Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Bleieslutt

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Bleieslutt

Hei.

Min datter som fyller tre år om bare en mnd, har vært tørr siden sommeren. Hun sluttet med bleie i sommerferien. Hun viste tydelige tegn på at hun var klar og det har gått veldig bra. Hun har hatt noen tilbakefall, men det var så og si forventet siden hun var så tidlig ute med å slutte med bleia. Nå har hun kommet i en periode hvor det kan virke som hun holder seg og holder seg. Jeg ser hun danser og vrikker seg og viser tydelige tegn på at hun må tisse, men når jeg spør svarer hun nei. Jeg får henne ikke til å gå på do. Så etter en stund løper hun på do. Det går alltid bra. Hun tisser ikke i buksa, men jeg er bekymret for om det er så bra at hun holder seg så lenge. Kan det være skadelig for blæra hennes? Skjønner ikke helt hvorfor hun ikke gidder å gå på do heller. Har tenkt at hun rett og slett ikke gidder fordi det er mye mer spennende det hun holder på med. Har du noen gode råd for hvordan jeg bør håndtere denne situasjonen. Skal jeg bare la henne finne ut av det selv eller bør jeg tvinge henne til å gå på do og ikke holde seg så lenge?

Jeg husker Helene også hadde en slik periode, og at jeg hadde sammen bekymringene som du. Husker ikke helt hva jeg gjorde, var vel med henne på do når jeg syntes det hadde gått lenge siden sist.
    Det ordner seg nok.
    Klem fra lilje, mamma til Magnus og Helene

Comment

min femåring har også holdt på slik enstund. Jeg tar han med do når jeg ser han begynner slik, og sier at leken fortsetter ikke før han har tatt seg tid til å gjøre sitt... det hender det blir noen protester, men det ser ut til å gå seg til nå... Lykke til

Comment

Slik har min 7 åring vært i perioder helt siden han sluttet med bleiene 2,5 år gammel. Jeg har ingen tips til deg, men håper at noen kan ha til oss begge. Jeg er nemlig drittlei å vaske tiss-bløte klær. Jeg godtar at tulla på snart 3 tisser i buksa ved bleieslutt, men han på 7?

Comment

Gjør han på sju det også. Men på skolen og sånn også?
          Husker broren min gjorde det på forskolen, men da de andre ungene mobbet ham for det, ble det fort slutt på det...
          Klem fra lilje, mamma til Magnus og Helene

Comment

Opprinnelig lagt inn av lilje
            Gjør han på sju det også. Men på skolen og sånn også?
            Husker broren min gjorde det på forskolen, men da de andre ungene mobbet ham for det, ble det fort slutt på det...
            Ja i perioder så gjør han det ja. Jeg føler at jeg har prøvd alt for å få han til å slutte, men så er det pån igjen.
            Vi har pratet om at barna vil erte ham og at det lukter tiss av ham, men det ser ikke ut til at det går inn.
            Problemet med han tror jeg er at han overhører krppens signaler så lenge at til sluttklarer han ikke å holde seg lenger. Dette har sammenheng med at han som oftes tisser utover do/vegger/gulv o.l når han er på do.(Griseri.... :evil: )

Comment

Svar fra helsesøster

Det er ikke skadelig å holde seg litt, tvert imot er det positivt at hun øker blærekapasiteten. "Det går alltid bra. " Da er det jo greit.

Vær forsiktig med å gjøre toalett besøk til en kampsone. det tjener ingen på.

7 år er en annen sak. Jeg tror det hadde vært lurt å besøke noen for å "kartlegge" litt. For eksempel hvor ofte, hvor mye, hvor, og utelukke at det er noe fysisk feil. Jeg synes ikke gutten bør bli med på dette.

Når det gjelder dobesøk pleier vi generelt å anbefale å gjøre det positivt å gå på do. Hvis det var skrik, hyl og straff sist gang er det ikke attraktivt å gå neste gang.

Syng en morsom sang, les en bok, favoritt blad og riktig kos dere. Do skjema er vanlig der en stjerne eller klistremerke kommer når de har gjort det de skal på do, etter en fem-seks ganger vanker det en større "premie" som stort klistremerke, tur i svømmehallen osv. Premien må være passe stor og komme med en gang. Da blir det kanskje så attraktivt å gå på do at det går an å avbryte leken også?

dette er ikke noe som vil pågå for alltid, poenget er at det å gå på do ikke blir en stor sak.

Hilsen helsesøster Cecilie

Comment

Working...
              X