Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

naar kan babyen sitte i vogn

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• naar kan babyen sitte i vogn

Hei

Jeg har et spoersmaal angaaende kjoep av barnevogn. Jeg bor i utlandet, og her er ikke vognene like store som hjemme saa vidt jeg har forstaatt. Jeg har kikket paa en vogn fra Quinny med tre hjul, og bagen som hoerer til sies aa vare frem til 6 mnd. Men babyen min blir foedt i juni, saa det er vinter ved 6 mnd, og da blir det kanskje litt for trangt...den neste delen er en sportstrille (tror det er det det heter), hvor ryggen kan legges ned, men jeg er usikker paa om den kan legges helt ned.

Hvor lenge MAA babyen ligge helt flatt i vogna naar den sover?

Haaper paa noen raad..

Vennlig hilsen Confusal

Når babyen er 4-5 md kan den iallefall begynne med vogn som ikke har helt flat liggestilling. Babyene ligger jo i vippestol og bilstol også.
    Jeg kjøpte iallefall en paraplytrille til jenta mi da hun var tre md, som ikke var helt flat liggestilling på.
    Den trehjulingen jeg hadde til gutten min, var nesten flat liggestilling på, så er det ikke mer enn det, så burde de vel kunne ligge der fra omtrent nyfødt. Fysioterapeuten på helsestasjonen her, sier at det er litt for mye hysteri rundt dette, og at det ikke er skadelig. Alt med måte da selfølgelig.

Lykke til med vognvalg!

Jeg sluttet forresten med bag til mine, da de var 4-5 md, da var det for trangt og varmt. Men da var det ikke vinter, men har du en god pose og et pledd, så er det like bra.
    Klem fra lilje, mamma til Magnus og Helene

Comment

hei

ja det med vogner er jammen ikke lett. :hmm:

Jeg tror den store bagvognen er et litt norsk fenomen.
      Synes den vognen du snakker om høres helt grei ut, når vinteren kommer er det greit med bare pose og pledd, som lilje foreslår.
      :O:
      Kanskje det er viktigere å tenke på hvor godt sikret babyen er i vogna?

Hvilket "utland" er det du bor i da? Åssen er det å få baby der? Jeg er litt nysgjerrig jeg...
      Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Kanskje...

Kanskje denne artikkelen kan hjelpe deg i vognvalget?
        http://www.mammanettet.com/utstyr/barnevogn.htm
        Mamma til 3: Gründer, tidligere redaktør og fagansvarlig for Mammanett.no

Comment

Hei

vi bor i Sveits, og det er helt fint aa vaere her. Kontroll en gang i maaneden, og etterpaa maa man ha sin "egen" barnelege...Gynekologen sjekker livmorhalsen hver gang, mens sykepleieren/sekretaeren maaler blodtrykk, lar deg faa hoere fosterlyd og tar blodproeve....det er ogsaa legen som er ansvarlig under fodselen, men han er ikke tilstede hele tiden..

De gjoer mange tester, saa jeg har faatt testet sannsynligheten for aa ikke faa et barn med Downs syndrom (ultralyd pluss blodproeve), pluss om ryggen er helt lukket (folsyre..). HAr ogsaa sjekket om jeg har toxoplasmose 4 ganger allerede (24 uker paa vei).

Jeg har ogsaa et annet spoersmaal...naar babyen er 1 mnd skal vi paa biltur, det tar 3-4 timer dit...Jeg vil gjerne ha babyen i bilstolen sin, synes det er tryggest, men hvor lenge kan han ligge foer man maa stoppe og hvor lenge maa man stoppe av gangen???

Haaper paa svar..

Confusa

Comment

Du bør nok stoppe noen ganger hvis dere har bilstol.
            Da er det mye mer praktisk med en bag med sikkerhetsnett til, der får babyen ligge uten å bli forstyrret med å bli tatt opp.
            Hadde bilstol selv altså, men hadde valgt bag i dag om jeg skulle hatt et barn til.

Comment

Hei lilje

takk for raad!

Jeg trodde slike nett ikke var like sikre, for hvis man kolliderer, saa blir jo babyen slengt veggimellom nedi bagen....til soestra mi hadde de slikt nett (hun er naa 17 aar), saa jeg trodde det var gamledagse greier....kanskje jeg tar feil???

Confusa

Comment

Confusa - bilnett selges fremdeles her i Norge, men det er vel lite tvilsomt at bilstol er det sikreste. På en biltur slik du beskriver ville jeg forsøkt å få det til slik at den lille ble stelt rett før avreise, for så å se om ikke man klarer å få hele turen overstått før det er tid for et nytt stell. Jeg ville ikke stoppet med mindre den lille ga uttrykk for misnøye.

Vi er ganske opptatt av dette med at babyer skal ligge helt flatt her i Norge, men jeg har enda til gode å se dokumentasjon for at det er skadelig med periodevise opphold i semisittestilling. I en bilstol vil babyens tyngde fordeles langs hele ryggen, h*n vil jo ikke bli sittende oppreist. Med et nyfødtinnlegg eller sammenrullede håndklær som støtte langs siden av kroppen/ hodet har den lille det helt greit!

Jeg har gjort det omvendt fra det Lilje beskriver - med førstemann hadde jeg bagnett, mens med minsten har jeg brukt bilstol fra dag 1. Det hører med til historien at jeg nærmest måtte krangle meg til det der jeg leier babyutstyr! At jeg er fysioterapeut og kanskje burde ha peil på hva jeg snakker om gjorde visst ikke synlig inntrykk på butikkpersonalet..!

Comment

Opprinnelig lagt inn av Birgit
                  Det hører med til historien at jeg nærmest måtte krangle meg til det der jeg leier babyutstyr! At jeg er fysioterapeut og kanskje burde ha peil på hva jeg snakker om gjorde visst ikke synlig inntrykk på butikkpersonalet..!
                  Nei hvorfor skulle butikkpersonalet innrømme at de har feil? Hehe

Mange på sånne baby butikker tror de er guder. Og alle andre har feil

Greit jeg har ingen unger fra før, å venter min første fødte, men har 5 tanteunger og er nesten fergigutdannet barne og ungdomsarbeider. Så har no litt peiling på babyer og barn.

Men over til det som var saken : Er sånne baggnett ting lov i det landet?
                  Tanta til samboeren min sier at sånne baggnett værtfall ikke er lov i sverige. Og mange andre europeiske land. :?: :?:
                  Mamma til Turbo 2003 og Snoopy 2007

Comment

Hei.
                    Jeg kjørte 9 timer med et kolikkbarn da datteren min var 2 måneder og det gikk helt fint. Vi brukte bilstol med babyinnlegg og vi stoppet en gang og skiftet på henne og ammet, men da kjørte vi om natten så hun sov så og si hele natten. :O:
                    Du sier dere skal kjøre 3-4 timer og da er jeg enig med hun som sa at bare kjør så lenge babyen har det bra og ikke stopp før babyen gir uttrykk for misnøye. LYKKE TIL både med fødsel og biltur
                    Vet du hva det blir?

Comment

Hei Mia.

ja jeg vet hva det blir, det er en liten gutt...

Vet ikke om det er lov med bilnett her, men jeg har ikke sett noen som har det...saa kanskje ikke??

Iallefall, jeg kjoeper bilstol og kjoerer til han begynner aa grine..

Tusen takk alle sammen for gode raad!

Vennlig hilsen Confusa

Comment

Lykke til og godt tur, når den tid kommer hehe ri:
                        Mamma til Turbo 2003 og Snoopy 2007

Comment

I 1998 leide vi bilnett til eldstemann. Utpå våren i 1999 ringte de fra butikken vi leide fra og sa at vi bare kunne beholde nettet fordi det ikke lenger var godkjent i Norge, så de kunne ikke leie det ut noe mer.

Jeg kjenner ikke til regelverket, men det var slik vi fikk oss et bilnett iallefall.
                          hilsen turvid

Min blogg

Comment

Oj, trodde slike nett var sikre jeg!
                            Nei, da hadde jeg nok gått for bilstol likavel, det var jo det vi hadde fra dag 1. Tenkte ikke på sikkerhetsnett engang vi, men jeg har hørt i ettertid at det er så bra, og det virker som om de fleste bruker det.

Hørte en gang at med nyfødte, så skulle en ta dem opp hvert 15. minutt når en kjørte bil. Det hørtes jo helt sinnsykt ut, syntes jeg! :?
                            Las det i det i ett gravid blad når jeg skulle ha Magnus. (tre år siden)

Lykke til med fødsel, baby og reise!

Comment

Nå har du jammen fått mange flotte råd!
                              jeg har en søster som bor i Sveits og hun har fått sine to barn der også (bor i Neuchatel). Fint land!

Det med bagnett er sant, ikke godkjent i mange andre land. Her i Norge må man passe på at det er en nyere modell man har, de gamle nettene er ikke sikre.

Jeg likte de andre rådene dere ga om turen i sete, se på barnet ditt hvordan det har det! 3-4 timer går sikkert bra om babyen sover for eksempel. Dele turen i to går sikker også greit om dere skal stoppe å spise eller noe sånt.

Så fint å se en fysioterapeut som ikke er så innmari streng!
                              prøvde å spørre vår fysioterapeut en gang hva som skjedde med de barna som var "rumpeakere", kunne man plukke de ut på skolen? Tydeligvis veldig viktig for noen at de følger utviklingen i riktig rekkefølge.

Alle barn og foreldre er forskjellige sier jeg bare
                              Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Working...
                              X