Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

kost (8 mnd)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • kost (8 mnd)

    Hei!

    Tusen takk for fin side!
    Har et spørsmål ang. balansert og variert kost til en på 8-9 mnd. Vi bruker ikke industrifremstilt mat (inkl grøt), dermed er det vel viktig å dekke fx jernbehovet gjennom jernrik mat. Har lest den statlige brosjyren Mat for spebarn, men vi kan jo ikke regne i antall milligram jern etc pr dag heller... så jeg lurte på hvordan vår daglige meny høres ut - og evt tips til ting man kan variere med med tanke på å dekke alle behov:

    - frokost 1: MM (mye) på sengen
    - frokost 2: 1 skive med olivenmargarin og leverpostei
    - lunch: MM + grøt av sammalt hvete (Nordkronens jernberikete) av 1,5 dl vann + 4 ts fruktmos
    - middag: MM + hjemmelaget middag: potet, gulrot + (variant 1: ca 40 g kylling, variant 2: ca 40 g laks) + 1-2 isterninger broccoli eller tomat, tilsammen ca 150 ml
    - mellommåltid: fruktmos (enten rå: revet eple + most banan) eller kokt (eple, pære, aprikos etc)
    - kvelds: MM + hirsegrøt av 1,5 dl vann + 4 ts fruktmos

    Mengden MM før måltidene varierer - på dagtid ikke så mye (han har ikke tid!), men om morgenen mye. Av og til får han most avocado til middag (blandet med eple eller banan). Flere tips til varianter i hele listen mottas med takk!

    Rikke

  • #2
    I tillegg til jernberiket grøt, er kjøtt(inkludert innmat), grove brød og kornprodukter og brunost (tilsatt jern) gode jernkilder. Jern i kjøtt og fisk (hemjern) opptas bedre en jern i kornprodukter og andre plantematvarer (ikke-hemjern). Opptaket av ikke-hemjern fremmes av vitamin C og en faktor i kjøtt,fisk og skalldyr, når dette inntas i samme måltid. Opptaket hemmes av fytinsyre i korn og mel, og polyfenoler som f.eks. i tannin ( i te).

    For høyt inntak av jern er forbundet med sykdommer, økt risiko for infeksjoner og mangel på vekst. For mye jern kan bety at det blir for lite av andre sporstoffer som sink, selen og kopper.

    Anbefalt intak for spebarn 6mnd - 6 år er 8 mg per dag.

    Det anbefales at at man bruker jernberiket grøt/mel som er tilsatt godt tilgjengelig berikingsjern (f.eks. jernfuramat). Grøter som skal tilsettes melk, anbefales det å bruke morsmelk eller morsmelk erstatning frem til ett års alderfordi det gir bedre jerntilførsel. man kan lge grøten selv, f.eks. av hirsekorn (særlig jernrikt). Hvis melet bløtlegges (ca 1 time eller mer) før koking, brytes futinsyre ned slik at tilgjengeligheten økes. Dette gjelder i trolig liten grad for havregryn og hirseflak.Vitamin C fra frukt/bær/grønnsaker eller juice vil øke jernabsorpsjonen. Grøten bør kokes tykk på vann og tilsettes morsmelk eller MME når den er passe avkjølt (37 C) for å bevare vitaminer og immunstoffer. Varier type grøt.

    Dette er bare forslag i hensyn til jern. Etterhvert er det fint at barnet får prøve litt av deres mat, smaksprøver er godt!
    Hilsen helsesøster cecilie

    Comment


    • #3
      Linser er veldig rike på jern. Datteren min har fått det fra hun var 8-9 mnd, jeg har kokt ca 40 gr linser og tilsatt potet og gulrot og 1 ts margarin tilslutt. Du får kjøpt på helsekost eller innvandrerbutikker.

      Hvor finner man hirseflak? Har lett både på kiwi og Rimi!

      Comment


      • #4
        helsekostbutikker
        Hilsen helsesøster cecilie

        Comment

        Working...
        X