Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Språket

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Språket

Hei!
    Er vel egentlig ikke bekymret, men siden jeg spør her så er det jo i mine tanker Alle rundt meg sier at det er innen normalen at barn ikke snakker mange ord/små setninger når de er rundt 2 år? hva synes du?

Henning og Jørgen ble 2 år i januar og de sier bare ord, og alle de er heller ikke rene. De lager hele setninger, men det er helt uforståelig.. hvertfall for meg (kanskje ikke for tvillingbroren?)

De har god forståelse.

Synes selv de er sene, men kanskje det bare er jeg som "forhaster" meg ang å vente på språket?

De blir jo så utroooolig frustrerte når jeg ikke forstår de... Gleder meg hvertfall til språket virkelig setter "fart"
    Annie, mamman til Henning og Jørgen født 140101

http://www.rubberstamps.no (stempelforum)

http://home.c2i.net/annieskogheim/ (privathjemmeside som ikke oppdateres så ofte om dagen)

Hei turbomamman

Det jeg kan svare deg på er, at som du selv skriver er at ordforståelsen er viktigst Og ikke bare uttalen av ord. Det er en "tommelfinger-regel" at 1 åringer bør snakke 1 ords stavelser, 2 åringer setter sammen to og to ord, 3 åringer begynnende setninger.

Gutter er ofte mer opptatt av aktivitet/ er mer aktive og da får de ikke tid til å lære seg alle nye ord og setninger.... Jenter lærer seg vanligvis å prate før gutter

Men det blir vel kanskje litt spesielt med tvillinger - det er vel noen tvillingpar som har laget sitt eget språk :?: Men det kan du mye mer om enn det jeg gjør. Du har kanskje kontakt med andre tvilling foreldre?

Og plutselig løsner det :o) Men fortsett som du gjør - prate med dem, lese for dem(om de har tid til å sitte stille )

Og 2 åringer er kjent for å være ganske sinte - nettopp fordi de ikke greier å gjøre seg forstått

Jeg vet ikke om du ble beroliget?Det er vanskelig når en ikke treffer de - går de forresten i barnehage?Da kunne du ta en prat med førskole læreren - eller det er kanskje 2 års undersøkelse på helsestasjonen der dere bor?

Lykke til - jammen er du heldig med så to flotte gutter :ttd:

Comment

Kun park to dager

Hei igjen!
      Guttene er kun i park 2 dager pr uke (dvs 10 timer i uka totalt). Tantene der har ikke noe pedagogisk utdannelse, så der er det liten vits å ta opp det tema

Klart jeg har kontakt med andre tvillingforeldre. Mange Men vil ikke alltid sammenligne de med "kun" tvillinger. Greit å se det i en litt større sammenheng...

Det du sa ang 1 år, 2 år osv det visste jeg, derfor jeg tok opp dette... Guttene setter IKKE sammen to ord. I såfall blir setningen med de to ordene totalt uforstålig.......

Får bare håpe at språket plutselig raser fremover... hjelpes meg - gleder meg til de slipper å bli så frusterte.. og det blir jo mamman også

Men nå natta.. natti natt og takk for svar!
      Annie, mamman til Henning og Jørgen født 140101

http://www.rubberstamps.no (stempelforum)

http://home.c2i.net/annieskogheim/ (privathjemmeside som ikke oppdateres så ofte om dagen)

Comment

Hei igjen
        I forhold til det med tvillinger, tenkte jeg mest på bekymringen i forhold til at de kan av og til lage sitt eget språk.

Men helsesøster Cecilie har sikkert mere utfyllende svar til deg.

Men er du litt bekymret kan du jo ta kontakt med helsestasjonen, bare for å rådføre deg litt

God natt

Comment

Tror det er normalt at tvillinger er litt senerer enn ellers, og at også gutter er senere enn jenter.
          Jeg passer to gutter som blir to år i juni og juli, og de snakker heller ikke. Det er bare babbel og ett og annet ord.
          Det kommer nok, og når det først kommer, så tyter de nok høl i hodet på deg, bare vent!
          Det gjør iallefall min snart treåring. Spør og spør, sier hæ, hæ og hermer etter alt som blir sagt.
          Klem fra lilje, mamma til Magnus og Helene

Comment

"gjest" gir jo endel gode fakta og tips. "gjest" er vel ikke en lurkende helsesøster?

Om du ikke har noen bekymring for hørselen deres (har de hatt mange ørebetennelser? Du kan sjekke ørene på helsestasjonen.) og de har god forståelse av instruksjoner (gjerne to på en gang, som lukk døra og kom hit,) er det nok bare å vente.

Slapp av, de er hverken meget eller medium sent ute, bare litt!

det at de er frustrerte er jo flott, da har de jo en grunn til å lære seg å snakke hvis de vil gjøre seg forstått. Det hadde vært værre om de ikke viste interesse i å snakke.
            Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Working...
            X