Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Språket hos en 3-åring..

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Språket hos en 3-åring..

Jeg har en datter som er født i november-99 som ikke snakker så veldig bra.
    Hun gjør seg forstått her hjemme, men andre har problemer med å forstå hva hun sier..

Hun begynte i barnehage i juli-02, og vi merker stor bedring etter at hun begynte der, det sier også pedagogisk leder på avdelingen hennes.
    Men er det grunn til bekymring, og når kan vi eventuelt søke hjelp hos logoped? (Noe jeg håper vi slipper..)

Heisann!

Datteren min er født i juni 99. Hun har et enormt ordforråd, men snakker veldig urent. Grunnen til at hun snakker så urent er rett og slett at hun har det veldig travelt og har så mye hun skal fortelle hele tiden!!

Det er først nå i det siste hun gjør seg godt forstått ute blandt folk som ikke kjenner hennes måte å snakke på!

Det vi har gjort er at vi er nøye på å snakke sakte og veldig tydelig til henne i håp om at hun også skal begynne å snakke saktere og mer konsentrert. Jeg er sikker på at det har hjulpet henne!

Vet ikke når det er på tide å søke hjelp, men det er mange barn på 6 år som jeg har problemer med å forstå!

De i barnehagen har kanskje en formening om det?

Klem

Comment

Hei
      Mitt første råd er å få sjekket hørselen. Har hun hatt mellomørebetennelser?
      Du kan jo kontakte helsestasjonen. Her har vi legekontroll ved 3 års alderen.

Comment

Hun har jo hatt dren i ørene før, så tanken har jo slått meg at kanskje hun har mye væske i mellomørene igjen..
        Ja, det kan jo ikke skade med et besøk til helsestasjonen.

Comment

Jeg glemte å logge meg inn, men det var altså jeg som svarte som gjest.
          Hun har som sagt hatt dren pga mye væske i mellomørene, kanskje hun har fått tilbakefall...?
          Men hun virker jo ikke irritabel eller noe, og det vet jeg mange blir dersom de ikke hører ordentlig.

Men språket har kommet seg betraktelig etter at hun begynte i barnehagen, og dessuten brukte hun tutt veldig lenge, helt fram til barnehagestart. Da var hun jo 2 år og 10 mnd.
          (Hun brukte tutt/smokk daglig, ikke bare når hun sov..)
          Tror kanskje at dette også har hemmet henne litt.

Comment

Hei Glad
            Da virker det som om det kommer etter hvert. Flott at du ikke stresser
            Godt å høre at du er ei omsorgsfull mamma Datteren deres er i trygge hender

Lykke til - kanskje vi får høre hvordan det går...
            Hilsen meg

Comment

Hvis det er stadige fremskritt, ville jeg fulgt med på det. Stimuler til tale slik dere har gjort, snakk med barnehagen om hva de gjør. Kanskje du får noen gode råd der. Hvis fremdriften stilner, kan du ta kontakt med helsestasjonen synes jeg. Det er litt vanskelig for meg å si om språket er som en treåring bør være, de har laget ganske mange kriterier for det. Snakk med din helsesøster om du er i tvil.

Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Working...
              X