Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

3-åring vil ikke slutte med bleie

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• 3-åring vil ikke slutte med bleie

Hei Cecilie!

Jeg har ei jente som er 3 år. Hun har slik jeg har forstått det fått delvis god kontroll over blære og endetarm. Hun tisser på do (med doring) med jevne mellomrom, men ber sjelden om å få gå på do selv når hun skal tisse. "Mamma jeg tisser i bleie, jeg!" sier hun. Og tisser!

Oftere ber hun om å få komme på do når hun skal bæsje, men har uhell der også i blant.

Bleie er oftere tørr enn våt av urin.

Slik har situasjonen vært stabil i over et halvt år. Jenta har for flere måneder siden fått prøve truse i steedenfor bleie. Dette gikk stort sett fint, men hun hadde et par uhell. Hun ble da så inmari ulykkelig. Selv om vi hverken kritiserte eller bebreidet henne på noe vis var hun kjempelei seg. Vi trøstet og sa at det ikke gjorde noe. "Mamma, jeg er liten jente. Ikke stor. Jeg må ha bleie" har hun sagt siden dette. Hun vil ikke ta av bleien. Hun har i flere måneder blitt skikkelig sint og lei seg om vi har prøvd å foreslå å ha på truse i stedenfor bleie. Om vi skal få på henne noe annet enn bleien må vi tvinge henne. Tvang vil vel ikke akkurat støtte opp under utviklingen om å bli tørr...?

Desverre er det ingen av barna på hennes småbarnsavdeling som har sluttet med bleie heller. Alle barna, også jevnaldrende bruker bleie. Så her er det ingen "rollemodell" for jenta vår.

Jeg synes jenta viser alle tegn på at hun er moden for bleiekutt på dagtid, men hun rett og slett nekter... Hadde ikke dette vært en situasjon som har vart så lenge 3-4 måneder, ville jeg bare tenkt: "OK, hun er ikke klar for det enda. Vi bare ser det an en måned til"

Hva i all verden skal vi gjøre?

Sånn hadde vi det i fjor sommer da Elise fylte tre år. Hun ble også kjempelei seg og ba om å få bleie på. Da la vi det hele på hylla og nevnte det ikke med et ord, før hun selv tok det opp i oktober. Da var hun klar og sluttet med bleia i løpet av bare noen dager.

Det hender at hun har et og annet uhell, men det er når hun blir alt for opptatt i lek, så nå har vi alliert oss med barnehage og de skal prøve å følge opp at hun sendes på do før utelek og turer og slikt. Hjemme prøver vi å sende henne på do når det begynner å bli lenge siden sist, slik at hun skal venne seg til å gå på do noen ganger i løpet av en dag.
    Nennemor vinker 1 : , Elise f. juli -99 Eirik f. mars -02 :hopp3: og Lars f. okt. -04

Comment

Hei

Enten kan du gjøre som foreslått over og vente på at jenta di er klar selv. Ofte så er det rundt hennes aldre at det blir "attraktivt" å være "stor". Fortsett å sende singnaler om hva de store gjør med "tiss og bæsj" men ALDRI PRESS! Og aldri gi følelsen av å være mindreverdig om hun ikke får til å gjøre som de "store". Bruk heller "Når du blir stor..." enn "Du som ER stor må...."

Ellers kan du gi belønning. Sett opp et papir på doen, når hun tisser/bæsjer der får hun et klistremerke. F.eks tre små stjerner for tre tiss- så kan hun velge et større og finere klistremerke. Etter tre ganger med dette kan hun få en større ting f.eks. liten bok, blad, tur i svømme hallen, hårting, prinsessekrone osv Du vet best hva som lokker din...
      I begynnelsen kan det ta lang tid mellom hver gang det skjer noe, ta det med ro. Nå blir det iallefall noe fint ut av dobesøk! Ikke sett for høye krav om mengder osv, da blir belønningen for vag og vanskelig.

Lykke til!
      Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Working...
      X