Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Ammeslutt, og brystbetennelse

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ammeslutt, og brystbetennelse

Jeg har en sønn på 9 mnd, som nå begynner å miste innteressen for puppen, hadde ikke planer om å amme særlig lengere, men han har sånn brått mistet lysten på puppen..tømmer aldri puppen helt, og nå har jeg blitt så øm på den ene puppen! Kan dette utvikle seg til noe mer? Det er for lite melk til at jeg får pumpet ut noe etter at han har drukket.

Så du har en liten aktiv krabat! :appl:

Trolig vil det ikke utvikle seg til noe mer siden det høres ut som de har trappet gradvis ned.
    Hvis det er "klumper" på det ømme stedet på brystet kan det lønne seg å massere det forsiktig, enten i dusjen eller under amming utover mot brystvorten.
    se ellers: http://www.mammanettet.com/Gravidite...eproblemer.htm

Den er min jobb å fortelle deg hva vi anbefaler, og det er å amme til barnet er ett år. Selv om det bare er en liten skvett morgen og kveld er den viktig. Når melkeproduksjonen blir mindre blir innholdet mer "konsentrert" f. eks inneholder den like mye antistoffer som om han hadde spist en hel masse. Tips om dette finner du her (av Gro Nylander)

http://www.dinbaby.com/show.asp?xSideId=766

Hvis du klarer å beholde den lille skvetten du har, kan du bruke små mengder kumelk i matlaging, gi vann som ekstra drikke. Da er det ikke behov for å introdusere morsmelk erstatning de få månedene før ett år. Kumelk bør ikke brukes som (hoved)drikke før da (særlig pga jerninntak).

Du kan lese mer om anbefalingene for spebarnsernæring her:
    http://www.sef.no/assets/11001151/mat_for_spedbarn.pdf
    (statens råd for ernæring og fysisk aktivitet)

Jeg skjønner at du kanskje er ferdig med amming for din del, men det er bare litt tid igjen, og dette betyr mye for barnet ditt. Hvis det ikke går, så bli ikke lei deg. Du er ikke den eneste. For meg hjalp det å vente til datteren min var ordentlig trøtt om kvelden ( og ikke grøt rett før da...) da koste hun seg med puppen. Det var alt jeg fikk til fra 10-12 måneder.

Hvis det fremdeles er vondt i brystet etter noen dager eller det blir rødt, snakk med helsestasjonen eller legen raskt!

Lykke til!
    Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Takk for svar!!

Takk for svar! Ømheten har nå nesten gitt seg. Jeg hadde bestemt meg for å amme i 9 mnd med 2 man, men han får jo fortsatt noen slurker i ny og ned, men han er altfor opptatt av ting rundt.Amming på natten er nå slutt da han heldigvis sover. Man kan jo evt pumpe litt, om man ønsker å gi bryst når barnet er så stort(Og urolig) Jeg for min del synes ikke noe om store unger under skjorta på mor!

Comment

Working...
      X