Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Melkeallergi og kalsium

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Melkeallergi og kalsium

Datteren min på 3 1/2 har melkeallergi, og får da naturligvis ikke melk.
    Da får hun jo heller ikke i seg så mye kalsium som hun burde.
    Hun spiser ingen grønnsaker, verken rå eller kokt.

Og det er veldig vanskelig å få i henne kalsium tilskudd.
    Jeg har prøvd tyggetabletter og brusetabletter.
    Hun drikker av og til eplejuice med en brusetablett oppi, men det er nok ikke "favorittdrikken" nei.

Hun spiser derimot veldig mye bananer (heldigvis får hun ikke treg mage) og jeg mener jeg har hørt at det er en del kalsium i bananer.
    Stemmer dette, eller er jeg helt på villspor?

Både eplejuice og banan innholder mer kalium enn andre kilder.
    Ikke kalsium. Nå kjenner ikke jeg deres historie, men hvis datteren din har en så alvorlig melkeallergi (hvilken del av melken?) at dere er anbefalt å kutte melk fra kosten, må dere ha fått tilbud om råd/veiledning fra en ernæringsfysiolog. De kan jo alt om dietter og alternativer.

Her er noen brosjyrer fra statlig hold, de inneholder liste over hvor mye kalsium barn på forskjellige aldre trenger.
    http://www.sef.no/index.db2?id=11002209
    http://www.sef.no/index.db2?id=11002211
    http://www.sef.no/index.db2?id=11002215

Jeg vet ikke hvor mye annet som inneholder kalsium du får i barnet, og hun kan spise andre melkeprodukter, om du bruker melkeerstatninger (forskjellige typer anbefales av ekspertene) osv. derfor kan jeg ikke si om ditt barn får nok. At det er viktig å finne ut av er sikkert, forskning har vist at barn hvor melk taes ut av kosten pga forskjellige reaksjoner har betydelig mindre vekst enn "normale" barn. Forskning har også vist at de fleste barn vokser av seg intoleransen/allergien, så det er viktig med oppfølging av eksperter.

Kanskje vet du alt dette. Husk at en diagnose fra en lege åpner mange porter til støtte, resepter på melkeerstatning og få en henvisning til ernæringsfysiolog. Etter samtale med denne er han/hun noen man kan ringe for svar på alle spørsmål man har.
    Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Et av triksene for å få i seg mer kalsium er å bruke rismelk med kalsium (den i rød pakke) i matlagingen. Fungerer bra til sauser (også vaniljesausposer), bakverk etc. Dersom det er laktoseintoleranse tåles ofte faste hvite oster som norvegia godt og da er det jo greit å bruke dette i matlagingen også. Sesamfrø er også en god kilde til kalsium så hvis du baker selv kan du jo strø dette på brød og rundstykker før du steker dem.

Hos Tine kan du få en liste over laktoseinnholdet i alle deres produkter. Det er bare å ringe dem. Kanskje andre produsenter har tilsvarende informasjon.
      Last edited by BrittEva; 11-08-07, 23:08.
      2004, 2005, 2007

Comment

Her er en bok jeg har fått anbefalt - inneholder mange praktiske tips og oppskrifter:
        Mat ved allergi og intoleranse : mat uten sitrus, uten egg, uten melk, uten gluten, medisinsk orientering
        Forfatter:
        Aas, Kjell / Motzfeldt, Kristina / Hox, Marianne
        2001
        KOLIBRI FORLAG
        ISBN:
        8279170065

Her er et sted man også kan kontakte ved spørsmål:
        Voksentoppen
        Senter for astma og allergi

Er det andre som vet om gode kilder til informasjon?
        Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Working...
        X