Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Stress og prating i søvne

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Stress og prating i søvne

Jeg har en gutt på 3 år som prater veldig i søvne. Hver natt kommer det lange samtaler fra rommet hans. Ofte dreier samtalene seg om ting som har skjedd på dagen eller om personer i hans nære omgangskrets. Min mann, svigermor og hennes far både prater og går i søvne.

Så kommer jeg til det jeg lurer på; Jeg leste en artikkel i Illustrert Vitenskap at å prate i søvne kan relateres til stress i hverdagen. Altså, jo mer stress en opplever dess mer prater en i søvne. Har dere hørt om denne teorien tidligere? Jeg vil jo nødig at min sønns hverdag skal oppleves stressende for ham, og håper at hans søvnprateri ligger i genene og ikke i stressfaktor...?

- sol

Jeg er ikke kjent med teorien, beklager. Men drømmer (med og uten snakking) er jo liksom en måte å sortere nye inntrykk og opplevelser. Det er jo mange av disse for en treåring selv om de ikke oppleves som stressende. For oss voksne kan det jo være de mer stressende opplevelsene som gjør inntrykk og må bearbeides om natten. Jeg tror drømming er veldig forskjellig for voksne og barn (abstrakt tankegang, bilde av "jeg-et" utvikling osv.) Derfor er det ikke nødvendigvis de samme faktorene som utløser snakkingen heller?
    Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Working...
    X