Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Usikker nybakt førstegangsmamma

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Usikker nybakt førstegangsmamma

Hei

Jeg har nå en nyfødt sønn, og er dermed blitt førstegangsmamma. Er usikker angående mye, og tenkte det kunne vært kjekt å snakke litt med andre mammaer som kanskje har litt erfaring både rundt det ene og det andre. Har en partner som er ivrig på å hjelpe til, men jeg er litt av en kontroll freak og sliter veldig med å la ham få komme til. Jeg bekymrer meg mye rundt forskjellige ting, er veldig selvkritisk og nyter ikke barseltiden slik jeg trodde jeg ville gjøre. Mye av dagen går med på å sørge for at den lille får det han trenger, og resten går med på å holde leiligheten ren og fin. Det jeg har igjen av tid går som regel på at jeg sitter og bekymrer meg og stresser og venter på at samboer kommer hjem fra jobb. Nå som helsestasjonen er stengt også, grunnet Corona, så føler jeg meg spesielt sårbar og skremt. I tillegg til at helsestasjonen er stengt, så er barselpol kun tilgjengelig de første 14 dagene etter fødsel, fastlegen har sprengt kapasitet og legevakten er mulig smittesone, så derfor kun et alternativ ved virkelig nød. Så jeg føler at jeg og babyen er veldig alene, og at det er mye som "truer". Så det å ha et sted å gå til for å snakke med andre mammaer, det håper jeg kan hjelpe litt. Jeg er god på å google, men google gir sjeldent gode svar, ofte skremmer det bare mer enn det gavner.

Det er hvertfall situasjonen min nå. Ellers er det ikke mye å si om meg selv. Jeg er i tredveårene, så blitt mamma i god voksen alder; har en fantastisk støttende og god partner som vil bli en utrolig god pappa. Han er veldig på å mase om at jeg er en dedikert mor, at jeg gjorde alle de "riktige tingene" under graviditeten og at jeg tar godt vare på den lille. Så han forsøker å motarbeide min indre kritiske stemme så godt han kan, men jeg merker jeg sliter endel allikevel. Det er ikke bare bare å bli nybakt mor, den lille virker så hjelpesløs og liten, og jeg er konstant redd for at jeg skal "gjøre feil eller kløne" slik at han blir syk eller skadet. Jeg føler meg klosset og udugelig mesteparten av tiden, selv om jeg gjør så godt jeg kan og 24/7 er på vakt for å gi babyen det han trenger så føler jeg hele tiden at det er ting jeg kunne gjort bedre. Samtidig er jeg er veldig overbeskyttende, og ikke vil la partner eller besteforeldre hjelpe til. Angående besteforeldrene så røyker de, og jeg vil derfor ha de minst mulig i nærheten av babyen; da det å bli utsatt for passiv røyking øker risikoen for krybbedød. Så derfor er jeg ekstra overbeskyttende der, noe bestemoren allerede har klaget veldig over, hun opplever det som vanskelig og uttrykker at hun ikke får lov til å være bestemor for den lille. Og jeg skjønner at hun synes det er vanskelig, for hun gledet seg veldig til å bli bestemor, men samtidig vil jeg ikke utsette barnet mitt for passiv røyking, så langt det er mulig.

Så det er nå situasjonen. Håpet mitt er at rollen som mor vil bli lettere med tid og trening, at det er normalt å føle seg klossete og usikker i starten.

Anyways,
    hilsen
    M

Min første tanke :La far slippe til! Du blir utslitt hvis du skal ta alt alene, det er hverken du eller baby tjent med. Jeg ble mor første gang som 35 åring, hadde barnefar hjemme de første 4 månedene, det var fantastisk å kunne ta del i alt sammen med han.
    Nå venter vi nummer to om en måned, da blir han her kun de to første ukene. Men jeg tenker at det går helt fint, føler meg mye tryggere nå som jeg har en toåring fra før, men vet egentlig ikke om jeg følte meg så usikker, kun på nattestid egentlig uten at jeg helt vet hvorfor. Min største bekymring nå med to små er vel sjalusi fra storebror men vi skal ha besteforeldrene boende hos oss de første ukene (de bor fire timer unna) så tenker at det skal gå fint med tanke på oppmerksomhet til toåringen.
    Angående besteforeldrene som røyker, kan de ikke røyke ute?! Jeg er fremdeles nøye på at sønnen min ikke er inne et sted hvor det røykes, og kommer til å være like nøye med jenta vår.

Lykke til med sønnen din, nyt tiden, den går så altfor fort!

Comment

Working...
    X