Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Høy fødselsvekt - nomalvektig mor

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Høy fødselsvekt - nomalvektig mor

Hei!

Det er så mye snakk om at om man er overvektig kan man få "fete" barn på over 4,5 kg - og at dette ikke er bra.
    Hva med oss som er helt nomalvektige og som har fått store barn. Har to barn som veide 4 og 4,7 kg ved fødsel, og ved sistnevnte la jeg på meg 16 kg - og var nede i normalvek (65 kg - 170 cm høy) iløpet av kort tid. Er datteren min da i faresonen for å få fedme senere i livet - eller blir dette annerledes??? Hun er helt normal og fin i kroppen nå. Når hun ble født for 6 år siden så var det jo flott med store barn. Er nå gravid igjen med nr. 3 - og har fått beskjed om at jeg også denne gangen kommer til å få en stor jente - fordi det "ligger til meg" å få store barn.

:? Lettere frustrert

Hei Jeg måtte bare svare deg, fordi det berører meg også

Det du skriver om "store/tykke barn og helserisikoen", har jeg også lest. Men heldigvis var det en "innskutt bi- setning" som skrev om "oss to". Vi som har et normalt, sunt kosthold, ikke røyker OG får "store" barn - - vi får friske barn. (Noe jeg har bevis på ) Men vi må jo fortsette

Jeg er overbevisst om at datter nr 1, med 2 1/2 time trykketid -som kom med fjeset først, noe som ikke ble oppdaget før meget sent, måtte hjelpes ut med vacuum, tang og avsluttet med vacuum og ble født med navlestrengen rundt halsen. Hun fikk en apgar score på 9 - 10 og det er ikke tilfeldig - det er jeg overbevist om

Jeg la på meg 20-25 kilo (jeg har hatt to svskap),legen min var heldigvis ikke bekymret, heller ikke mannen - men mange andre....Sist tok jeg på meg dongeri buksa 6 uker etterpå (den slang ikke nei ), men jeg fikk den på meg

Men uansett - det helse Norge ser er alle Barn som har ei mor som spiser mye "junk-food" og mye brus(jeg så det på barsel..) og heller ikke rører på seg. OG gjerne røyker for "en får jo bare små babier av det". (= DET er det som er bekymringsfullt

I Bærum har de funnet ut at der får mødrene store sunne barn, fordi de ikke røyker og har en sunn livsførsel

Jeg blir engasjert. men nå er det ei som vil ha oppmerksomheten min

Comment

Ganske vidtomfattende emne der! Ikke helt det jeg kan mest om, og det florerer endel meninger og teorier som ikke er bevist.

Først dette med høy fødselsvekt. Det vi vet er at flere barn med høy fødselsvekt (over 4 kg) blir født enn før. Grunnen er vi ikke sikre på, en teori er vektøkningen generelt i befolkningen. Det er sant at overvektige kvinner får oftere babyer med høyere vekt. Dette er ikke det samme som at de som får babyer med høy vekt er overvektige selv.
      Her står det noe om dette:
      http://www.dagensmedisin.no/nyheter/...asp?ArtId=3459
      Vi har forsket mye rundt dette med lav fødselsvekt - høy vekt vet vi mindre om.
      Grunnen til bekymringen over høy fødselsvekt er i grunnen mest fordi det innebører større risiko ved fødselen. Her er en litt teknisk artikkel for de som er interessert http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/p...seks_id=316547
      Men det som står der er:
      "Stort foster kan skyldes at barnet er eslet til å bli stort , eller økt vekst pga. påvirkning i fosterlivet, først og fremst hos overvektige mødre, og hos gravide med stor vektøkning i svangerskapet, ved svangerskapsdiabetes og diabetes mellitus. Makrosomi (høy fødselsvekt)er assosiert med vanskelig fødsel, økt hyppighet av keisersnitt og post partum-blødning".

Så er det et annet tema: kosthold. Det er mange studier som viser at kosthold mor har som gravid og det de får som barn , har stor betydning for helsen senere. Men her er det ikke så enkelt som å si: stor fet baby som nyfødt = stor overvektig voksen. Vi vet at barn som er morsmelk ernært er mindre disponert for fedme, vi vet at type fett i mat som barn kan påvirke risiko for hjert/kar sykdommer senere i livet osv. Det er veldig mye vi ikke vet. Jeg tror du skal legge bekymringen bak deg (jeg tror ikke det er sunt å overføre frykt for fedme til sine barn) og heller konsentrere seg om å gjøre et sunt kosthold og aktivitet til en glad hverdag.

Det at det "ligger til deg" å få store barn, er ikke en beskyldning for feil kosthold for din del. Det er sånne avisoverskrifter som "fete mødre - fete barn" som får skyldfølelser til å velle opp. Gled deg over et velskapt barn, og så fint for deg at du kom tilbake til normalvekt så fort sist gang, da behøver du ikke så mye nye klær...

Til slutt må vi jo ikke glemme fars gener, de har også noe betydning for fødselsvekten:
      http://www.dagensmedisin.no/nyheter/...asp?ArtId=2584

Håper dette hjalp noe. Lykke til med nummer tre!
      Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Working...
      X