Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Toalettsaker i håndbagasje på fly?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Toalettsaker i håndbagasje på fly?

Oda og jeg skal fly i høstferien og tenkte det var lite vits i å sjekke inn bagasje når vi kan ha 10 kg håndbagasje hver og ikke trenger halvparten av det kun for en natt, så har bare bestilt håndbagasje, men åssen er det i forhold til toalettsaker da?

Jeg er så dårlig på de nye reglene, pleier bare sende alt i kofferten så jeg skal slippe tenke på hva jeg kan/ikke kan ha med inn på flyet! Hehe... Nå må jeg jo tenke på det da... Deodorant, tannkrem, parfyme (det MÅ jeg ikke ha med altså), hårprodukter (MÅ jeg heller ikke ha med)... Må jeg ha det i pose utenom toalettmappa da? Hva med sminke?

Hjeeeeelp!
    - 2004, - 2010, - 2014

Sv: Toalettsaker i håndbagasje på fly?

Hovedregelen er at det ikke er tillatt å ta med flytende væsker i håndbagasjen.
    Det er likevel åpnet for å ta med små mengder væske så lenge:
    • væskene er i beholdere på inntil 100 milliliter hver (beholdere som rommer mer enn 100 ml kastes uavhengig av hvor mye væske de inneholder)
    • beholderne er plassert i en gjennomsiktig, gjenlukkbar ("zip-lock") plastpose med kapasitet på høyst 1 liter.
    1) Hva regnes som væske?

Eksempelvis vann, brus, vin, smørepålegg, gelè, krem, deodorant, parfyme, lipgloss, mascara, tannkrem, barberskum, spraybokser, lighter og gjenstander med lignende konsistenser. Lista er ikke komplett. Er du usikker, ta kontakt med Luftfartstilsynet.
    2) Hvor kan jeg få tak i en lukkbar, gjennomsiktig plastpose?

Posene fås kjøpt i de fleste dagligvarebutikker. Poser vil også være tilgjengelig ved inngangen til sikkerhetskontrollen på de fleste flyplasser.
    3) Kan jeg ta med leppestiften min i håndbagasjen?

Ja, kosmetikkartikler som har fast innhold, som leppestift, er ikke definert som væske og kan tas med utenom posen.
    4) Kan jeg ta med barnemat i håndbagasjen?

Ja, barnemat (morsmelk, mat på glass o.l.) er unntatt fra reglene. Du må være forberedt på å bli bedt om å smake på maten.
    5) Kan jeg ta med medisin i håndbagasjen?

Ja, medisin som er nødvendig for bruk på reisen er tillatt å ha med. Du må være forberedt på å smake eller smøre medisinen på huden. Attest fra lege må medbringes dersom medisinen ikke kan åpnes i sikkerhetskontrollen.
    6) Hvordan unngå at taxfreeposen stoppes i sikkerhetskontrollen?

Alle varer som selges innenfor sikkerhetskontrollen er kontrollert, og kan tas med om bord i flyet.
    Dersom du skal reise videre med fly fra lufthavnen du ankommer må du gjennom en ny sikkerhetskontroll. Da skal handleposen være forseglet og kvitteringen ligge godt synlig inni posen. Reglene sier at reisen må gjennomføres innen 36 timer etter kjøp.
    Reglene gjelder innad i Norge, EU, EØS, Sveits, Singapore, Kuala Lumpur og USA. Enkelte flyplasser i Kroatia og Canada er også omfattet av reglene. Kommer du fra andre lufthavner enn de som er nevnt her, får du ikke med deg taxfreeposen gjennom sikkerhetskontrollen ved mellomlanding.
    Obs. Alkohol som inneholder mer enn 70 volumprosent alkohol er forbudt både i håndbagasje og innsjekket bagasje.
    7) Hvilke matvarer er tillatt å ha med i håndbagasjen?

Eksempler på mat som er tillatt: frukt, hele egg, kokosnøtt, kakebunn, kjeks, kjøtt, brunost.
    8) Kan jeg ta med kake?

Tørre kaker er uproblematisk. Kaker som inneholder krem er ikke tillatt.
    9) Hva med snus?

Snus er tillatt å ha med i håndbagasjen. Det er ikke væske, og behøver derfor heller ikke legges i den gjennomsikttige lukkbare plastposen.
    10) Kan væske sendes i innsjekket bagasje?

Sjekk med flyselskapet du reiser med, ikke alle selskap tillater flasker i innsjekket bagasje.

Skjul

Comment

Så hvis du trenger å ha med deg en kokosnøtt så er det helt greit...

Comment

Du kan ha med deg så mye toalettsaker du bare vil, bare at hver flaske må ikke kunne inneholde mer enn 100 ml væske, og alt må legges i lukkbare plastposer. Sminke, leppomade o.l pleier jeg også å pakke i plastposer, men vet ikke om det er nødvendig.

Comment

http://www.osl.no/osl/bagasjeoginnsjekking/10_Bagasje

Det kan også være verdt å merke seg at det er lov å ha med padleåre, håndjern og dartpiler i håndbagasjen mens radioaktivt materiale, skistaver og avlivingsutstyr for dyr, ikke er lov.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Eri Se innlegg
            Du kan ha med deg så mye toalettsaker du bare vil, bare at hver flaske må ikke kunne inneholde mer enn 100 ml væske, og alt må legges i lukkbare plastposer. Sminke, leppomade o.l pleier jeg også å pakke i plastposer, men vet ikke om det er nødvendig.
            Hver enkelt flaske må heller ikke være større enn 100 ml selv om den faktisk inneholder mindre og alle beholderne til sammen må få plass i en pose som rommer maks 1 liter.

Comment

Et lite tips er at Vita-butikkene og apotekene pleier å selge alle mulige toalettsaker i praktiske håndbagasje-størrelser!

Comment

Et lite tips er at Vita-butikkene og apotekene pleier å selge alle mulige toalettsaker i praktiske håndbagasje-størrelser!
                Var faktisk å sjekka på Vita forrige uke, men de har ikke "min" deodorant i liten størrelse lenger og jeg reagerer så fort på ulike deodoranter, så tør ikke skifte sånn uten videre... :s

Sånn jeg leser utifra de reglene, så er det jo kun deodorant jeg virkelig trenger som går over den grensa da, så kanskje jeg bare satser på å kjøpe når vi kommer fram og kaste igjen etter å ha brukt den ene morgenen... Dumt det også, men...

Ååååå, at det skal være så vanskelig! Parfyme, hårprodukt - det er ting jeg FINT klarer meg uten en dag, men uten deodorant blir det ikke noen hyggelig flytur ned igjen for de andre som blir sittende i nærheten av meg, jeg som blir så lett VELDIG varm... :s

Kokosnøtt kunne jeg kanskje tatt med i stedet ja, mie... Hmmm... Tenk at DET er greit, men ikke en vanlig deodorant? Tenk hvis du kaster en kokosnøtt i hodet på noen...
                Last edited by Line-mor; 26-09-11, 14:15.
                - 2004, - 2010, - 2014

Comment

Skjønner jo det med håndjern da... Kanskje noen har planer om å joine "mile high"-klubben på en kinky måte?!
                  - 2004, - 2010, - 2014

Comment

Nei, skjønner at du ikke vil være uten deo altså... Men har du sjekka hvor mange ml deoen din er? Alle de deodorantene jeg har vært borti, har vært små nok til å ta med i håndbagasjen.

Comment

Deodoranter er vanligvis 50 ml, så det pleier ikke å være noe problem å ha dem med i håndbagasjen.
                      Okt. '11, aug '14.

Comment

Nei, skjønner at du ikke vil være uten deo altså... Men har du sjekka hvor mange ml deoen din er? Alle de deodorantene jeg har vært borti, har vært små nok til å ta med i håndbagasjen.
                        Haha, jeg skulle inn for å skrive nå for etter jeg logga av i stad sjekka jeg både deodorant og tannkrem og fant ut at begge var GODT under grensa, så da går det jo bra å ta med det da! Men har jeg forstått det rett at det da skal i sånn zip lock-pose som legges ved siden av bagasjen når den kjøres gjennom "røntgenmaskina"?!
                        - 2004, - 2010, - 2014

Comment

Opprinnelig lagt inn av Line-mor Se innlegg
                          Men har jeg forstått det rett at det da skal i sånn zip lock-pose som legges ved siden av bagasjen når den kjøres gjennom "røntgenmaskina"?!
                          Ja. Og hvis du glemmer det, så risikerer du ikke noe annet enn at du må vise frem bagasjen til en av kontrollørene og kjøre den gjennom maskinen en gang til med deodoranten utenfor sekken/veska.
                          Okt. '11, aug '14.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Kuriosa Se innlegg
                            Ja. Og hvis du glemmer det, så risikerer du ikke noe annet enn at du må vise frem bagasjen til en av kontrollørene og kjøre den gjennom maskinen en gang til med deodoranten utenfor sekken/veska.
                            Ok, thanks! Styr med håndbagasje altså!

Vi var i Hellas 11.september 2001, og skulle reise opp igjen med fly to dager senere. Da var det "skjerpet sikkerhet" på den lille flyplassen og de sjekket all bagasje 2-3 ganger, men først da vi kom på flyet kom samboeren min på at han hadde TO lommekniver i håndbagasjen... De var det ingen som hadde merket! Hehe... Det var skjerpet sikkerhet det!
                            - 2004, - 2010, - 2014

Comment

Jeg har hatt med mye rart i håndbagasjen jeg altså.
                              Har både hatt med brusflasker/bokser, solkremer og annet som jeg har glemt at lå der.
                              Det har gått glatt igjennom.
                              I verste fall ville jeg blitt nødt til å kaste det om de sa noe på det.
                              Så lenge det ikke er noen krise å måtte kaste det hadde jeg bare latt det stå til.

(Foreldrene mine hadde et svare strev med å få med seg noen syltetøyglass (småglass) igjennom sikkerhetskontrollen. Så det kommer nok an på hvem du møter når du skal igjennom kontrollen også.)
                              Hannah 12.02.2004 Christoffer 13.06.2008
                              Pluggen 04.12.1998 - 16.08.2011 .....

Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook

Comment

Working...
                              X