Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hva gjorde du annerledes med barn nummer to?

Collapse
X
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hva gjorde du annerledes med barn nummer to?

Jeg lurer på hva dere gjorde med nummer en som dere droppet da dere fikk barn nummer to?

Selv hadde jeg store ambisjoner om å lage en detaljert babybok med nummer en. Ikke av den vanlige typen som man får kjøpt i bokhandelen, men en babybok bestående av helt blanke ark hvor jeg selv skrev (og tegnet) absolutt alt.

Boken ble veldig fin den (selvskryt er den mest oppriktige formen for skryt sies det..), men det er kanskje unødvendig å legge til at dette tidskrevende prosjektet ikke ble opprettholdt med nummer to. Stakkar.... Syv år senere sier jeg fortsatt til meg selv at det ennå ikke er for seint å starte!

Sv: Hva gjorde du annerledes med barn nummer to?

Interessant spørsmål! Jeg merker at jeg er vesentlig roligere denne gangen. Både med tanke på innkjøp, smerter/følelser i svangerskapet, tanker rundt fødsel, og tanker rundt tiden etter fødsel. Jeg vet at det kommer til å bli annerledes med denne frøkna enn med sønnen, og bare det å ha erfaring som bading av baby, triks til såre bryster etter amming og lignende er ting jeg ikke hadde helt inne forrige gang og som måtte læres. Oppdragelse og lignende vil bli det samme med nr.2 som med nr.1. Forrige gang hadde jeg fødselsdepresjon i 2 år, mest fordi han ikke var planlagt og kom litt kastet på oss. For en som egentlig ikke ville ha barn var det veldig hardt for psyken! Denne gangen er hun planlagt, og jeg føler ting på en annen måte.

Den største forskjellen tror jeg er at med junior så blogget jeg aktivt. Både om svangerskap og livet generelt. Nå som jeg ikke blogger lenger, merker jeg at hun i magen ikke vil ha de samme tingene å se tilbake på når hun bli voksen. Hun blir litt mindre dokumentert enn førstemann. Vet ikke helt om det er bra eller dårlig.

Comment

Vel...1. mann har 3 fullstappa album...med alt av bilder, bursdagskort, tannkort, legebesøk, sitater fra han var 1,5-2-åring og oppover, historier, egendiktet sanger, minner, diplomer osv. (Han er 17 år nå) Startet på full frisk med nr 2(4 år nå og en annen pappa) og har gjort 3(!) sider med scrapbooking... såååå... Nå er nr 3 her og ikke en eneste side er laget, og heller ikke en gang ett eneste album er kjøpt. Har rett og slett innsett at tida strekker ikke til... Det blir bare ett ekstra stressmoment for meg å tenke at dette MÅ jeg gjøre fordi nr 1 fikk det... Kjedelig, men sant. En har mer enn nok av MÅ-ting i hverdagen om en ikke skal sitte etter leggetid med ting fordi man har dårlig samvittighet. Jeg har selvsagt lyst, men når får man gjort sånt??

Comment

Re: Sv: Hva gjorde du annerledes med barn nummer to?

Imponert over at du rakk å gjøre så mye med nummer to også jeg Ohmamma!

Comment

Sv: Re: Sv: Hva gjorde du annerledes med barn nummer to?

Opprinnelig lagt inn av Anette Snarby Se innlegg
          Imponert over at du rakk å gjøre så mye med nummer to også jeg Ohmamma!
          Mesteparten FØR fødselen da altså Magen osv måtte jo dokumenteres

Comment

Den største forskjellen her var at jeg var så ung med nr.1 at jeg både hadde tid til hobbysysler o.l.
            Men også den biten at jeg var noe "naiv" og hadde veldig lite bekymringer omkring svangerskapet og barnets helse kanskje. Jeg hadde ikke internett engang da!! Med nr.2 hadde jeg vært en del på forum i forkant, så jeg var vitterlig klar over alt som kunne gå galt i svangerskapet o.l.
            Ettersom jeg også hadde bedre råd med nr.2 fikk jeg tatt igjen en goood del shopping Førstemann fikk f.eks en vogn kjøpt på loppemarked, mens andremann fikk en vogn jeg hadde drømt om lenge. Andremann fikk også eget rom som liten baby, mens første lå på rom med oss i mange år. Rett og slett mer materialistiske ting til nr.2. Og samme til nr.3 egentlig.

Men jeg tar meg av og til i å drømme meg tilbake til den tiden da vi var unge og fikk nr.1. Hadde ikke mye penger nei, og mye var slitsomt i forhold til studier/jobb, men åh så mye TID vi hadde. Uerstattelig tid som ikke kan måles i penger eller noe annet. Benyttet timesvis sammen med lek, kos og hobbyer vi tre. Det er slik tid vi bare kan mimre om nå, som nr.2 og 3 "aldri får". Klart vi har mye lek og kos nå også, men aldri i DEN graden der, nå som vi begge foreldrene har full jobb, hus og ta vare på osv.

Når det gjelder album, bilder o.l så skal jeg innrømme at jeg er fryktelig fryktelig sta. Jeg var flink med nr.1 ja, men skulle jammen meg ta ikke være noe dårligere med nr.2 Fremkalte bilder, puttet i album og skrev tekst som det sto etter da også. Min fordel her var kanskje at det gikk noen år mellom nr.1 og 2, så sånn sett hadde jeg den given at jeg orket. Men bilder og album er veldig viktig for meg og min familie, nesten tradisjon, så det var ganske uaktuelt at jeg ikke skulle ordne dette til nr.2. For å ikke snakke om nr.3! Like viktig for meg da. Men her kom endringen i at fremkalling av bilder ble helt avleggs, i alle fall for meg. Så jeg satt sammen en fotobok " Mitt første år". Ble ferdig med den i høst og nylig fått fremkalt. Kjempefornøyd med den! Såå glad for all den tiden jeg investerte i den (fortrinnsvis i permisjonen min).
            2004 2010 2015

Comment

Working...
            X