Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Når er det nødvendig å begynne med pute?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Når er det nødvendig å begynne med pute?

Jeg har ei datter på 6mnd. Foreløbig har jeg ikke tenkt på pute, men det sies så forskjellig. Jeg leste en plass; at ved 6mnd alderen, for ikke å få flatt bakhode. Er det noen som vet? :zz:

På SIDS (Foreningen mot krybbedød) sin side har de én artikkel der det mer eller mindre advares mot bruk av pute, og en annen der en svensk hodekirurg (synes jeg å huske at han var, jeg skal rette det dersom jeg husker feil) mener at bruk av pute helt fra starten av vil kunne forebygge det karakteristiske flate/ skjeve hodet.

Jeg tror at man skal tenke litt "alternativt" når det gjelder hva en pute er; da jeg f.eks. introduserte min eldste for pute var det i form av et flanellsteppe som var brettet firdobbelt inne i et putetrekk. Jeg tipper at han var rundt 10 mndr på den tida. Han fikk "ordentlig" barnepute da han var drøyt halvannet, fordi jeg merket meg at han søkte mot putene til oss voksne når vi samsov.

Det viktigste er tross alt sikkerhet - og for å oppnå det må man ha et relativt fast underlag/ madrass og minimalt med ekstra dill som kan havne over babyens hode i løpet av natta. Den beste måten å forebygge skjevt bakhode på er å la barnet få mest mulig tid på magen og i en av foreldrenes armer mens det er våkent - i stedet for å ligge pal på ryggen også da!

Comment

De hadde endret på sideoppsettet siden sist jeg var på besøk på sidene - det var blitt stilig!

Her er litt stoff om dette med skjevt bakhode:
      http://www.sids.no/oslo/sids.nsf/id/F53C97C155A4EE5E41256C1B003A5E7E!OpenDocument

Comment

Takk for svar
        Jeg er heldigvis ikke bekymret for usymmetrisk hodefasong :P I våken tilstand varierer vi med liggestilling. Hun snur seg mere nå, til sidene. Hun har ikke begynt å snu seg over til magen ennå.
        Jeg er selv oppvokst med helt flat hodepute. 3åringen vår bruker vanlig pute nå - bortsett i fra, det tar ikke lange tiden etter hun har sovnet, de gangene hun sovner på hodeputa, før hun har hode på madrassen.

Men, barn med usymmetrisk hodefasong, vil du anbefale å bruke en slags pute? :?

Comment

Tusen takk for henvisende side
          Det er så mye en kan finne på nettet, men ikke bestandig like lett å vite hvor en skal lete.Takk for tipset, litt smartere :idea:

Comment

Vi pleier å anbefale å ikke starte med pute før ett års alderen. Dette delvis pga utvikling (lengde på hals, sovestillinger osv) og fordi forskning rundt krybbedød ikke er helt sikker på dette punktet. Det har vært tryggere å advare mot det enn å anbefale det (faren for krybbedød er mye mindre etter ett år).

Det med skjeve hodeformer er noe man diskuterer og ikke er helt enig om. Selv om det kanskje sees en økning i henvisninger betyr ikke dette at det er flere generelt i beforlkningen. Det er også et kosmetisk problem (kjenn på din egen skalle, har ikke du litt humper ) altså er det ikke farlig. Det er heller ikke bevist at å bruke en hodepute vil forbedre hodeformen, det er en teori.

I artikkelen over anbefales det:"En liten pute til å stabilisere hode i vekslende h. og v. sidestilling " altså ikke bare å legge en pute under men aktivt gå inn for å veksle stilling. Det blir det samme med torticollis (stiv nakke) og hemmet bevegelsesmønster. (Hvis de har de to siste bør de jo behandles av fysioterapeut også).

Så (etter å ha gjort dere mer forvirret) jeg vil altså ikke anbefale hodepute til de under ett år (selv om andre gjør det) av grunnene over. Det er viktigere å variere stilling. Hvis noen har veldig skjev hodeform kan de jo bruke pute på en slik måte foreslått av legen over, hvis det er helt umulig å snu hodet til barnet uten å støtte det opp.

Andre kan mene hva de vil, men til vi vet bedre er jeg mer redd for krybbedød, enn humper i skallen.
            Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Hei igjen

I forhold til asymmetri av hodefasongen, virker det kanskje mer som om det er noe genetisk også...
              Jeg har to døtre og begge har pene hodefasonger, uten en eneste bolk I følge min mor, har de samme hodefasong som meg.

Men når en ser noen andre barn, er det enkelte som er meget asymmetrisk. Jeg tror ikke de ligger mer passivt på ryggen enn mine barn, enkelte er mye mer aktiv enn mine døtre... :?

Jeg leste at noen hadde fått rådet om pute ved 6mnd alder av helsestasjonen :?

Noe jeg synes var merkelig..Spesielt når det har vært forsket mye på krybbedød de siste årene!

Dette var bare noen tanker

Comment

En måte å naturlig endre sovestilling på er forresten å snu babyen i senga dersom den sover i egen seng, altså legge den vekslende med hodet i den ene eller den andre enden. Poenget er at de små har en tendens til å snu seg mot lys - det vil i praksis si mot soverommets vindu, som gjerne er på motstående vegg av der babysenga står.

Comment

Jeg trodde det var rundt to år en skulle begynne med pute jeg. :?
                  Har leste det en plass, men det begynner jo å bli noen år siden.
                  Ungene var vel omkring 1,5 år da jeg begynte.
                  Klem fra lilje, mamma til Magnus og Helene

Comment

Det har jeg også lest Lilje..
                    Sebastian er 11 mnd og ligger så urolig at jeg tror ikke han hadde hatt hodet på noen pute særlig lenge..
                    Sassa &amp; Sebastian f.mars -02

Comment

Emil er 15 måneder, og har brukt pute i 2-3 måneder. Men den er veldig flat, har flanelstrekk og han storkoser seg på den
                      Ina, mammaen til Emil 4 år.

Comment

Sv: Når er det nødvendig å begynne med pute?

Opprinnelig lagt inn av Anonymous
                        Jeg har ei datter på 6mnd. Foreløbig har jeg ikke tenkt på pute, men det sies så forskjellig. Jeg leste en plass; at ved 6mnd alderen, for ikke å få flatt bakhode. Er det noen som vet? :zz:
                        Hei! Har en datter på 6 mnd! på 6månederskontroll igår fikk jeg beskjed av legen at hodet hennes er flat bak og at hun har craniosynostose og må opereres! Noen hørt noe om det? Det er så lite informasjon på internett!

Comment

og jeg er 23 og har hatt pute i senga siden jeg var gammel nok men bruker den ikke Jeg tror ikke en må ha pute. Selv synes jeg det ubehagelig å ligge med hode på pute... Det første jeg gjør når jeg sover et sted hvor ikke puta er så deformert som min (har puta rundt hodet) er å kaste bort puta.

Jeg tror ikke det er farlig å ikke bruke pute om natta. Jeg merker at de få gangene jeg bruker pute er jeg anspent i skuldrene dagen etter
                          jente f. 2009 jente f.2011

Comment

Jeg har ennå ikke brukt pute på dattera mi og hodefassongen hennes er helt fin..mens ei venninne av meg hadde pute til sønnen sin og hun ble veldig skjeiv..tror det har mye med å snu hodet ofte osv..
                            Prinsesse 9 år 01.01.05
                            Prins 6 år 21.01.08
                            + 3 bonusbarn på 6, 9 og 11 år

Comment

camilla har brukt en helt flat pute ganske lenge hun, bare en bitteliten firkantet en, rett og slett fordi hun ikke får sove hvis jeg tar den bort. vet ikke hvorfor hun er sånn..

Comment

Working...
                              X