Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Sykemelding i uke 17?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sykemelding i uke 17?

Jeg er i uke 17. Og er i dag i min første sykemeldingsdag i en 2 ukers sykemelding.
    Begrunnelsen for sykemelding: Jeg har til vanlig en 100% stilling, men de siste månedene har det økt til mer enn det. Vi er en liten bedrift på kun 4 ansatte. Utover mai, juni, juli og august vil arbeidsmengden øke for oss alle i firmaet. Jeg jobber mye saktere nå enn før jeg ble gravid og henger derfor minst 2 uker etter med arbeidet. Og hele tiden blir det mer jobb. Når jeg ikke jobber, sover jeg.
    Legen ga meg en sykemelding, motvillig. Begrunnelsen for at hun var motvillig var at hun må innberette til trygdekontoret grunnen til sykemelding. Og jeg er visst ikke kvalifisert til å få full sykemelding så tidlig i svangerskapet. Jeg fikk en klar følelse av at hun ikke er villig til å gi meg mer sykemelding enn 2 uker.

Jeg vil også bare fortelle at jeg faktisk elsker jobben min og er veldig engasjert i bedriftens ve og vel. Så jeg ønsker ikke å "skulke".

Alle har fortalt meg at legen er der for meg, og at det overhodet ikke er noe problem å få sykemelding når det er så velbegrunnet. Derfor ble jeg veldig overrasket over å bli så motarbeidet.

Er dere enig med legen eller har jeg ihvertfall litt rett til å be om sykemelding?

Jeg har skrevet dette spørsmålet hos Jordmødrene også, men vil gjerne høre hva Helsesøster og andre gravide/mødre synes.

Litt fortvilet...
    Slusken - Mamma'n til Gina 03 og Andreas 06

Jeg kjenner igjen følelsen din og er så enig!
    Jeg ble sykemeldt i første svangerskap pga bekkenløsning som ikke lot seg kombinere med en travel jobb på sykehuset. Fysioterapeuten sa at jeg kunne ha vansker for å bli bedre hvis jeg tok det for langt , men om jeg ville ha sykemelding måtte jeg velge selv! Hørt noe så dumt! :evil:
    Pga arbeidsforhold var det enten å jobbe fullt eller fullt sykemeldt men det skjønte ikke legen jeg snakket med. Jeg kom ut derifra og skammet meg over å være sykemeldt. Bildet av den energiske gravide og idealet om å jobbe så svetten silte til siste dag før fødsel var uoppnåelig. dessuten kjedet jeg meg kvakk ihjel hjemme alene hver dag i 4 måneder. Folk fra jobben hørte jeg aldri ifra . Heldigvis stilte mannen min og andre venner opp rundt meg og sa jeg hadde tatt det riktige valget. Og det vet jeg nå. Det har ingen hensikt å slite seg ut på jobben når man allerede er sliten i graviditeten. Det er etter fødselen du trenger all energien din og du kan ikke ha utladet batteriene fullstendig. Det lille knøttet er avhengig av deg 24 timer i døgnet. Det er ikke da du skal hvile, men nå!

Mitt råd til deg er: Snakk med de på jobben. Dette er ikke et problem som blir borte i løpet av to uker. Arbeidsplassen har plikt til å tilrettelegge for deg om arbeidet ikke passer for gravide. Hvis det ikke er mulig å tilrettelegge, skal du ikke ha sykemelding men en annen typer permisjon (kan ikke disse reglene til punkt og prikke) slik at du ikke blir registrert som langtidssykemeldt når du ikke er syk. les dette:
    http://www.trygdeetaten.no/default.a...gerskapspenger
    Jeg synes at arbeidspress/tid utover 100% bør kvalifisere som stressende arbeids situasjon. isk: Forsøk og avklar med jobb om arbeidsmengde kan reduseres (og skit i den dårlige samvittigheten! Barnet er viktigst! ) Det er en fordel for jobben din og vite hva som skjer også, så kan de kanskje få ansatt vikar o.l. det er vanskelig med kort sykemelding.

Det andre rådet er: Hvis du ikke er fornøyd med legen så bytt! Kanskje bør legen få vite hvorfor du bytter... Det er ikke din feil! man skal ikke komme ut fra legen med dårlig samvittighet og en kortids sykemeldig! Snakk med jordmor også, de har mer tid og ofte mer kunnskap en legene med det praktiske og følelsesmessige rundt svangerskap.

Lykke til!
    Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Tusen takk!

Tusen takk, Cecilie.
      Det hjalp veldig å høre.
      Slusken - Mamma'n til Gina 03 og Andreas 06

Comment

støtter legen

Enig med legen i at detter feil grunnlag å gi sykemelding. Det må være mulig å ta hensyn til at du er gravid og ikke kan jobbe ut over 100% stilling. Som helsesøster sa, snakk med arbeidsgiver om problemet.

Det blir lenge å gå hjemme fram til fødselen, og heller ikke riktig mener jeg så lenge du ikke er syk. Tar ikke arbeidsgiver deg på alvor er det klart at du bør holde deg hjemme, men først må du prate med dem om problemet.

mvh
        Iris

Comment

Working...
        X