Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

avvenning og mme

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• avvenning og mme

Hei!

jeg skal trappe litt ned på ammingen etter påske når jeg begynner i jobb. Ammer nå 5 g daglig, etter påske blir det 3 g (morgen, ettermiddag, kveld). Gutten er da 9 mnd. Han spiser 4 måltider fast føde om dagen og drikker litt vann til måltidene (får pupp først). Det jeg lurer på er om han bør få MME til/etter de to måltidene hvor jeg er borte? (Han har aldri fått MME før og har forsåvidt heller aldri drukket av flaske... vann drikker han av avent magic)

Hvor mye væske er det de ca trenger pr dag (inkl maten)? Og hvor mye av dette bør være melk (MM eller MME?)

Rikke

Det enkle svar er nei, han trenger ikke MME. Så lenge det er noe morsmelk han får trenger du ikke starte med MME.

Dette med mengder er ikke så viktig, og vanskelig å kontrollere når du ammer.
    ved 9 mnd alder vil en grøt porsjon være ca 2 dl, noen spiser mer noen mindre, og antall måltider om dagen varierer. Melkeinntaket synker gradvis mot ett års alder til 5-6 dl. per dag. Hvis barnet får MME bør det ikke overstige 7-8 dl per dag ved 9 mnd alder for da vil gi mindre plass til andre viktige matvarer. Ingen slike spesielle begrensninger når det gjelder morsmelk.

Jeg tror det viktigeste er å stole på barnet, følg hans tempo. Gi de måltidene du gjør nå, begynn på jobb og gi pupp når du kan. Resten (til maten) kan du gi vann. Etterhvert gir du pupp etter maten i stedet. Hvis "reglene" ikke passer til deg, vær fleksibel og stol på deg selv.
    Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Working...
    X