Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

høyde

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• høyde

Min datter på 16 mnd er 75 cm høy, og mange syns at hun er lav for alderen. Er hun det? Og er det sannsynlig at hun vil bli lav som voksen?

Hun er litt liten for alderen, hun er omtrent som Elise var på samme alder. Elise var 76 cm da hun var 15 måneder. Hun lå hele tiden godt under 50-persentilen, men innenfor normalområdet for alderen og det gjør datteren din også. Hun er akkurat som hun skal være, det er jeg helt sikker på.

I dag er i Elise i ferd med å ta igjen de jevnaldrende, men hun kommer aldri til å få høyden til en fotomodell. Det var ikke å vente heller når vi foreldrene ikker er spesielt høye.

En tommelfingerregel sier at ei jente blir sju cm kortere en snittet av foreldrenes høyder og en gutt blir sju cm lenger enn snittet av foreldrenes høyder.

Jeg beklager helsesøster Cecilie, at jeg alltid blander meg i dine spørsmål, men jeg har så fryktelig mye jeg gjerne skulle ha sagt. Det er åpent for andre å svare her. Er det kanskje feil det eller?
    Nennemor vinker 1 : , Elise f. juli -99 Eirik f. mars -02 :hopp3: og Lars f. okt. -04

Comment

Jeg synes det er kjempefint at du svarer Nennemor!
      hilsen turvid

Min blogg

Comment

Åpent for alle!

Helsestasjonen holder et øye med dette om du går dit på kontrollene de tilbyr. Be om å få se på percentilskjemaet og at de forklarer dette. Vi helsesøstre har regler/anbefalinger for når man henviser for avvikende vekt/høyde.

http://home.powertech.no/tiliti/images/percjente(2).jpg
        her er et percentil skjema, jeg regner med at din datter er ca på 2,5 percentilen. Det betyr bare at 2,5 % av jenter på hennes alder er like høye som henne. Det som betyr mere er veksten over tid, at hun følger den kurven hun har begynt på. Men snakk mer med de på helsestasjonen, de har all informasjonen på helsekortet hennes.
        Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Takk for svar!
          På helsestasjonen sa de det var vanskelig å si om hun ville ta igjen de andre eller ikke, så jeg ville bare ha en "second opinion".

Nennemor: Det rare er at pappa'n og jeg er relativit høye mennesker (185 cm og 169 cm), og vi var begge lange da vi var små. Jaja, sånn er det bare

Comment

En annen tanke:

Jenter vokser på høyden til de får mensen. Hvis damene i deres familie får mensen tidlig kan det hende hun ikke blir så høy, hvis den kommer sent har hun jo litt lenger tid å vokse på....
            Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Opprinnelig lagt inn av helsesøster cecilie
              En annen tanke:

Jenter vokser på høyden til de får mensen. Hvis damene i deres familie får mensen tidlig kan det hende hun ikke blir så høy, hvis den kommer sent har hun jo litt lenger tid å vokse på....
              Hm... Jeg var minst i klassen til jeg fikk mensen, da tok jeg igjen de andre, og vokste forbi endel.....er 170.
              hilsen turvid

Min blogg

Comment

hmm, ingen teorier er perfekte...

Comment

Opprinnelig lagt inn av helsesøster cecilie
                  En annen tanke:

Vi er visst flere unntak som bekrefter regelen! Jeg fikk første mens rett før jeg fyllte elleve, men var ikke ferdig utvokst før jeg var atten!!! Jeg vokste i hvert fall ti cm etter at jeg begynte å menstruere.
                  Nennemor vinker 1 : , Elise f. juli -99 Eirik f. mars -02 :hopp3: og Lars f. okt. -04

Comment

Working...
                  X