Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Mat og sånn....

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Mat og sånn....

Hei! Synes det begynner å bli på tide å introdusere noen nye grønnsaker til min gutt på sju mnd. Han spiser gulerøtter og brokkoli, men det blir jo litt ensformig, synes jeg. Er blomkål, kålrot og tomater ok? Med tanke på allergi, vondt i magen osv. Andre muligheter enn dette? Og avokado, serverer man det kokt eller "rått"? Alene eller sammen med potet og kjøtt? Glad for tips om dette!

Her er "bibelen" som jeg har henvist til flere ganger:
    http://www.sef.no/index.db2?id=11001151
    Denne skal du ha fått på helsestasjonen allerede. Den er faktisk veldig fin å lese, med mange gode praktiske tips.

Ellers er det bare spinat, rødbete, baldselleri, nesle og mangold vi advarer mot å gi til barn under ett år pga av høye mengder nitrat. dette omdannes til nitritt og hindrer oksygen opptak, spebarn er mer følsomme for dette.

Bortsett fra dette er det temmelig fritt fram, vi anbefaler å ta en ny ting om gangen og gi det noen dager før man introduserer neste ting. Det eneste du ellers må passe på er biter som er for små og harde som nøtter,druer, eller rå grønnsaker. hvis det er en spesiell allergi/sensitivitet til noen matvarer i familien kan det være greit å utsette diss til nærmere året, men det lønner seg å introdusere nye ting mens man fremdeles ammer.

Avocado er også greit, jeg tror ikke det er nødvendig å koke den.
    Lykke til
    Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Working...
    X