Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

mammadalt...........

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• mammadalt...........

Nå begynner jeg å bli litt fortvila.....

Gogutten min er blitt 13 mnd, og er TOTALT avhengig av meg! han Sovner ikke uten meg (hverken på dagen, kvelden eller natten) Han vil ikke trøstes av noen andre enn meg, han kan godt leike på gulvet sammen med pappan, men hvis jeg går ut av rommet (på do eller kjøkkenet) begynner han å hyle som en stukket gris

Kvelden og natten skal jeg alltids klare, men nå er det bare to mnd til han begynner i barnehage, og hva da????? :?

Han er kjempe skeptisk mot alle som prøver å plukke han opp (ikke stas med besteforeldre en gang), men det går litt i perioder....

Han tar ikke smukk eller flaske og har ingen andre tilknyttnigsobjekter....

Hvis jeg prøver å snakke med mamma, får jeg bare beskjed om at jeg er hønemor, jeg må bare dra, også klarer han seg.... Det gjør han sikkert, men jeg kan ikke gå fra en unge ingen klarer å trøste!! Og helsesøstera mi syns unger bare har godt av å grine, virker det som.... Hun mista jeg tilliten til da hun anbefalte ferber til barselgruppa når ungene var 6 uker

Så har du noen gode råd til hvordan jeg skal få han til å omgås andre mennesker uten at jeg må være der HELE tiden? Er det normalt? Er det noen andre som har det sånn her i verden???? Hva gjør dere?

Hei,
    jeg kjenner meg litt igjen, men datteren min koser seg sammen med faren og kan godt gå til andre. Veninna mi derimot har det på samme måte som du, hun kan ikke gå ut av rommet før guttungen hyler (selv om han satt fint å leika seg).
    Det er normalt at de knytter seg mye til mamma når det er mamma som tar seg mest av ungen. Prøv å la pappa eller besteforeldre få passe på barnet uten at mamma er til stede. På den måten kan barnet øve seg til barnehagen! Bare et forslag.

Hva er FERBER?
    Hilsen may

Comment

Ferber-metoden er den derre grinemetoden hvor du lar babyen grine seg i søvn og går ut og inn av rommet med x antall minutter mellom...... Anbefales ikke før de er over 6 mnd, men hun foeslo den når de var 6 uker

Comment

Hei trollmor

Jeg synes også det er litt voldsomt med grinmetoder hos 6 ukers babyer :x Kanskje dere må gi tilbakemelding om at det ikke var så bra å si, så hun ikke forteller det til de neste 100 foreldrene hun møter? Da hadde dere hjulpet mange andre Jeg skjønner deg godt, jeg klarer heller ikke så mye gråt...

Når det gjelder mammadalter... :?
        Nå er han inne i en fase hvor det er vanlig å bli mer redd for adskillelse. Derfor er det en viktig oppgave for oss foreldre å gi barnet tryggheten at vi alltid kommer tilbake. Samtidig er det viktig at de ikke får fornemmelse at det er nødvendig å gråte slik at foreldrene kommer tilbake. Da får de jo ikke mye glede av livet om de må bruke så mye tid på å være engstelige. I lengden er det ikke bra for barnet ditt at det er så usikkert på andre mennesker enn deg. Ikke tenk på det som at du tvinger han til å være med mennesker han er redde for men at du hjelper han å forstå at det finnes snille mennesker som han kan bli trygg på og bli venner med. Dette er viktig for hans utvikling vidrere. Han trenger selvtillit og trygghet for å gå alene ut i verden og utforske spennende ting.

For å gjøre ting trygt er det nødvendig (som for hunder) at ting repeteres (rutine er trygghet) og at positive ting bemerkes og negative ignoreres.

Du kan jo begynne mykt, med å få han til å leke mer med andre mens du er i nærheten MEN IKKE tar over. Dytt han vennlig men bestemt bort for å gjøre noe sammen med besteforeldre/far/andre kjente. La de leke på gulvet, det er ikke nødvendig å bære (føles kanskje som om de holder han fast mens du forsvinner?) Flytt deg lengre og lengre bort, og gå ut av syne korte perioder. Ikke kom løpende når han hyler men la andre trøste eller avlede med spennende ting. Ikke heng rundt og se på, snu deg bort og vær kjedelig ikke interessert. Da er det mer spennende å være med noen som faktisk vil leke.

Det er viktig at du bestemmer deg for hva som er viktig og hvordan dere skal gjøre det. Hva skal dere begynne med, hva er viktigst for trivselen i familien (det kan ikke være gøy å være pappa hvis han aldri er god nok). Slipp pappa til og la han finne ut av og gjøre ting på SIN måte (den er sikkert annerledes en din men like bra!) Din usikkerhet smitter. Hvis mor er bekymret for å overlate meg hos disse menneskene må de jo være skumle? :kul: Hvis du vakler så få pappa til å minne deg på hva dere bestemte på forhånd.

Kanskje kan dere lage en lek der du går ut for å vinke til dem i vinduet og så kommer du inn igjen. Hvis han griner når du kommer inn ikke gjør stort nummer av det, opptre rolig som om ingenting har skjedd. Det er naturlig å gå inn og ut av huset uten at det er skummelt. Etterhvert når de leker sier du lett "jeg går ut og henter posten" osv, går og kommer tilbake. Når han ikke griner så kommenter hvor flink han er og så fin pappa/bestemor er å være med.

Etterhvert er det lengre turer, ikke ring mens du er borte, det får han til å huske/savne deg. Og får de andre til å føle som om du sjekker, og at de ikke er bra nok til å passe på...

Når dere er kommet dit, er barnehagen bare neste steget. Der er det masse nye ting og barn som er spennende å utforske. Så la han få sjansen til å bli trygg nok til å bli kjent og lære nye ting! Jeg vet det ikke er lett, men det er viktig.

Lykke til!
        Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Takk for gode råd Hadde litt hetta da jeg skrev innlegget, hadde en hylende unge og tre eksamner på tre uker som jeg ikke følte jeg hadde forbredt meg nok på :?

Jeg har hatt to eksamner til, og det går bedre og bedre for hver gang pappan er alene med han Andre gangen jeg var borte spiste han, og i dag fikk pappan han til og med til å sove :O:

Jeg har bestemt emg for at han skal være med mamma endel i sommer, hun skal komme ofte og passe han litt alene etter hvert..... Har også tatt kontakt med barnehagen, og vi skal dit på besøk noen ganger før han starter der for fullt . Det blir sikkert greit.....

Det som er dumt er at vi valgte å ta ut engangsstønad istedet for pappaperm og at jeg hadde jobba..... Da hadde vi jo fått en mykere overgang, men gjort er gjort og spist er spist

Comment

Working...
          X