Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Stor gutt med avføringsproblematikk

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Stor gutt med avføringsproblematikk

Hei!
    Vi har et problem...
    Den eldste sønnen vår på 10 år bæsjer av og til i buksa si. Det skjer i perioder.
    Han har hatt slike perioder fra han var liten. Er ikke veldig ofte disse periodene er, men når de inntreffer varer de som regel i et par uker, og han har da uhell minst en til to ganger om dagen.Vi har snakket med han og spurt han om det er vondt å bæsje eller hva det er og da sier han at det er ikke vondt, men at han ikke har tid.
    Han viser tydelig at han er flau over at dette skjer, og prøver å skjule det. Han kan derfor gå med bæsj i buksa hele dagen!
    Vi har fortalt ham at det er greit at slikt uhell skjer...for å ikke kjefte rundt dette problemet, men at han i alle fall må gå og ta seg en dusj når slikt skjer.

Vi er veldig usikre på hva vi skal gjøre! Han begynner jo nå å bli så stor....
    Burde vi innføre faste dotider?? Eller hva i all verden gjøre vi??
    På forhånd takk for alle svar!!!

Han har ikke tid til å gå på do? Da er det jo ren latskap og da bør det få konskvenser for han syns jeg. Kjøp inn en pakke med bleier og si at neste gang han bæsjer i buksa vil han få på seg bleie.

Vær konsekvente om han ikke skjerper seg. Med bleie i buksa noen timer vil han nok innse at konsekvensen av å ikke gå på do ikke er noe særlig.

Comment

Bestemor:

Vi har som sagt virkelig prøvd alt, fra kjefting til forklaringer og forståelse.
      Det vi er usikre på er om det ligger noe bak dette, grunnen til at han ikke klarer å komme seg på toaletet i tide.
      Jeg mener å kunne si at han virkelig har fått merke konsekvensen av å ikke komme seg på toalettet i tiden. Han kan nemlig gå med bæsj i buksa hele dagen, og rett meg om jeg tar feil. Men jeg tror nok at stumpen hans har blitt sår etter de dagene.

Selv om et barn sier at han ikke har tid, er det ikke nødvendigvis dette som er årsaken til at han ikke rekker toalettet.

Vi har tidligere konfrontert ham og snakket strengt til ham, men måtte gi opp dette. Det endte med at han var så redd for at vi skulle finne det ut at han gjemte sine bæsjebukser under senga osv.

Comment

Hallo
        Når en har prøvd alt - blir en ganske fortvilet.
        Mitt råd til dere er å bestille time til fastlege og evt få henvisning til barnelege. Er dere bekymret er det henvisningsgrunn

Denne situasjonen gjør noe med hele familesituasjonen og atmosfæren.En blir jo fortvilt som foreldre og det gjør noe med hans selvbilde. Jeg skjønner godt at du er fortvilet. Ta han på alvor og si at en lege må undersøke han. Han trenger en ordentlig utredning, for å vite hva dere som foreldre kan hjelpe ham med.

Lykke til

Comment

Hei

Dere blir ikke kvitt bekymringen før dere får undersøkt om det ligger noe under disse periodene med "avføringsproblematikk" som det heter så fint. Etter at fysiske ting er klarert kan det fremdeles hjelpe å snakke med noen med mye erfaring med barn som kan hjelpe dere å finne grunnen til at dette skjer. Når dere først vet grunnen er løsningen på problemet så mye lettere å finne . Det handler om å starte i riktig ende.

Husk dere eller han har ikke gjort noen feil, dette problemet er ikke uvanlig. Men det er viktig å ta tak i det nå og bli ferdig med det. Dette bør ikke bli en traumatisk del av barndommen hans. Søk hjelp og få det løst før det blir en altfor stor del av livene deres.

Og "bestemor" bør tenke seg om før hun er så krass, "å ikke ha tid" behøver jo ikke å mene at han ikke gidder å gå på do, men at det kom så fort at han ikke rakk det. dette kan jo skje både med urin og avføring. Hvis bestemor får problemer med å holde på urinen (som er vanlig opp i alderen) kan vi bare be henne om å holde seg på do hele dagen, da plager hun jo i allefall ikke oss andre. :x

En utredning av barnelege er det dere trenger. Det kan dere få gjennom fastlegen eller legen på helsestasjonen.

Ikke la dere avvfeie, hvis noen prøver det. Problemet er viktig nok til å sjekkes ut nøye. Ikke godta noen "vent og se" eller prøve ut ting dere allerede har forsøkt, men få det unnagjort.

Problemer med urin og avføring er alltid tabu belagt. Mange lever med disse problemene og føler skam over ting de ikke har kontroll over. Hvis dere venter risikerer dere at han bare blir gammel nok til å skjule problemet også for dere. Da har han fremdeles all skammen, men dere kan ikke hjelpe. :oops:

Så søk hjelp, det er ingen skam!

Comment

Beklager, kom opp som gjest, men det var jeg som skrev det forrige innlegget.
            Hilsen helsesøster cecilie

Comment

[quote="Anonymous"] Og "bestemor" bør tenke seg om før hun er så krass, "å ikke ha tid" behøver jo ikke å mene at han ikke gidder å gå på do, men at det kom så fort at han ikke rakk det. dette kan jo skje både med urin og avføring.

Enda bedre grunn for å sett på bleie, klarer man ikke å holde seg er bleie et hjelpemiddel for å ta seg av nettopp det.

Opprinnelig lagt inn av Anonymous
              Hvis bestemor får problemer med å holde på urinen (som er vanlig opp i alderen) kan vi bare be henne om å holde seg på do hele dagen, da plager hun jo i allefall ikke oss andre. :x
              Hva tror du "godt voksne" damer gjør når de får inkontinensproblemer? Jo, de har beskyttelse i buksen.

Eller hva med eldre på gamlehjem, hva skjer med de når de ikke klarer å holde på urin/avføring? Jo, helsepersonellet tar konsekvensen av det og setter på de bleie.

Det lages bleier i alle størrelser, de er ikke bare for babyer, men ment som et hjelpemiddel for de som har "lekkasje" problemer. Å påstå at det da er galt å ta i bruk et slikt hjelpemiddel er for meg en gåte.

Comment

Til Bestemor

Ja, bleier er ett hjelpe middel. MEN; etter min mening, er det å sette bleie på gutten når han har hatt ett uhell av ukjent grunn er å straffe han. Da er det ikke ett hjelpemiddel lengre men en straff! Og straff er vell ikke rett å bruke når man ikke vet hvorfor dette skjer? tror det bare gjör vondt värre spesielt for selvfölelsen for gutten!
                Samt det å si at det er latskap at gutten ikke går på do i tide er noe av det latterligste jeg har hört! Hvordan kan du si noe sånt? Det er faktisk en gutt på 10 år vi snakker om her og ikke noe hund! :twisted:
                Ja, jeg er sint!
                Jeg synes som andre her at man bör ta kontakt med legen å få dette utredet både på det fysiske plan og andre sider; for det er nok en grunn til at dette skjer. Men bruk ikke straff, vär så snill! Tenkt på hannes selvfölelse og vis respekt for det. Da er det kanskje lettere for han både nå og senere i livet å törre å betro seg til dere! Og tro meg, når han kommer i tenårene kan det väre gull verdt å ha full åpenhet i huset! Det er nå dere legger grunnlaget for ett åpent forhld med han.Skulle önske når jeg var tenåring at jeg hadde hatt noen å diskutere med åpent om det meste. Men desverre besto mitt närmeste miljö av sånne slik som Bestemor her hvor ting er fysj og äsj, og straff er veien ut av det....... :evil:
                Håper det löser seg for dére.... Pröv å se ting litt fra hans side også, og det finnes nok en lösning på problemet uten å bruke negative faktorer!

Hilsen Monika, mamma til gutt -99. Samt bonus mamma til tre tenårings jenter.
                Monika, mamma til en gutt født 0999 og termin 11.11.04

Comment

Hjelpemiddel er jo ikke akkurat det samme som behandling da. Å skulle gå med bleier resten av livet er jo ikke akkurat en god løsning når problemet trolig kan behandles. Det er jo bare å "gjemme og glemme".
                  Det samme går for de fleste eldre damer med urinveis problematikk, det aller meste av det er faktisk mulig å behandle, men damene kvier seg for å gå til lege for å få hjelp, fordi de er flaue. Så de kjøper bind/bleier selv og skjuler problemet og ender opp med dårlig selvfølelse og en tro om at alle synes det lukter tiss av dem.

Hurra for bekkenbunnsøvelser sier jeg (et NB! til alle gravide damer der....)

Det er klart at vi skal bruker et hjelpemiddel som bleier, men ikke på bekostning av behandling. Hvis man brekker beinet skal man da ikke bare humpe rundt på krykker og håpe at bruddet et vakker dag bare forsvinner.

*digress*
                  Mange gamle på sykehjem som får på seg bleie har faktisk ikke et kontinens problem, men et problem med forflytning/gåing/ståing. Men pleiere har ikke tid til å ta dem på do når de trenger det, derfor legger de på bleier som "sikkerhet". Ganske nedverdigende spør du meg, for selv de funksjoner som de har i behold mister de "kontrollen" over. Men det er jo en annen diskusjon som hører til på "mormornettet".
                  Hilsen helsesøster cecilie

Comment

"Mormornettet" var et godt på funn For de med gammeldagse respektløse holdninger...

Comment

Ærlig talt!
                      Det er vel litt vel stigmatiserende å sette en pampers på en gutt som ikke alt for lenge skal begynne på ungdomsskolen. Hvordan kan det å sette en bleie på barnet løse problemene.
                      Om ikke barnet har det leit nok fra før med tanke på avf probl, så løses de i alle fall ikke ved at andre barn ser ham med bleie på seg.

Comment

Working...
                      X