viktig å finne ut om bekkenet ditt er skjevt. for om det er det, er det ikke til hjelp å gjøre noenting. En manuellterapeut eller spesialisert fysioterapeut kan lirke det på plass igjen for deg. Da begynner evt. jobben med å holde det på plass...
            Mitt bekken sklir ut bare jeg tenker på å løfte guttungen
            Signerer denne ettersom Sigrid blir tre år om en mnd, og jeg fremdeles er plaget. Ta plagene på alvor og ikke stress med å klare for mye fordi du blir utålmodig
            Mammaen til :
            Tuva Elise født 27.09.01
            Sigrid Amanda født 05.09.04

Comment

No er det 4 år siden jeg gikk høygravid første gangen,og jeg har hatt bekkenløsning siden det. Jeg var ganske dårlig etter min siste fødsel for 1 år siden,hadde store problemer med å sitte,ligge,kjøre bil og være aktiv. Det jeg gjorde...(som jeg faktisk ikke har lyst å annbefale) var att jeg presset meg selv veldig hardt og begynnte å trene...og smertene var helt forferdelige og nesten ikke til å holde ut..men jeg ble faktisk ganske mye bedre etter hvert,men det tok tid. Det var det som hjelpte MEG til å bli mindre plaget av det,men det er jo ganske mange forskjellige typer av bekkenløsning og grader,så hva som kan hjelpe akkurat deg,vet jeg jo ikke...!!
              Nå har jeg bare problemer med bekkenet når jeg har mensen,men det er ikke så ondt att jeg ikke klarer å fungere,men alikavell hadde det vert fint å vere helt kvitt det,men det tar vell litt tid...!!??

Lykke til!!!
              Trulto med Tuppo 29/8-03,Lille-mann 31/12-04,og Lille-gutt 10/7-06 22 september!

Comment

Opprinnelig lagt inn av trulto82 Se innlegg
                No er det 4 år siden jeg gikk høygravid første gangen,og jeg har hatt bekkenløsning siden det. Jeg var ganske dårlig etter min siste fødsel for 1 år siden,hadde store problemer med å sitte,ligge,kjøre bil og være aktiv. Det jeg gjorde...(som jeg faktisk ikke har lyst å annbefale) var att jeg presset meg selv veldig hardt og begynnte å trene...og smertene var helt forferdelige og nesten ikke til å holde ut..men jeg ble faktisk ganske mye bedre etter hvert,men det tok tid. Det var det som hjelpte MEG til å bli mindre plaget av det,men det er jo ganske mange forskjellige typer av bekkenløsning og grader,så hva som kan hjelpe akkurat deg,vet jeg jo ikke...!!
                Nå har jeg bare problemer med bekkenet når jeg har mensen,men det er ikke så ondt att jeg ikke klarer å fungere,men alikavell hadde det vert fint å vere helt kvitt det,men det tar vell litt tid...!!??

Lykke til!!!
                Er mange som blir værre under mens pga. hormonene. Selv er jeg også veldig plaget når jeg er syk. Får helt intense smerter i bekkenet så det er egentlig det som er værst med å være syk....
                Men jeg må spørre om du har funnet ut om du er bein i bekkenet.? Jeg tror nemlig det kan være avgjørende....Selv detter jeg jo ut titt og ofte
                Skal forøvrig igang med ny omgang med terapimaster trening i slynge nå, pluss at jeg er henvist til fysikalsk spesialist. En i Larvik som skal ha peil på dette. krysser fingrene!
                Monta77 lille Emmas tråd
                bloggen min

Theodor januar- 04
                Emma oktober -08

Comment

Jeg har ikke vert til noen flere undersøkelser enn jordmor og lege med bekkenet mitt...!
                  Lykke til videre Monta77! Håper du blir bedre snart!!
                  Trulto med Tuppo 29/8-03,Lille-mann 31/12-04,og Lille-gutt 10/7-06 22 september!

Comment

Oj det var ikke bra ...
                    Du burde undersøke der du bor (gjærne via nettet)om det er noen fysioterapeuter(evt manuell terapeut som kan manipulere deg på plass om du er skjev) som har peil på bekkenløsning. Leger og jordmor vet for lite om dette.Man har krav på 6 mndr gratis fysioterapibehandling etter påbegynt behandling om plagene kan skrives til graviditet og at du har "bekkenløsning med gangvansker"(Vondt når du går) Selv ble jeg mye bedre etter forrige omgang med terapimaster trening, så jeg håper dette skal hjelpe også nå. Er i gang nå med det
                    Hvordan er smertene dine? Gått i knærne/nakken?
                    Monta77 lille Emmas tråd
                    bloggen min

Theodor januar- 04
                    Emma oktober -08

Comment

Visst det ikke går helt over snart kommer jeg til å oppsøke fysioterapaut eller noe...på dager jeg er veeelgig dårlig,har jeg problemer med knær, ankler, bekken og rygg. Og jeg passer alltid på å ikke sove for lenge på samme side om nettene. Har vendt meg til dette,for det er ingen ting i forhold til hvordan jeg har vert før...og så lenge jeg ikke er i jobb går det greit. Men tipper jeg hadde hatt mer problemer med bekkenet visst jeg hadde vert i full jobb,så jeg må gjøre noe før den tid...! Er så lett å utsette det hele tiden...!

Comment

Neimen dette må du ikke somle med!!!!!
                        Det lengre tid du går dess vanskeligere blir det å bli kvitt det! Lyst å ha det enda værre om to år? Kom deg til noen som kan dette og få terapimaster trening! Gjør noe på mandag!
                        Det er faktisk endel folk som får resten av livet sitt ødelagt fordi de bare biter tenna sammen....
                        Vær så snill å hør på meg...!

Blei litt hardt dette, men dette er faktisk ikke noe å tulle med
                        Monta77 lille Emmas tråd
                        bloggen min

Theodor januar- 04
                        Emma oktober -08

Comment

_dunno_ville bare oppdatere litt om min situasjon
                          Har vært hos denne såkalte spesialisten i Larvik...Det var ingen morsom opplevelse det kan jeg love dere! J...dritt spesialist
                          For det første hørte han meg ikke i det hele tatt. Han undersøkte meg litt og fastslo at bekkenet mitt var helt fast at smertene kun var muskulære og at normal aktivitet var løsningen! Kysthospitalet kunne være behjelpelige med å lære meg å bevege meg normalt....
                          Jeg må bare si at jeg har vært alene med guttungen i to år og har slett ikke hatt mulighet til å ikke være i normal aktivitet! I tillegg trente jeg (frem til jeg fikk beskjed fra naprapat om å slappe av )3-4 ganger i uka. Jeg trente kjærnemuskulatur, pilates, yoga, vekter og kondisjonstrening. for ett år siden nå hadde jeg så vondt at det var ulidelig vondt å stå på beina. Jeg ble tipset om naprapat og fikk time. hos ham fikk jeg dyp-vevs massasje og ble tøyd. han sa at jeg ville behøve 4-6 behandlinger. 400 kr. per halvtime. ikke støttet av folketrygden så alt går av egen tynn lommebok... Etter 8 behandlinger hadde jeg fortsatt vondt når jeg sto på beina, men var "nummen" når jeg lå. Jeg fikk nå overraskende time hos en svært anerkjent (hos bekken damer)fysioterapeut . Hun skulle hjelpe meg sa hun! Dette fikser vi.
                          jeg ble manipulert på plass etter at hun hadde sett at jeg var ganske så skjev, 1,5 cm i forskjell på beina fordi illiosacral-leddet (bekkenleddet)var rotert ut av posisjon. akupunktur fikk jeg også, gikk to ganger i uka hos henne i tre uker .Siden hun var privat måtte jeg betale hh.vis 300 og 450 per halvtime/time også dette uten noen form for tilbakebetaling fra det offentlige... Smertene ble gradvis mindre, men var fortsatt nummen i rompa. Så etter tre uker glei bkkenet ut igjen og smertene var tilbake... siden da i februar i fjor vel....? har bekkenet blitt satt på plass og glidd ut igjen sikkert 20 ganger...smertene er fæle og livet mitt totalforandret. Har utrolig lyst på et barn til, men tør ikke fordi jeg er redd jeg da havner i rullestol... Har liksom vondt nok som det er nå....Nå trener jeg i terapimaster(nevnt tidligere i tråden) tre ganger i uka (er inne i 3 mnd. nå) må regne med 6 mnd. behandling for å få resultat... er så usigelig lei. Også blir jeg forbanna når man liksom ikke er syk bare fordi man er gravid- vel jeg var det men ikke en jæ... lege eller jordmor sa et pip! Mannen min var dårlig i ryggen og jeg bare gravidderfor bare sto jeg på og regnet med at alle hadde det slik når de var gravide!
                          Lære meg normal aktivitet my as!!!!!
                          Monta77 lille Emmas tråd
                          bloggen min

Theodor januar- 04
                          Emma oktober -08

Comment

Working...
                          X