Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

tenner

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• tenner

hei!!
    sitter her ute med en liten sliten og slapp unge på fanget.hun er ni mnd. og får tenner... det er så vondt!
    hun gråter, er varm og har løs avføring, vil ikke spise heller. bare drikke. trenger vel ikke si at mamman er bekymret! alle gode råd tas imot med åpne armer!!!
    hilsen to trette

Tenner er nok ikke noe godt å få nei. Sebastian har nettopp fått en tann selv, ikke den første men han hadde det likevel ikke no godt... Godt hun drikker da i hvertfall, Seb vil ikke det engang han da. Har hørt om noe man kan smøre på tennene, kanskje det hjelper!?!
    Sassa &amp; Sebastian f.mars -02

Comment

jeg synes det høres ut som om hun er syk jeg, men. Vær forsiktig med å avfeie sykdomsymptomer med tannfrembrudd.

Det er klart at noen barn reagerer veldig på å få tenner. Men feber får de ikke. Noen leger mener at det å få tenner ikke gjør vondt i det hele tatt (har kanskje ikke hatt barn selv...) men grunnen til at de mener det er fordi tenner ikke presser seg gjennom tannkjøttet, men gummen over en tann blir bare "absorbert". Hvis barnet har feber går denne prosessen faktisk raskere, derfor sees tenner og feber ofte sammen.

Det finnes et stoff på apoteket som heter dentinox (tror jeg) og inneholder en lokal bedøvelse. Ellers selges jo biteringer man kan avkjøle for å lindre.

Håper hun er bedre når jeg skriver dette
      Hilsen helsesøster cecilie

Comment

tenner

Hei!
        Dentinox kan brukes, men den inneholder masse sukker og 96% sprit så bruken bør være begrenset. Min datter på 11 mnd har fått 4 tenner og nr 5 og 6 er på vei og jeg har ikke merket så mye på henne at det var vondt, kanskje litt sutrete.
        Vil også tilføye at tannlegene anbefaler å begynne å pusse tenner fra første tann, bruk myk tannbørste og tannkrem med lavt fluorinnhold(fåes på apoteket( 0.075%),Barnetannkremer inneholder nemlig like mye fluor som vanlig tannkrem.
        Saft, juice og melk på flaske anbefales ikke(tærer på fortennene) bruk tutekopp eller vanlig glass. Morsmelk om natten etter barnet har fått tenner anbefales heller ikke, men det er jo lettere sagt enn gjort å gjøre noe med. :tpt:

Comment

tenner

Min tvillingdatter på 14 mndr. har ikke fått en eneste tann, er det normalt eller hva?

Comment

Det er vel relativt sjelden at tennene kommer så sent. :hmm:
            Du kan jo kontakte tannhelsetjenesten i kommunen :tlf:
            Gi oss gjerne tilbakemelding

Comment

14 mnd er ganske sent å ikke ha fått noen tenner. kan hende alt er greit, men jeg ville ringt tannpleieren i din kommune, slik du fikk råd om fra flere.
              Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Det å få tenner er ikke noe göyalt.

Hei!

Da Sebastian skulle ha tenner brukte jeg å la han suge på kaldte skrelte gullrötter. Hadde hele tiden ett "lager" med färdige i kjöleskapet.
                Annet man kan bruke er å lage saft-is på sukkerfri saft :?:
                min erfaring med slike leker som er fylt med veske er at interessen er ikke så stör. ikke så rart i grunn. enten smaker det ingenting eller så smaker det plast. (prövde det selv....hehehe)
                Sukkerfri kavring har jeg og brukt med godt hell. Kaldt eple var og populärt. Men han satt altid i stolen sin eller på fanget mitt da han fikk slike saker. Kavring var for meg ett godt alternativ når vi gikk på besök og de andre ungene gaflet i seg kjeks. Han var förnöyd med sin kavinrg han. 8)
                Prövde Dentinox som mamma sendte fra Norge i posten, men syntes det ikke hjalp noe särlig. Hadde han feber fikk han heller litt paracetamol til natten. IKKE for min del, men for hannes del! Han fikk sove bedre da......
                Håper noen har glede av dette...
                Monika, mamma til en gutt født 0999 og termin 11.11.04

Comment

Innskudd: Dentinox består ikke av 96% sprit, den er imidlertid laget på 96% spritkonsentrasjon. Det er en viss forskjell der..

Comment

Working...
                  X