Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

problemer med å finne søvnen

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• problemer med å finne søvnen

Vi har en gutt på 6 mnd.
    Han har fra dag en ikke klart å sovne uten puppen. Vi kom trolig litt skjevt ut fra starten av pga kollikk , noe som gjorde at dag og natt gikk i et for oss.
    Vi har innført fasterutiner for legging, og for ca 14 dager siden sovnet han for første gang av seg selv i sengen uten pupp. Dette har han forsatt med, men det er en kamp hver kveld. Vi må gjennom en skrikeperiode før han roer seg og sovner. Dette er veldig slitsomt og tærer veldig på selvfølelsen vår som foreldre. Men han sover mye bedre, og mye lenger når han sovner av seg selv. før sov han toppen tre timer i strekk på natten.

vi har flere vennepar med barn som ikke har dette problemet, og det får oss noen ganger til å føles oss veldig maktesløse og som "dårlige" foreldre.....
    Så vi er desperate etter råd om hvordan vi kan hjelpe ham å finne søvnen, så han (og vi) kan slippe denne utmattelsen.

vennlig hilsen tre trøtte typer. *zz*

Hei

Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare :?

Jeg vet at man ofte kan få følelsen av å være dårlige foreldre hvis barna ikke sovner som engler, uten skrik, til riktig tid og hele natten. Jeg blir litt trist når det ikke er lov til å sovne ved puppen lenger heller jeg da, men det er nå min mening. Vi blir stadig påminnet om at leggerutiner og gode vaner må vi tenke på fra dag en, og det blir liksom status å endelig ha fått babyen til å sovne kl 7 om kvelden helt alene.

Jeg mener nok at enhver familie må betemme hva som er greit for dem. Enhver situasjon er forskjellig. Hvis far jobber sent, er det jo kanskje koselig å ha et par timer med barnet før det legger seg, en å ha dårlig samvittighet for at det er oppe så "sent". Byssing og mat for å stilne barnet raskt , er liksom feil, her må man lære "the hard way" å klare seg selv, ellers er barnets søvn fortapt for alltid. jeg synes dette er litt svart/hvitt og får de aller fleste foreldre til å føle seg som "dårlige foreldre".

Jeg synes dere skal tenke på hva som er viktig for deres familie. hvis du synes det er fint at gutten sovner uten puppen og mener dette er viktig og riktig for at dere, så hold ut. Trolig går det lettere etter en stund. Så lenge du vet at han har det bra (ikke er sulten, redd, kald, varm osv) så er det ingen fare å grine litt, noen er sånn. de må liksom få den siste resten av krefter ut før de kan sove...

Pass på at han er ordentlig trøtt (ikke overtrøtt!) så blir denne perioden kortere. det er ingen vits i å overtale en 6 mnd baby om å sove når han ikke er trøtt, selv om vi synes det er leggetid. Det er jo positivt at han sover lengre når dere legger han slik, det kan jo hjelpe med troen på at dere ikke er dårlig foreldre!!!!!

Hvis det ikke føles riktig å la han gråte, så er det ikke riktig for dere. Uten overbevisning om at dere gjør det rette, kommer det ikke til å gå. Dette er ikke et nederlag, bare en utsettelse. Ting forandrer seg stadig for en baby, utviklingen kan gjøre at de plutselig blir mer engstelig for å forlates av foreldre, maten forandrer seg slik at de sover lengre perioder uten mat, de forandrer søvnen på dagen, sykdom med våkenetter osv. Barn som sov som engler, skifter plutselig rytme. Dette er normalt. Noen ganger må vi bare følge barnet og se hva som skjer, før vi kan bestemme oss for hvordan vi skal grip det best an.

Så tenk igjennom hva som er riktig og viktig for dere (ikke vennepar, de har ikke deres baby, hadde de kolikk kanskje? Ikke rart dere synes det er vanskelig med gråt så mye gråt dere har måtte igjennom...). Tenk samtidig på at søvn rytmen vil forandre seg over tid uansett og lær å tyde når han er ordentlig trøtt. Der blir det noen feilskjær før dere lærer men det blir lettere og mindre slåssing da. Tenk også på at dette er en veldig kort periode i deres liv, om ett halvt år blir jo alt annerledes igjen.

Jeg bør vel nevne at min 10 mnd gamle datter sovner ved puppen hver kveld før jeg legger henne i egen seng hvor hun sover hele natten. Jeg elsker å se den rolige trygge søvnen ta babyen mens den siste dråpen melk renner nedover kinnet. Dette er riktig for oss. Vi tar innsovning i egen seng som et neste stadie når jeg ikke ammer mer. jeg har også vært der du er med min nr. 1, og føler når jeg ser tilbake at vi brukte så mye verdifull tid på å bekymre oss om legging og soving og ikke om kosing. For andre er det viktig å få noen timer sammen som vosne om kvelden, eller andre faktorer.

Kanskje andre har noe å legge til?

Oj det ble litt langt...
    Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Hei!
      Jeg er veldig enig med helsesøster. Synes det er veldig mye - nei ikke la de få pupp om natten, ikke la de sovne ved puppen, de skal sove i egen seng på eget rom. Hvor er kjærligheten ?
      Datteren min hadde også kolikk . men om natten sov hun heldigvis - visstnok la hun seg når jeg og sov sammen med mamma med puppen innen rekkevidde, men på den måten fikk jeg nattesøvnen min :zz:
      Senere begynte jeg gradvis å legge henne litt tidligere uten pupp, men da var det bæring og vugging til hun sovnet så jeg begynte å gi henne pupp igjen - hun har i hvert fall ikke skade av morsmelk.
      Helsesøsteren "min" sa at etter hun har fylt året bør man slutte å amme om natten og legge henne med pupp ( på grunn av tæring på tennene).
      Hun har fylt ett nå men hun sovner fortsatt ved puppen før jeg legger henne i senga, og våkner hun om natta får hun komme i senga til mamma, jeg synes det er kos jeg, la henne være litt bortskjemt sier jeg
      Finn ut hva som passer best for dere slik som helsesøster sa og ikke vær så streng sier jeg
      Lykke til

Comment

Working...
      X