Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Hard avføring og maltekstrakt

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hard avføring og maltekstrakt

Veslefrøkena på 5,5 mnd har fått så fryktelig hard avføring de siste dagene. Hun strever fælt med å få "greiene" ut, så jeg har fått tak i maltekstrakt som jeg skal prøve. Ammer fremdeles og hun har ikke peiling på hvordan hun skal drikke av flaske, så å blande maltem med melk er jo ikke løsningen. Kan jeg blande maltekstrakten i grøten hennes istedet?
    Takknemlig for svar

- sol

Du kan trygt blande den i grøten hennes. Eller gi henne det fra flaske blandet sammen med lunkent vann, kan jo være hun skjønner hvordan hun skal drikke det

Håper det hjelper, det er ikke noe gøy når slike små sliter med magen.

Emil hadde desverre det problemet helt fram til han var rundt året.
    Ina, mammaen til Emil 4 år.

Comment

Maltekstrakt kan du greit blande i grøt. Svisker er en annen grei ting å prøve, sviskesaft står sammen med barnematen i butikken. Den kan også blandes i grøten eller bare gis på skje. (smaker godt )
      Husk at begge deler tar tid å virke, en halv til en dag. Hvis svisker ikke har hjulpet på en halv dag prøv noen skjeer til til avføringen kommer. Husk at både malt og svisker er noe magen "venner seg til". Så gi det i nok mengder til at det hjelper, så slutt. Det kan brukes forbyggende, men ikke små mengder hver dag, heller litt mer noen ganger i uka.

Men det aller viktigeste er å passe på at barnet får nok drikke.
      Hvis ikke virker både malt og svisker og andre ting (mer fiber) mer forstoppende! Gi pupp før grøten, pass på at du ikke lager grøten for tykk (gjerne litt for tynn en periode nå når hun har hard mage) og gi vann med grøten. Greit å begynne med vanlig glass for de minste, ofte lettere teknikk å forstå enn tutkopper. Det er lettere for oss voksne å se hvor mye vi heller i munnen også. Du kan gjerne tilby en slurk vann innimellom også.
      Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Er det å få kjøpt sviskesaft? Jeg mener jeg har hørt at Nestle har kuttet den ut - jeg husker ikke helt hvorfor For høyt innhold av et eller annet i sviska, som ikke var anbefalt i Norge.... :?:

Comment

Det er enkelt å lage sviskesaft selv: kjøp svisker og kok dem til de er gode og bløte, kjør i foodprocessor (el.l.) og tynn ut til ønsket konsistens med vann. Fryses i passe porsjoner.

Rikke

Comment

Sviskesaften var borte fra markedet en stund, men er nå tilbake!

Lykke til !

Comment

Working...
            X