Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Vonde føtter etter fødsel

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Vonde føtter etter fødsel

Aloha og god sommer

Eg sleit med veldig mykje vatn og opphovne fota under graviditeten. Og hadde mykje smerter i bein fra ganske tidlig av. Legen meinte det var heilt normalt og at det ville gå over av seg sjøl.
    Babyen min er no snart 9 mnd gammal og eg har like vondt i føttene. Visse morningar kråke eg meg framover som ei gammal dame fordi smertene er så store. og mange gonga grin eg av smertene. Smertene er heilt uutholdige tidvis.

Fysioterapauten eg var med idag meinte at føttene fikk sopass påkjenning over vektøkninga (gikk opp veldig mykje på kort tid) at muskelen under foten har blitt svekka, og at det må byggast opp gradvis med trening og gode sko.

Er det nokon som har erfaring med så sterke smerta i føttene, og om det er, del gjerne erfaring, forebyggande øvelser og anbefalinger om bra skotøy (veit løplabbet har, men fins det fleire plassa?)

Hilsa ei som føle seg skikkelig dritt

Sv: Vonde føtter etter fødsel

Har dessverre ikke veldig gode tips, men visste ikke fysioen hvor du kan kjøpe gode sko og lignende? De pleier jo å ha veldig sterke meninger på sånt. Vet Klinikk for Alle lager egne såler tilpasset hver enkelt som gjør at man får den oppbyggingen man trenger. Håper det blir bedre fort!

Comment

Hadde vondt ja pga av vektøkning så det ble bedre med å gå ned i vekt . Har også hatt mye vondt i ledd pga økt press i kroppen grunnet amming ble også bedre når ammingen avtok .

Comment

Re: Vonde føtter etter fødsel

Jeg fikk ekstremt mye vann i føttene og leggene etter fødsel, og har slitt med vondt i anklene siden. Spesielt etter at jeg har sittet stille en stund blir jeg veldig stiv, og krøker meg fram som en gammel dame etterpå. Jeg vet ikke om de to tingene er relatert – det kan hende smertene i anklene kommer fra vektøkningen i svangerskapet, eller fra alle de lange trilleturene jeg har gått? Sønnen vår er også 9 mnd. og jeg ammer fortsatt. Jeg håper det skal gå seg til etter hvert som jeg går ned mer i vekt. Har ingen andre gode råd, dessverre. Men jeg ville skrive og si at jeg har noen av de samme plagene som deg, så det er ikke så uvanlig. Kanskje noen andre i denne tråden har noen gode råd!

Comment

jag har också ont som du sier speciellt under fötter, men också i knän og en del i höften. Haft ont sedan graviditeten då jag var veldig hoven og gick opp nesten 20 kilo, så jag trodde det berodde på det. men har hört att smertene kan bero på hormoner og at det ofta går över når man sluter amme, eller att det i hvert fall kan det ta flere månader etter födsel för det blir bedre. finns noe som kallas amningsreumatism.

Comment

Jeg hadde det samme problemet som deg. Jeg hadde mye vann i kroppen under svangerskap og gikk opp ca.20 kg. Pga vektøkning ble det økt belastning på beina. Det endte da med store smerter i akilles og ankler. Det var alltid verst om morgenen og når jeg hadde sittet i ro en stund. Nesten så jeg vurderte å krype på badet om morgenen. Gikk til legen, og fikk da påvist Plantar Fasciitt, som er en betennelse/irritasjon i et senelignende bindevev under foten. Fikk beskjed om at det kunne ta 1-2 år før det forsvant av seg selv og eneste jeg kunne gjøre var å avlaste beina og gå minst mulig, og overhode ikke på asfalt. Siden dette var ganske uutholdelig, begynte jeg å sjekke litt selv om det fantes andre løsninger. Kom da i kontakt med en kiropraktor, som fortalte meg at dette var sånt de jobbet med. Har nå hatt min del timer hos kiropraktor, men er til gjenngjeld så og si smertefri! Smertene i beina kom av at jeg var så stiv under fotsålen og opp over ankler og legger. Så anbefaler deg absolutt å prøve dette! Verdt ett forsøk iallefall, for de smertene er helt ubeskrivelige og de legger virkelig en demper på permisjonstilværelsen! Håper det hjelper deg også! Lykke til

Comment

Working...
            X