Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Advarsel mot smokker med silikon !

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Advarsel mot smokker med silikon !

Var ikke helt sikker på hvor dette passet inn, så prøver her. Jeg vil advare småbarnsforeldre (barn med tenner) som har barn som bruker smokk. Hvis barnet ikke har allergi mot naturgummi som brukes i de fleste smokker, kjøp -ALDRI- en smokk med silikon sugedel!! En natt opplevde vi marerittet, eller det som kunne ha blitt et mareritt...

Vi våkna av at lillegutten vår skreik, samboeren min sto opp å skulle til å gi han smokken (som hadde falt ut av munnen hans i løpet av natta), heldigvis tar han den i munnen først (som man egentlig ikke skal gjøre) og oppdager at 3/4 av sugedelen på smokken er tygd av!! Det hadde den blitt i løpet av den ene natta. Smokken hadde vi kjøpt for 12 dager siden, og bare brukt den noen få netter.
    Den andre smokken i pakka så ikke bra ut særlig lenge den heller.

Dagen etter sendte jeg brev og forklarte situasjonen til MAM. Etter få dager fikk jeg tilbake to smokker (av naturgummi) og en bitering. Fikk også en beklagelse og de skulle se nærmere på det. Dette syns jeg var realt. I brevet sto det også at silikon-smokker bare var beregnet på barn med allergi mot naturgummi. Dette var nytt for meg (burde kanskje ha visst det, men). Det må da være flere enn meg som ikke vet/visste det ?!
    Syns de burde hatt en slags advarsel på pakkene sine. (Må nevne at de med naturgummi har fungert veldig fint for oss.)

Dette ble langt, men syns det var ganske viktig så håper dere tilgir meg. Hvis det kan bidra til flere forholdsregler ved kjøp av smokker er det verdt det.

-Tone-

Her i Bodø var det i avisa en mor som stod frem med sin skrekkhistorie. Hun hadde kledt på jenta og lagt henne på senga mens hun selv kledte på seg. Imens hadde smokken løsnet og satt seg fast i barnets hals. Moren reagerte på at det ble usedvanlig stille, og gikk for å se. Synet som møtte henne var grusomt!! Heldigvis klarte moren å dunke smokken opp igjen. Jeg husker ikke hvilken type det var, men hennes smokke var også ny av dato. Fabrikanten ble også intervjuet av avisa og der ba de mødrene dra i smokken for å se om den satt fast, og så skifte smokken ut en gang i måneden. Det må være en mors mareritt å se sitt barn holde på å bli kvalt. Jeg skjønner godt din redsel, selv om jeg ikke har opplevd det selv.
    Hilsen Elapela
    Mamma til Gabriel 5 år og Maya 3 år.

Comment

Advarsel mot smokk med silikon !

Hei. Uff, jeg grøsser av historien du skrev. Forsto det som at det var -hele- smokkdelen som hadde løsna her ?! Sønnen min hadde klart å tygge den istykker på en natt. For meg virka silikonen helt porøs i konsistensen. Får frysninger hver gang jeg er i butikken og ser hvor stort antall av disse smokkene som henger til salgs. Vurderte å gå til butikken å vise smokkene, men valgte å sende det rett til fabrikken. Vet ikke om jeg valgte "riktig" jeg, men håper det. Godt å høre at det ikke bare er oss som har hatt dårlig erfaring med silikonsmokk. Spurt meg selv mange ganger om jeg ikke var uansvarlig. De andre smokkene av naturgummi har vi vært veldig fornøyde med og brukt lenger enn en måned som er anbefalt.

Comment

Ja, det var hele smokken som hadde løsnet fra hardplasten. Du er jo ikke uansvarlig på noen måte, når du ikke vet om dette! Og det er også en ting som er sikkert, det er bare en sjelden tilfelle at dette skjer. Og du var en av de uheldige, dessverre. Har din sønn masse tenner som har greid å gnage i stykker plasten?
        Hilsen Elapela
        Mamma til Gabriel 5 år og Maya 3 år.

Comment

Advarsel mot smokk med silikon !

Hei Elapela! Sønnen min har fire tenner oppe og fire tenner nede. Pluss at han har begynt å få en tann lenger inn som ser ut som begynnelsen på en jeksel. Han tygger nok en del på smokkene sine, men det går helt fint å tygge på de som er laget av naturgummi.

Comment

Nå er jeg glad at vi ikke har smokker i huset...
            hilsen turvid

Min blogg

Comment

Jeg husker når jenta mi var rundt fire fem md tror jeg det var. Kanske litt mindre?
              Iallefall så låg ho i vogna og hadde smokken sin. Plutselig så hørte jeg et vræl, og der satt hele smokken fast i munnen. Jeg måtte bare vri den ut, og det var sikkert kjempevondt. Ååå jeg hadde så dårlig samvittighet!
              Det var av den typen uten ring på, og hun hadde putta den inn sidelengs, slik at den sto blegg fast mellom gommane.

Den typen smokk fikk hun aldri igjen, men lillebror har hatt masse av typen da, så det var vel bare tilfeldig....
              Klem fra lilje, mamma til Magnus og Helene

Comment

Bor for tiden i USA, og DET kan jeg si deg; at hadde noe slikt hendt her, ville det ikke holdt med nye smokker og en bitering!
                Det hadde blitt søksmål i stort format, og diger erstatning.
                Produsenten bør gå ut med en solid advarsel mot bruk av slike smokker, og heller lage smokker det ikke er mulig å bite i stykker. De kan ikke bare beklage, og sende dere småting, og bare si at sånt skjer. Uansett var det jo veldig bra at det gikk fint med barnet ditt.
                hrh

Comment

Oj!!! Må si jeg fikk litt sjokk ved å lese innleggene her og opplysningene som tidligere har vært helt ukjent for meg! Skal jammen begynne å passe mer på det der når det gjelder smokker... :?

Comment

Uææææ sånt er skremmende da

skal definitivt holde meg til naturgummi nå den tid kommer... men grøss, ble nesten litt redd fori det hele tatt å ha smokk jeg nå da :oops:
                    Mamma til verdens herligste Sebastian født 15.11.04 og Leander født 16.04.06
                    "Learn From Yesterday - Live For Today - Hope For Tomorrow"

Comment

På silikonsmokkene til Signe ( hun bruker NUK smokker) så står det at de IKKE må brukes når barnet får tenner, eller at de ikke må bruke dersom det har oppstått en sprekk i silikonet. Det står også at man bør sjekke dette innimellom. Etter hver vask f.ex gjennom å dra hardt i smokkens myke del.

Jeg tror at hvis man gjør det så er faren nok minimal.
                      Mamma til bøllefrøet, Lille T og Lillebror L

Comment

akkurat nå er jeg ganske glad for at Amalie suger på tommelen...den kan heldigvis ikke falle av eller bli bitt istykker

Comment

tuva spiser ikke sutt hun heller...kanskje jeg skal la være å gi henne den i det hele tatt kanskje...hm...som noen sa litt lengre oppi her, hvis man sjekker sutten innimellom og drar i den, så er det vel sikkert ok. vel, naturgummi kan være dumt ogsp, fordi mangle utvikler latex alerig, som på 80 tallet da de hadde latex puter til barna, og mange fikk latex allergi...vel, da har man likosm gjort det dah...ikke tåle kondomer seinere i livet, den eneste beskyttelsen vi har til nå som beskytter mot sexuelleoverførbare sykdommer...vel...trur faktisk jeg hadde valgt silikon da assa...kjøp heller flere sutter og bytt hver 2 uke! kanskje?? bare en ide jeg fikk her...:P
                          04 & 06

Comment

Working...
                          X