Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

DÅRLIG SØVN!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• DÅRLIG SØVN!

Jeg har en sønn på 6mnd som sover så dårlig om nettene og jeg begynner å bli ganske utslitt.
    Han legger seg for natten mellom 19.00 og 21.00 om kveldene men våkner ca hver time. noen ganger to, tre ganger i timen.
    Ca klokken 06.00 om natten når han våkner etter ca en times søvn, ligger han våken og er urolig i ca en til to timer. Så sover han litt igjen. Mellom 07.00 og 09.00 skal han stå opp. Er dette virkelig normalt???
    Jeg må ærlig innrømme jeg begynner å bli ganske sliten.
    På dagene sover han til sammen ca 1 til 3 timer.... :?:

Tror bare enkelte barn er slik, har selv hatt to slike som har våknet hver time i perioder. De har ikke gitt seg før rundt treårs alderen...

Sikkert noe en kan gjøre med det, mange bruker vel sovemedisin for å få orden på rutinene, det har jeg aldri prøvd...
    Klem fra lilje, mamma til Magnus og Helene

Comment

Han er bare 6 mnd, så jeg tror det er helt normalt!
      hilsen turvid

Min blogg

Comment

Hei trudn
        skjønner at du er sliten! :zz:

Som turvid skriver er det normalt å ikke sove natten igjennom når man er 6 mnd. Men det å våkne flere ganger per time kan vi jo prøve å gjøre noe med.

Husk at hvis ting ikke blir bedre lønner det seg å ta kontakt med helsestasjonen. Hvis du får råd der så avtal en ny time/frist sånn at du kan komme tilbake å si hvordan det går.

Hvor lang er "natten"? Jeg tror ikke man kan forvente før kanskje i 2-3 årsalder at natten begynner å nærme seg 12 timer. Før det må en periode sammenhengende søvn på 5-6 timer være akseptabelt som "natt". Mange våkner da på morgenkvisten (eller tidligere på natten) og vil ha litt mat eller skriker/skravler litt før de sover kanskje noen timer til.

Det beste rådet jeg fikk som småbarnsmor var å prøve å følge barnets rytme - lær deg å se når barnet er trøtt. Ikke forvent en leggetid, og bli skuffet over at det ikke var da barnet hadde tenkt å sove...

Kanskje når han sovner i 7-9 tiden på kvelden må dette regnes som en av dagslurene? Når han våkner igjen ta ham opp og vent til du ser han er trøtt igjen, så ta "leggerutinene med pysj osv. og i seng. Kanskje han da er trøtt nok til å sove en lengre strekk.

Barn sover ikke en lang tung søvn og våkner omsider uthvilt. De sover i "bølger" dvs lettere søvn, tyngre søvn, lettere søvn osv. I den lettere søvnen er det mange som faktisk ser våkne ut og skriker, prater. Trikset der er jo at de kan sovne av seg selv igjen. tenk litt igjennom hva du gjør for at han skal sovne igjen, krever det at du er tilstede? Kanskje hvis du gir han et minutt eller to at han sovner igjen selv :hmm: ? man kan jo håpe...

Råd/teknikker om innsovning finnes det masser av, du har sikkert hørt noen. 6 mnd er litt i tidligeste laget å streve med dette synes jeg. En av grunnene er at barn skifter søvnrytme ofte det første året. Når du først har "innarbeidet" noe, snur det fort til noe annet allikevel... Det kan bli mye grining og stress for kortvarig effekt. Hvis du lurer så er 6 mnd gammelt nok til å klare seg en 6-8 timer på natten uten mat.

Tenk litt igjennom ting og hvis du senere bestemmer deg for å gjøre en forandring f.eks. med leggerutiner/innsovning, så vær klar over at du da må være konsekvent. Sett av en tid, kanskje helg da begge foreldre er hjemme, og regn med noen netter med lite søvn. Det med medisiner spares til de som ikke sover sammenhengende langt over det første året. Det som lilje har opplevd er heldigvis sjeldent (selv om det ikke hjelper lilje...)

I bøker og fra andre synes jeg de er så strenge, sove i egen seng, på eget rom, "riktige" leggerutiner, sovne alene osv. Dette er noe man må begynne å streve med helt fra begynnelsen. Selvfølgelig er det viktig med litt rutiner, ikke snu dag til natt osv. men jeg tror at det viktigeste er foreldre som har det bra og ikke går rundt med svart samvittighet. Har dere en rutine/vaner som ikke står i bøkene, men som dere er fornøyd med? Så kos dere så lenge dere kan, det er aldri "for sent" å rydde opp litt i rutiner.

Min veslejent på 8 måneder sovner i senga med meg, somoftest med puppen i munnen. Jeg synes det er så deilig i en travel dag å gå på et stille rom, kose oss sammen og se vidunderet lukke øynene i ro og fred og trygghet. Dette er riktig for meg! Hva er riktig for dere?

PS : Jeg har hørt det er få tenåringer som sovner i sengen med mor og far....
        Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Nå ble jeg glad!!

Jeg er en ny bruker av denne siden, og ble veldig glad når jeg leste svaret ditt, Helsesøster!

Så flott at noen helsesøstere ser litt lengre enn til " nå er han 6 måneder, så nå skal han sove natta igjennom uten mat. Vil han ikke, så bare ta en skrikekur..."

Setter ting litt på spissen nå, men det er mest sånn jeg har opplevd Helsestasjonen når det gjelder søvnspørsmål..
          *Tamara, mamma`n til Noah, mai 2001*

www.ap-norge.com

Comment

Jeg sa jo at dette var en flott side TAMARA!
            Nennemor vinker 1 : , Elise f. juli -99 Eirik f. mars -02 :hopp3: og Lars f. okt. -04

Comment

takk for hyggelige tilbakemeldinger!
              Hilsen helsesøster cecilie

Comment

søvn

Hei!

Min datter hadde kolikk, men om natten sov hun 6-7 timer i strekk og fikk pupp og sov igjen i 4-5 timer til så hun sov 12 timer om natten til tross for gråtetokter om dagen/kvelden.
                Greit hun la seg sammen med meg i 11-tiden om kvelden og når hun da våknet hadde hun puppen innen rekkevidde og vi sto ikke opp før i 11-tida om dagen(jeg liker å sove lenge). Sånn var hun til 5-6 mnds alderen og da forandret hun sovemønster og drev og våknet flere ganger om natten, jeg kunne roe henne med smokk noen ganger andre ganger pupp.
                Så gikk det over og nå legger hun seg i egen seng i 8-8.30 tiden( er 11 mnd) og når hun våkner får hun komme opp i senga til mamma og får smokken og våkner hun en gang til får hun pupp. :OL:
                Så jeg har erfart at barn skifter sovemønster, noen ganger varierer det fra natt til natt, så la barnet komme opp i senga til deg hvis det våkner, la det evt få pupp flere ganger om natten (greit ikke flere ganger i timen altså) se hva som fungerer best for deg slik at du får minst mulig avbrutt nattesøvn så blir det sikkert til det bedre etter hvert. op:
                Lykke til!

Comment

dårlig søvn

stakkars deg!!

det er så forferdelig å ikke få sove!! jeg tror men må følge "mage" følelsen, du er ekspert på din lille skrikerunge. min lille skulle ha pupp hver andre time hele natta, er ikke så flink til å sove selv så det ble ikke mye søvn. i tillegg ligger hun i egen seng.... det gjorde det hele ekstra komplisert. jeg ble så sliten!!!
                  så innhentet jeg ekspertisen (dvs.bestemor) etter en natt med en halvtimes skriking på det meste sov hun natta gjennom uten pupp!! jiiippi tenkte jeg, men neida. ekstra snill til bestemor. nå våkner hun en gang om natta og får mat. søvn mønstert går i bølger, akkurat når jeg tror at nå! nå, har jeg klart å få det til nå blir det bare fryd og gammen så strter vi på scratch igjen.
                  beste drømm og værste mareritt, det å ha barn. ta deg litt fri ligg på et annet rom, få noen til å bare komme med vidunderet når det er helt nødvendig og soooov.

lykke til og masse sympati!!

Comment

Sv: DÅRLIG SØVN!

hei hei.
                    jeg forstår hvordan du har det. har en sønn selv som er 6 mnd, å han sover og veeeldi dårli. han vil ikke sove. han kan vær våken 10 timer i strekk

Comment

Skjønner absolutt hvordan du har det,har selv en sønn på 6 mnd,som er begynt slik,sov rundt hele natten før,men nå er han så vanskelig og legge og våkner hele tiden.

Det jeg har gjort så har fått han til å sove litt er å ha senga hans ve siden av vår.da ligger han i senga si og ser meg,eg prøver og ikke prate til han og slikt å lukker øynene så han ser eg sover,rett og slett ignorer han litt,lar han grine litt og,men når han ser eg sover og ikke gjør noe + er i rommet så sovner han til slutt.Har ikke måttet gjøre dette før.men det virker rett og slett som om han ikke vil være alene og att noe plager han,og det er tennene og slikt.
                      Er jo kansje vert et forsøk,det har hjulpet mer og mer her ihvertfall.
                      Nå har eg også meldt meg opp på søvnkurs,gjennom helsestasjonen.er sommerferie nå,men starter i august,det er helt gratis,og tenkte jkeg ville hive meg på og kansje få litt gode råd,har ikke noe slikt der du og bor.Jeg fikk også beskjed om att det var lurt og begynne nå me det ,da er det lettere ,blir verre etter di er fult året osv me og få inn søvnrutiner.Fikk også et råd av noen om å sette på radio der inne,det og har hjulpet noen,så det ikke blir alt for stille og han vet han er alene.så har tenkt og prøve de nå ikveld.

Enkelte ganger når han ikke har roet seg har han fått logge i senga me meg til han sovner,og når eg vet han sover tungt,så løfter eg han bare forsiktig over i hans egen seng.Det har også hjulpet godt.
                      Var godt å høre fra helsesøsteren og om barnet hennes som sovnet i senga me moren.Som regel er eg vant å høre helsesøstre skal ha di i egen seng,eget rom skal sove så og så lenge,det og de er normalt,det er ikke.
                      Så var godt og høre,helsesøstera jeg har ville endatil att eg heller skulle flytte senga hans i stua eller ha han i vogn i stua,slik att han ikke låg på vårt rom.Siden vi har bare et rom,men det blir ikke aktuelt enda,sover ikke godt eg heller,når han ikke er på samme rom,ettersom han bare er et halvt år enda.

Håper det er noe som kan hjelpe deg og att det endrer seg til det bedre.Pass også på og slapp av og hvil,mens barnet sover,ikke tenk på alt husarbeid og hav som skulle blitt gjort,nå på sommeren er de så fint vær att får dere besøk og huset ser bombet ut,kan dere bare sitte ute.
                      slik har jeg tenkt og har mye mere energi og overskudd til sønnen min nå.

Last edited by 2barnsmammen; 21-06-07, 17:32.
                      Gutt Des.2006 Jente nov.2008 ,Jente aug 2012

Comment

Jeg har nå begynt å "sveve" min sønn i senga vår. Det er det eneste som nytter.Har prøvd så mye nå,så jeg blir helt utslitt. Så jeg kan godt forstå hvordan du har det. Min sønn kan og være helt enorm.Han kan være våken fra rundt kl.14 på ettermiddagen, til kl22 på kvelden...uten å bli trett!!
                        Å hvis vi prøver å legge han så blir han vrang...veeeldi vrang.
                        Ellers er han så utroli snill å grei.
                        har og slitt med at han vakner mye etter at han endelig har sovnet. etter kl 24 har han pleid å våkne hver 2 time, da vil han opp å ha litt kos, så sovner han igjenn. Han vil ikke ha smokk, så jeg har ikke noe han kan roe seg med. Så da må jeg ta ham opp litt.
                        Men etter at je har latt han sovne i vår seng har ting blitt litt bedre. Jeg legger han i sin egen seg når jeg legger meg om natten.
                        Føler virkelig med deg.Håper ting blir bedre.

Comment

Oyit!

Jeg er en pappa som er litt sliten når kveldene kommer.
                          Gutten vår på 4 1/2 mnd er en blid og grei gutt, men synes det er skikkelig kjett å legge seg. Han virker å stritte mot trøttheten, og blir mer og mer trøtt og sutrete. Han ligger og kaster på hodet fra side til side, og sparker med beina, og finner lite trøst i smokken. Vi prøver å trappe ned aktivitene når kvelden nærmer seg, og han blir rolig og sigen, men i det vi legger han i senga starter kampen om litt fritid. Det er ikke uvanlig å sitte i over en time før han sovner. Når legge tid som regel er kl 22, og han sovner 23, sitter vi bare igjen med tid til å legge oss selv. Dersom vi prøver å legge han i senga kl 19-20 våkner han bare etter sin vanlige powernap på 20 min og forventer opmerksomhet. Han sovner uansett ikke på nytt.
                          Hva gjør vi galt?

Comment

Kjenner til det der.sånn er vår sønn forsatt.og er snart 1 år nå.det som har hjulpet litt er å faktisk klappe han på baken.legge han på siden me en bamse nede me magen.så han ikke vrir seg rundt tilø magen+ vi har en spilledåse som spiller.kan sitte alt ifra et kvarter til to timer.

utrolig slitsomt.men sønnen din var ikke mer en 4,5 mnd.husker sønnen vår og var veldig urolig i den tiden.kunne sove godtr en uke.så det smame igjen....gikk i rykk og napp.

Sover heldigvis godt sønnen vår når han er sovnet nå.men tar tid å få han til å sovne.våkner kansje en gang etterpå,men om han så reiser seg opp å alt.så pleier eg ikke ta han opp.Der er eg ebstemt.men sitter me han og klapper han på baken nedi senga og til slutt sovner han.-selv om det tar sin tid...

Har blitt bedre ettersom hvor eldre han er blitt,men når han var pitteliten.så var det perioder me god søvn og perioder me dårlig søvn....gikk opp og ned å det tror eg nok veldig mange kjenner seg igjen med.

Er utrolig slitsomt så håper det ordner seg med tid og stund.

Men et tips eg kan gi dere.

På helsestasjonen har di forsjeligge tilbud.som søvnkurs.Det er utrolig lærerikt og di følger deg godt opp.

ei annen på min gruppe gikk der etter att jenta hennes aldri sov noe nesten.våknet hele tiden.å ikke noe hjalp.nå etter det kurset sov hun som en stein....så hun anbefalte det på det sterkeste.Så var jeg dere ville jeg sjekket opp i det.

Ihvertfall vert et forsøk?
                            Gutt Des.2006 Jente nov.2008 ,Jente aug 2012

Comment

Opprinnelig lagt inn av Forvirret Se innlegg
                              Oyit!

Jeg er en pappa som er litt sliten når kveldene kommer.
                              Gutten vår på 4 1/2 mnd er en blid og grei gutt, men synes det er skikkelig kjett å legge seg. Han virker å stritte mot trøttheten, og blir mer og mer trøtt og sutrete. Han ligger og kaster på hodet fra side til side, og sparker med beina, og finner lite trøst i smokken. Vi prøver å trappe ned aktivitene når kvelden nærmer seg, og han blir rolig og sigen, men i det vi legger han i senga starter kampen om litt fritid. Det er ikke uvanlig å sitte i over en time før han sovner. Når legge tid som regel er kl 22, og han sovner 23, sitter vi bare igjen med tid til å legge oss selv. Dersom vi prøver å legge han i senga kl 19-20 våkner han bare etter sin vanlige powernap på 20 min og forventer opmerksomhet. Han sovner uansett ikke på nytt.
                              Hva gjør vi galt?
                              Jeg skjønner at dere blir fortvilet!
                              Men det jeg tror er viktigst her er å huske på at babyen faktisk er veldig liten og nok helst vil ligge å kose med deg eller mammaen og ikke ligge alene på rommet.
                              Det er en overgang å hele tiden ha en baby der og ikke få "voksentid",men snart går det seg til og dere får tiden tilbake igjen.
                              Hva med om han kan sovne på fanget også kan dere bære han i seng etterpå?
                              Vi slet også mye med søvn og behov for voksentid når vår sønn var baby, men vi ser nå i etterkant at vi faktisk bare gjorde det tyngre for oss selv med våre forventninger om dagsrytme og nattesøvn.
                              Lykke til!
                              Monta77 lille Emmas tråd
                              bloggen min

Theodor januar- 04
                              Emma oktober -08

Comment

Working...
                              X