Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

bæsjebleier og spebarn

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• bæsjebleier og spebarn

Jeg har en sønn på to uker som jeg ammer. Han har vært aktiv i magen og fyller bleien ganske hyppig. De siste dagene har det vært mer enn det som har vært normalt. Konsistensen har også endret seg til å bli sterkere sennepsfarget og mer flytende. Det er snakk om store mengder væske som kommer. Det er tydelig atd et er mer syre for han er blitt ekstremt sår, men det ser ut til at salven vi fikk på apoteket hjelper. Han har også fått en noe utslett rundt navlen.
    Han er dessuten veldig utilpass på ettermiddagene og kvelden. Ellers sover han stort sett. Jeg legger han til så ofte han vil - på dagtid blir det ca tredje hver time men på ettermidagen og kvelden ligger han til brystet nesten konstant for å roe han.
    Hvor ofte er det normalt at de bæsjer? Bør vi bekymre oss når han bæsjer hver time? Om natten tisser han også en del, så da kan vi vel anta at han får i seg væske, slik at han ikke trenger vann ved siden av??

Hei

Det er mye nytt som man skal tenke på som nybakt mor. Jeg tror med alle spørsmålene dine at det kanskje er fint å oppsøke helsestasjonen litt den første tiden (har du hatt hjemmebesøk ennå?) De fleste helsestasjoner har en åpen trefftid/veietid, da du bare kan stikke innom å snakke om ting du lurer på, vise fram utslett, og spørre om du gjør ting "riktig". :hmm:

Alt du beskriver og er helt normalt, og dine observasjoner er korrekte. Bare amme slik du gjør, følg hans behov (trenger ikke vann) og ting vil komme inn i et mønster etterhvert. Avføringen vil stadig forandre seg. :shit:

Jeg vil anbefale deg å vise fram utslettet rundt navlen til lege/helsesøster for å se at det ikke er en infeksjon i navlen (ikke vent med dette.)

En annen ting jeg kan anbefale er at du leser en bok, det er mange fine på markedet. min personlige favoritt er nok Gro Nylanders bøker.

I begynnelsen er alt ganske forvirrende og ukjent, jeg syntes det var godt å ha min mor sammen med meg de første ukene, for alle de tusenvis av spørsmål jeg hadde. Og for å gi meg selvtillit i å ta vare på barnet (noen som sa at jeg gjorde ting riktig...) i tillegg ligger ammetåken temmelig tett i hodet den første tiden, tankene og husken blir uklar og døgnet går i ett. Derfor er mitt andre råd å finne noen å snakke med, andre mødre, din mor, eller helsesøster. Ingen spørsmål er dumme. :oops:

Kanskje det er noen andre som har gode råd for den første tiden med ny baby?
    Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Working...
    X