Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Hvordan finne ut om lillegull ikke tåler melk?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvordan finne ut om lillegull ikke tåler melk?

Bør jeg kutte ut å gi henne f.eks grøt, eller kan jeg blande rismelk i grøten hennes.
    Finnest det en måte f.eks blodprøver for å finne ut av dette.
    Hun er 13 mnd.

vi var hos barnelege med olle bolle og der tok de prikktest.... Vi fikk henvisning fra helsestasjonen.

Hun bør få melkeerstatning hvis hun ikke tåler melk, for ellers går hun glipp av mange viktige bæringsstoffer! Vi bruker prosorbee, du får den på blå resept (gratis) men du kan kjøpe den og, men da er den svindyr!

Comment

Hei.
      Jeg selv har laktoseintoleranse [tåler ikke melkesukkret, så kan ikke drikke vanlig melk, men kan spise yogurt og ost] Når jeg var 4 år å fikk påvist dette så tok di først en blodprøve, så drakk jeg no hvit gurgas, så vart det tatt 4 blodprøver med 15 minutts mellomrom mellom hver prøve. ikke at jeg husker så mye av det der, men mamma har sagt det. Er snart 21 år, og har ennda laktoseintoleranse, men ikke så ille som før.

Der forskjell på melkealergi og laktoseintoleranse.

Finnes forskjellige ting man kan f.eks blande i melken å la det stå et døgn så kan man bruke melken uten og bli dårlig. Det finnes også tabiletter man kan ta før et måltid som inneholder melk.
      Mamma til Turbo 2003 og Snoopy 2007

Comment

Allergi kan sjekkes med en blodprøve.
        hilsen turvid

Min blogg

Comment

Tror ikke de tar prøver på så små barn.......... :?:
          Det jeg ville ha gjort er å kutte ut ALL mat og drikke som inneholder melk..... inkludert ost. For det er ikke sikkert det er snakk om laktose intoleranse, kan også være melke protein og da tåler man ikke vanlig ost heller.
          NÅr hun har vært uten i 2-3 uker prøver du igjen med melke produkter og da skulle det vise seg ganske rask om det er melke allergi. FÅr du utslag så er det nye 14 dager uten noe melk, så kan du prøve ost (IKKE FERSK). Reagerer hun ikke ¨på det så er det nok laktose intoleranse. Imottsatt fall er det melke proteinet hun ikke tåler. NÅ er det slik at veldig mange barn vokser laktose intoleranse av seg, men det er veldig viktig å ta hånd om dette fordi dersom man ikke hlder barnet borte fra laktose så kan, jeg sier man KAN utvikle cøliaki...... Her til lands er det veldig mange som har laktose intoleranse, vi har tre barn som hører til her i huset. Så ALT i butikken er godt merktet for både laktose og gluten.
          Disse produktene som en snakket om her som man kan ta før man spiser noe med laktose eller blande i melken ville ikke jeg ha anbefalt å bruke kontinuerlig........ Og jeg ser at dette med laktose og toleransen er også litt årstid styrt.........
          Men nå er jeg ikke noen lege eller noe men har bare mange års erfaring med laktose intoleranse......
          Monika, mamma til en gutt født 0999 og termin 11.11.04

Comment

Ja her var det mange formeninger. Grunnen til det er vel at enhver situasjon og barn er forskjellig. Som jeg har nevnt i tidligere innlegg er det forskjell på intoleranse og allergi, og forskjell på hvordan barna reagerer ( problem med magen, hudutslett, adferdforstyrrelser, luftveisproblemer). Derfor er det også forskjellige måter å teste for dette.

Jeg tror du må ta kontakt med helsestasjon eller lege. jeg vet ikke hva som gjør at du tror barnet ditt har allergi, hva slags melk eller andre produkter hun reagerer på. Ammer du eller gir morsmelk erstatning ennå som hun ikke reagerer på så forsett med det til du får snakket med noen. Det er foreslått å kutte ut matvarer for å se hva hun reagerer på. Dette kan være greit når det gjelder noe som for eksempel jordbær, men melk er så altomfattende at dette bør gjøres i samråd med lege/helsesøster,barneavdeling. En av grunnene til dette er jo kalsium. Et kosthold uten melk og melkeprodukter gir mindre enn 200mg kalsium, mens anbefalt anbefalt inntak for en ettåring er 600mg per dag.
            Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Working...
            X