Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Hvor lenge om dagen er det normalt å leke med barna????

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvor lenge om dagen er det normalt å leke med barna????

Vår sønn maser hele tiden om at vi skal leke, selv om han er i barnehagen ca syv timer. Fra vi kommer i bilen til han blir lagt vil han ha oppmerksomhet og lekekamerat fra pappaen spesielt. Så i opptil tre timer sitter de på rommmet og leker. Og han blir kjempe sint om han ikke får det som han vil eller de må avslutte på grunn av mat eller leggetid. Helgene er selvfølelig verst, da er maset tilstede hele dagen. Og vi har liksom litt annet å gjøre også.
    Så, hvor ofte bør man leke med de?

Det finnes vel ingen fasitsvar for hvor lenge man bør leke med barna sine på en dag.

Barn liker godt å leke med voksne, og voksne står fritt til å styre den leken. Sønnen vår, som er 4,5, liker for eksempel veldig godt å hjelpe til når faren jobber. Og faren legger til rette slik at det ikke blir for styrete for ham. Ting tar gjerne litt lenger tid, men guttungen er fornøyd.

Har han lego/briotog eller andre slike "oppslukende" leker? Min erfaring er at ungene ofte godtar å bli overlatt seg selv etter en stund med slike leker.

Og hva med lekekamerater? Finnes det noen i nærheten som kan komme på besøk? Jeg synes det er utrolig avslappende å ha flere småttiser på besøk - da gjør de lite av seg.

Comment

Han har altfor mye leker.....masse lego, briotogbane og Playmo, samt biler, så det bør være nok å henge fingrene i for han....oghan er flink bare han kommer i gang.....men lekekamerater i nærheten er det lite av, så vi prøver å finne på noe i helgene, men jeg synes det er deilig å kose seg hjemme alene og han bør kunne trives litt alene han også....Gjorde jo det før.

Comment

Hvor gammelt er barnet ditt?
        Hilsen helsesøster cecilie

Comment

jeg synes de som har skrevet før meg har kommet med nyttige synspunkter.

Det at han er i barnehagen og leker syv timer er ikke det samme som å leke med pappa, tvert imot. Når man gjør noe morsomt i tre timer og så må slutte er det jo naturlig å si at man ikke vil at det skal slutte. Å overreagere er jo vanlig for småttiser.... (=

Hvor lenge som kreves av leking er helt individuelt, noen liker å leke alene, når de blir eldre blir det mer "finne på leker" også (playmo og sånt) som er festlige å gjøre alene.

han må også få sjansen til å leke alene, dvs etter dere har skrudd på selektiv hørsel og syn, og han er lei av å hyle for seg selv, kan det jo hende han tar til å undersøke innholdet i lekeboksen. (her i huset er det beste middelet å rydde bort lekene, da blir de plutselig veldig interessante...)

jeg liker også ideen om å kombinere det dere må gjøre (det inkluderer ikke lese avisa) med han. La han hjelpe deg på kjøkkenet med middagen, eller far med å sette inn lyspærer (eller omvendt så klart).

Hjalp dette?
          Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Working...
          X