Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Fødselsmerker

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Fødselsmerker

Hei!

Eg har ein gut som fortsatt har eit fødselsmerke. Legen og helsesøster sa det kom til å forsvinne før han var 2 år. No er han over 3 år, og fødselsmerke ser nøyaktig likt ut som det gjorde då han var liten. Fødselsmerke er ca 2x2 cm, raudt og ligg liksom utpå huda. Det er plassert øverst på høgre rumpeball, så det er no ein grei plass å ha den hvis den ikkje forsvinn. Har nokon erfaring med slike merker?

Mvh
    Skippy :?

Hei Skippy!

Sønnen min på snart 3 har også et fødselsmerke eller et såkalt "storkebitt" i nakken. Det er ganske stort, men dekkes fint over av håret hans. Fikk også beskjed om at dette kom til å gå vekk innen de 2 første årene, men det er like stort og rødt som ved fødselen.

- sol

Comment

Sønnen min har også "storkebitt", men det er mer som en lys føflekk og kommer nok ikke til å forsvinne.
      hilsen turvid

Min blogg

Comment

Fødselsmerker

Hei, og takk for svar "sol"!

Er dette merket som ei blemme som ligg utanpå huda eller går det jevnt med/i huda?

Helsing Skippy

Comment

Jeg flytta innlegget ditt, så helsesøster kan svare. Håper det er greit.
          hilsen turvid

Min blogg

Comment

Hei turvid!

Takk for det. Kan eg få lov å spørje korleis du flyttar eit innlegg?

Helsing skippy

Comment

Jeg er moderator i noen grupper, så der kan jeg endre litt.

Navn på moderator står ved overskriften til hvert tema, på hovedsiden til forumet. Ellers kan jo admin styre overalt. Det er bare å ta kontakt dersom det skulle være noe.
              hilsen turvid

Min blogg

Comment

Hei
                uten å faktisk se merket er det vanskelig å si noe om det.

Storkebitt er rødt og uregelmessig fødselsmerke, vanligst i panne og nakke. Står ikke ut fra huden. Veldig vanlig, blekner som oftest i første året, eller håret vokser over og dekker det.

Ellers er det vanlig med "jordbærmerke". Mye sterkere rødt, står ut fra huden, helt markerte kanter. ved 3 års alder vil 50 % av disse merkene være forsvunnet og ved 7 års alder er praktisk talt alle forsvunnet. Trenger ingen behandling, alle forsvinner av seg selv. tegn på at flekken er på vei bort er at den "hvitner" i sentrum.

Et annet merke som er vanlig er "cafe au lait" flekker, lyse brune som ikke står ut fra huden. de forsvinner ikke.

Portvinsflekk er et ganske sjeldent fødselsmerke, er dypt rødt og uregelmessig. Kan bleknes med laser.

Lurer du på noe mer bør du ta kontakt med helsestasjonen direkte, for at de kan fortelle deg hva slags merke du har.[/img]
                Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Takk for svar! Ut i frå dine beskrivelsar, ser det ut som det dreiar seg om eit jordbærmerke. Då kan me ta tida til hjelp ei stund til.

Mvh
                  skippy

Comment

Hei skippy

Jeg ser at du har fått svar fra helsesøster allerede, men ville bare svare spørsmålet du stilte meg. Sønnen mitt sitt fødselsmerke er et såkalt storkebitt og ligger ikke "oppå" huden.

- sol

Comment

Hei Skippy.

Datteren min har et såkalt jordbærmerke, eller bringebærødem som vår helsesøster kaller det. Nå er hun to og et halvt, og det er blitt veldig "tynnet ut" med normal hun innimellom det røde.

Jeg har hørt at merket kommer til å være borte når hun er 6 - 7 år.

Comment

Vår datter har : Kavernøst hemangiom "Jordbærflekk" - forsvinner som regel før 7 års alder(50% allerde før 2 år) Etterlater ikke arr.

I dag er hun 3.7 år, vi ser antydningen fortsatt, men vi vet det

Comment

Jeg har selv fødselsmerke, og det har ikke bleknet med tiden.
                          Men det er mye større enn disse dere beskriver. mitt går fra baki nakken, til midt fram på halsen, litt opp mot haken, og litt ned mot brystet..
                          Dette kan vist bleknes med laser, men har ikke følt behov for det, er så vant med det. Det er jo godt dynligt for alle, har fått noen rare spørsmål iblandt, som: "hvem har spist på deg da?" Men sier det noe bare som det er, er ett fødselsmerke.. ikke noe være flau over, eller prøve sjule.
                          No er eg gravid, og har hørt att det er arveligt. :? Men må vente til januar for å få vite kossen det går ja...
                          Uansett.. fødselsmerker er ikke så mye og ta på vei for

Lene Terese
                          Klem fra Lene Terese
                          ----------
                          Mamma til jente født 5 Februar 04

Comment

Sv: Fødselsmerker

Hei Jeg har selv denne typen fødselsmerke, fikk det da jeg var 2 dager gammel. Var blodrødt, rundt og som en stor kul i panna. legene sa at det ville forsvinne av seg selv og at det ville være borte når jeg ble 7 år. Er 24 år nå, har det fortsatt, men fargen er nå som resten av ansiktet siden jeg har brukt laser en par ganger i 12 årsalderen. Men kulen er der forsatt, men blitt noe mindre og ikke så "hoven". Jeg glemmer at jeg har det av og til og det har aldri plaget meg. Jeg og familien min har hatt et avslappet forhold til det, vi har ikke prøvd å sminke det over eller skjule det på noe vis slik jeg har hørt andre har gjort. Mange av de barna har fått komplekser med det da de ble sminket av sine mødre fra de var små.. Tenkte på å ta det bort en stund, men det er en del meg og det har plaget meg, har aldri blitt mobbet for det heller, så droppet det. Viktig at man ikke er flau og forteller de som spørr hva det er. Den smarteste personen jeg har møtt er en 6 år gammel gutt som spurte meg om det var et fødselsmerke, han bare lurte sa han. Tenk om det fantes like smarte voksne av og til?

Comment

Sv: Fødselsmerker

Sønnen min har fødselsmerke på halve tunga og halve leppa. Varierer i størrelse, men er han syk eller har sugd mye på smokken er det helt lilla og hovent. De har sagt dette vil forsvinne før han er 3 år. Får vente og se da... Han har visstnok 2 eller 3 forskjellige, de er ikke helt sikre...
                              Last edited by Kristin86_; 19-09-08, 15:13.

Comment

Working...
                              X