Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Bleieutslett

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Bleieutslett

Hei!
    Datteren min på 1 har hatt bleieutslett 3 ganger og siste gangen var det flammende rødt og gjorde tydelig vondt. Brukte canesten etter råd fra helsesøster, har gjort det alle 3 gangene.
    Jeg lar henne lufte seg etter hvert bleieskift og hun går i så fall en gang for dag uten bleie en god stund, jeg smører henne godt(men hun tåler tydeligvis ikke sink så jeg bruker vaselin), bleien skiftes med ca 4-5 timers mellomrom eller ved avføring.
    Brukte Libero up'n go men har nå gått over til pampers er det noen som vet hvilke bleie som er best? :kul:

Hilsen meg

Huff, jeg kjenner problemet!

Jeg ble anbefalt av legen på helsestasjonen å tørke stumpen godt, og deretter smøre på Inotyol-salve (fås på apoteket).
    Dette er en salve som også brukes mot annen eksem, og den gjør underverker!

Kanskje verdt et forsøk?

Uansett; lykke til og kos deg masse med babyen din :nice day:
    Klem fra en venn

Comment

Hei
      Vi har også god erfaring med inotyol Ellers bruker vi aldri noe, bortsett i fra jojoba-olje av og til.
      Bleier har jeg av og til inntrykk av en må prøve seg fram, vi bruker Libero(de vanlige) og er fornøyd :O:
      Våtservietter bruker vi aldri
      Krystallfiolett er det noen som har brukt, men vi har aldri hatt bruk for det, kjenner for dårlig til det.
      Andre råd fra flere :?:

Comment

Krystallblått......

.... tror jeg det heter..... eller metylenblå... eller noe sånt..... Det har vi brukt med godt hell når Sebastians rompa var helt ødelagt etter flere antibiotika kurer på rad..... :?
        Den ble brukt sammen med en kortison krem. Først det blå så krem.... Vet ikke hvordan det er i Norge, men jeg tror du får krystallblå uten resept. TIPS:dette er noe "dritt" for klær og hånduker... regn med litt svinn. Bruk Q-tips til å smøre det på, eller skjønner "alle" at dere har bleie utslett... Blå fingre på småbarns mammer er ett godt tegn. Men som sagt det går ikke bort fra tekstiler. Etter en uke med krem og det blå sluttet jeg med kremen og bare smurte blå på. Og ikke knusle med det heller! Smør på! Er iallefall verdt å prøve.
        Vaselin? Hmmmm..... den har je gikke hørt før.......

Nei, nå skriker han på mat her. snakkes!
        Monika, mamma til en gutt født 0999 og termin 11.11.04

Comment

Typer bleie man velger er individuelt, så vidt jeg vet er ikke noen mer irriterende en andre.

Hva slags ting man putter på utslettet kommer an på hvordan det er.

Bare røde prikker/rødt/sårt: unngå irriterende ting som urin/avføring/servietter/parfyme/såpe, luft så mye som mulig og bruk en barriere krem: sinksalve, vaselin, lanolin, stellekrem (noe som er fettsom ligger som beskyttende lag). Det finnes flere typer sinksalve, natusan inneholder parfyme. Apoteket selger en som heter silulen. Noen få er allergiske mot saueullfett/lanolin (er ganske dyrt også). Bodøsalven inneholder lanolin. Kan bruke hydrokortison, det demper rødhet, hevelse, irritasjon.

Åpen hud/væskende sår: Gjør som over ved å unngå irriterende ting. Inityol salve er en sinksalve som samtidig inneholder tjære, som er tørkende og antiseptisk. Krystallfiolett er et liniment som også er uttørkende og antiseptisk, virker mot bakterier og sopp. Canesten er brukt mot sopp. hvis din helsesøster anbefalte deg canesten var det nok fordi bleieutslettet så ut som sopp. Bleieutslett kan nemlig være forskjellig, hvis i tvil er det best å vise det frem til noen.

Husk at canesten og hydrokortison ikke skal brukes på åpen hud/sår.

Apoteket har en fin brosjyre om bleieutslett:
          http://www.apotek.no/cgi-bin/wbch3.exe
          Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Tusen takk for svar og råd :appl:

Utslettet er heldigvis borte nå.
            Lurer bare på en ting til: Hvordan kan jeg finne ut om datteren min er allergisk mot sink eller ikke? Kan jeg dra til helsestasjonen eller må jeg til lege?

Vil bare tilføye at dette forumet er topp! Og takk for at du tar deg tid til å svare på spørsmål fra oss som lurer helsesøster Cecilie :appl:

Comment

takk for positiv tilbakemelding!

Tror ikke det er noen spesiell test for sink, jeg tror heller ikke det er vanlig å reagere på det. Sink er også et sporstoff som finnes i mange matvarer.

Hvis det er sinksalven du tror hun har reagert på, kan det jo være andre komponeneter en sink hun er ømfintlig for. Du kan legge salve bare på en liten flekk (50 øre størrelse) la det sitte noen timer og vaske det av. Hvis flekken blir rød/hoven er det kremen hun reagerer på.

Husk at noen sinksalver inneholder parfyme, det er det vanlig å reagere på. Hvis hun gernerelt har ømfintlig hud, prøv å skåne den ved å bruke minst mulig på den. Hvis du skal prøve nye kremer kan du bruke den samme metoden som forklart over, for å se om hun reagerer på det før du smører den utover det hele.
              Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Sv: Bleieutslett

HVor lenge/ofte kan man bruke Inotyol eller hydrokortison på bleieutslett? HVa skjer dersom man bruker det for ofte? Jeg har en liten datter som stadig blir litt rød i stumpen, det er ingenting annet enn disse salvene som virker. Bruker det vanligvis ca 3 dager i strekk og da er det vekke. men så kommer det igjen. Det er ingen veskende sår, men alikevel. Vet ikke hva det kommer av.....Skifter ofte bleier og lar henne gå uten bleie omtrent daglig.
                Tror dere jeg kan bruke disse salvene (f.eks hydrokortison 1%) innimellom med jevne mellomrom?

Comment

Working...
                X