Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Ernæring

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ernæring

Hei Jeg har ei datter på 6mnd (f:27/8). Jeg fullammer henne. Nå er det på tide med litt mat. Jeg har vurdert potet, men ønsker helst å starte med grøt (pga jern).
    "Før i tiden " startet vi opp med mais eller ris - grøt , da var de gjerne 4-5 mnd. Nå som datteren min er 6mnd gjelder det samme nå også, eller er det greitt med gluten allerede nå? Noe som anbefales samtidig med morsmelka. Og er det flere alternativ enn Nestle produkter? Hun er ei frisk og go`rund jente (snaue 10kilo)

Uten gluten er det vi anbefaler som første grøt, dvs mais, ris, jeg tror helsekost forretninger også har alternativer som hirse, men det er jeg ikke så kjent med. Du trenger ikke holde på med det så lenge (krever litt pumping osv).
    Når du senere skal prøve noe med gluten anbefaler vi små porsjoner først og helst mens du fremdeles ammer. Du kan blande en hvetegrøt med mais, eller så har nestle en med havre, hvete og ris, som da har "litt" gluten i.

Det høres kanskje komplisert ut, men tenk deg at dere starter med mais (smaker søtere en ris) og jobber dere opp til etterhvert en porsjon grøt. Hvis du da lager en hel porsjon hvetegrøt blir det kanskje litt mye for en liten mage første gangen?

Nestle har grøter, småfolk lager også grøter (ble tatt ut av hyllene for litt siden p.g.a. for store menger (ikke skadelige) plantevern midler tror jeg. De er tilbake i hyllene nå.) Som nevnt tidligere har helsekostforretninger noen grøter/mel. I de fleste dagligvare forretninger kan du også kjøpe jernberiket mel (står sammen med barnematen).

Det du nevner med jern er jo riktig, rundt seks måneder er er det ikke nok jern i bare morsmelk, så barnet begynner å bruke litt av sine egne lagre. Dette er ikke noe drastisk, skjer ikke over natten, ingen skade skjedd om du bestemmer deg for å fullamme noen måneder til heller. Dersom man vil begynne med potet er det helt greit, porsjonene er jo så små at de allikevel får mye morsmelk. Og snart kommer jo jern fra andre kilder som grønne grønnsaker (spinat - kommer ut andre enden lik som den kom inn ...), kjøtt og kanskje leverpostei!

Høres ut som en deilig håndfull du har. Kos dere med maten!:O:
    Hilsen helsesøster cecilie

Comment

her kan du lese om anbefalinger for føste maten.
      http://www.sef.no/assets/11001151/mat_for_spedbarn.pdf
      på side 18 under "den første grøten" finner du det du trenger.
      Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Tusen takk for hjelpa
        Vi begynte med maisgrøt 6mars. Det var storesøster på 3 1/2år som fikk det ærefulle oppdraget. Det gjorde hun med glans :appl:
        Selv har hun aldri villet ha grøt - men lillesøster smattet

Comment

Working...
        X