Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Råd om kattehold - aggressive atferd

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Råd om kattehold - aggressive atferd

Hei!
    Jeg er helt ny her, og det er første gang jeg skriver et innlegg. Jeg fikk kattunge for et år siden, og har ofte brukt K&K Mammaforum for råd om div når det gjelder katter. Jeg tar kontakt fordi jeg trenger råd, med et konkret problem. Nemlig aggressiv atferd hos min katt.

Min katt er ett år gammel, en kastrert hankatt. Han er veldig nysjerrig, og elsker å være ute. Siden han begynte å være ute som kattunge, har han likt å leke og løpe ute sammen med andre katter. Det er en katt som har markert seg sånn sett ved at hun kommer ofte ned til oss, hvor jeg bor med min katt. Hun går rundt i hagen, liker å ligge i gresset, og prøver innimellom å komme inn til meg. Jeg slepper henne aldri inn, og gir henne aldri mat. Mens min katt var liten (inntil et år gammel) var mitt inntrykk at de lekte sammen, og at det var gjensidig positivt. Denne hunkatten har fortsatt å komme ned til oss, men de siste ukene har jeg sett ved flere anledninger at min katt blir plutselig aggressiv, og går fysisk til angrep på henne. Det utarter seg til et kortvarig katteslagsmål, fordi hunkatten flykter eller gjemmer seg. Men jeg synes det er leit å se, og jeg vet ikke hvorfor min katt plutselig snur på flisa.

For en times tid siden lå begge kattene på trappa, og slappet av Hunkatten gikk ned trappa, min fulgte etter. Og etter noen få strakser så fløy han rett på henne. Jeg har lurt på om årsaken til at min katt oppfører seg sånn, er at han er blitt mer territorial og er opptatt av å beskytte reviret sitt. Har ellers ingen annen mulig forklaring. Men han blir så plutselig aggressiv. Normalt sett er han rolig og bedagelig anlagt.

Er det noen som har gode råd om jeg kan gjøre for å hindre dette? Og har noen en forklaring på hvorfor dette skjer?
    Jeg har ikke fortalt hunkattens eier om dette, og er usikker på om jeg bør gjøre det. Hva tenker dere andre her?
    Jeg mottar gode råd og tips med takk, for jeg vet ikke hva jeg kan, eller bør, gjøre.

hilsen meg

Working...
X