Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Velling?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Velling?

Hei!

Jeg har en liten gutt på snart 8 måneder, som spiser lite fast føde. Han var veldig flink en stund og spiste et par grøtboller om dagen, grønnsaker ol, men så var det brått slutt. Det eneste vi klarer å lure i ham nå er brødskiver med leverpostei + mme og litt pupp på morgenen.
    (Og det går ikke som en drøm det heller.)
    Dette har vel pågått i litt over en måned nå. Det skal tillegges at han holder på å få tenner oppe + at han har vært tett og forkjølet en stund.
    Jeg tenkte først at dette ville gå over etter en stund, men det ser jo ut til å vedvare.

Jeg føler at jeg har forsøkt ALT! Gud vet hvor mange timer jeg har stått over grytene på kjøkkenet... alt går bare i søpla - eller i min egen mage.

Det jeg bekymrer meg over er at han ikke skal få i seg de næringsstoffene og jernmengden han trenger. Pappaen hans er svensk og der er det vanlig å gi velling. Vi kjøpte en vellingpakke da vi var på påskeferie i sverige og det gikk bra. Vi har vel ingen "tradisjon" med velling her til lands, og man får vel ikke kjøpt det i butikkene heller, dessuten har jeg lest at man gjør seg selv en bjørnestjeneste om man begynner å gi grøt på flaske.
    (Det blir jo ikke akkurat grøt da, bare nesten...)

Uff, dette blir langt, men DET JEG LURER PÅ ER; hvordan det er å gi f.eks. maisggrøt fortynnet med morsmelkserstatning slik det blir velling. Kan man gjøre det med de grøttypene vi har i norge? Og er det ok å mate gutten min på denne måten (i tillegg til et brødmåltid om dagen)?

Har du et fornuftig svar til meg?

Vennlig hilsen meg.

De ferdiggrøtene vi har her til lands skal ikke fortynnes til "velling", det vil ikke på langt nær gi samme næringsinnhold som den vellingen man får i Sverige (og forsåvidt her også, men først fra ungene er halvannet år). Om du koker grøten sjøl fra grunnen av kan du selvfølgelig lage den tynnere for å få velling.

Du har ikke kontakter i Sverige som kan sende dere noen pakker, da? Jeg er heldig og har en søster som er på "harrytur" minst en gang i måneden, og skaffer meg stadige påfyll av Sempers babyvellinger.

Comment

Jeg tror vi foreldre ofte bekymrer os unødig for næringstoffene i maten. Å få nok næringsstoffer er ikke det samme som å tilby daglig variasjon av all salgs menyer. Får du i en brødskive med leverpostei, ikke strev med middagen. Gi heller en brødskive til hvis han ike er glad i grøt.

veldig mange ser ut til å bli lei grøten, ofte bare en periode. Grøtkonsistens kan være ganske ekkel når man i tilleg har masse slim og snørr. Bare gi grøten en pause, det skader ikke. Gi han det han liker, har du prøvd litt frukt? Prøv deg fram med pålegg heller, om han ikke er glad i middag. Bare smør er det jo mange som er glad i...

Hvis det er viktig for deg, såklart forsøk velling, men ikke stress. En most potet med litt MME er like greit. Grøt er ikke det eneste han kan spise. Ikke slit over grytene, dine kulinariske ferdigheter kommer han ikke til å verdsette på lenge, konsistensen er nok viktigere på dette tidspunktet.

Hjalp dette?
      Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Puh...

Takk for de gode svarene. Det er så deilig når noen endelig sier at man ikke skal stresse med dette, og heller tilpasse seg den lille personen det faktisk gjelder. Ja, vi har forsøkt frukt og potet og det KAN gå ned av og til. Vi kan jo ha det i bakhodet videre.

Da legger jeg vekk alle de forskjellige grøtpakkene en stund, og prøver heller å kose oss sammen når det er dags for mating.

Vennlig hilsen lettet og takknemlige meg.

Comment

Working...
        X