Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Trøske

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Trøske

Datteren til venninnen min har ei jente på 5 mnd som har fått litt trøske, men hennes helsesøster sa at hun skulle smøre på farrisvann der hun er angrepet i munnen. Når min datter hadde trøske så fikk jeg et middel på resept med en gang og hun hadde ikke mye hun heller..

Vi lurte egentlig på hvorfor hun ikke fikk midlet slik at det gikk snarere over? Hun ammer enda, så hadde det ikke vært best om hun fikk noe ordentlig mot trøska slik at ikke hun blir smittet på brystvortene? Ser for oss at det er større sjanse for at hun blir det hvis datteren ikke blir "bra" igjen i munnen snart. Hun har hatt trøsken i 14 dager ca.

Har det noe sammenheng med at de blir litt hes når de har trøske? Både datteren min var det og datteren til venninnen min er det nå.. :?

På forhånd takk!

Hei
    Trøske er vanlig hos de aller minste barna, mindre vanlig dess eldre de blir. det er pga at en slik infeksjon sjelden får fotfeste hos friske barn og voksne. Så lenge det ikke er tydelige plager (som sårhet, rødt, hevelse) hos barnet eller his mor er det egenlig ikke nødvendig å behandle. det går som oftest over av seg selv. Pass på å lufttørke brystvortene etter amming, sopp liker varme og fuktige omgivelser.

Hvis barnet mister matlyst eller har andre symptomer (jeg har faktisk ikke hørt at heshet skyldes trøske) eller mor viser symptomer (sår på brystvortene eller smerter i brystene) bør de behandles.

Alt utstyr som pumper, flasker, smokker ammeinnlegg bør kokes. Det er mer effektivt å varme alt i 60 grader i en time, enn å koke i ti minutter. pss på at utstyret er rengjort før du koker. Klær og håndklær vaskes på 60 grader.

her står mer:
    http://www.ammehjelpen.no/user_docVi...DocumentId=218

Ofte vil en lege oftere behandle med en gang mens en helsesøster ( hvis det ser ukomplisert ut) gi råd om hvordan man kan bli kvitt det uten bruk av medikamenter. I et befolkningsperspektiv som helsesøstre må tenke på også) er det bedre at ufarlige ting ikke behandles med unødvendige medisiner (som antibiotika debatten). Leger synes ofte det er greit at folk går ut med noe i hånda så de kan behandle det, fordi de har ikke tid til at du kommer tilbake for å se hvordan det går, eller se det an en stund. På et personlig nivå er det vanlig med bivrkninger på preparetet som barnet får. Disse er kvalme, brekninger og diare. Det vil si at barnet mister matlysten. Dette er jo best å unngå der hvor soppinfesjonen ikke er plagsom eller farlig (dvs de aller fleste tilfeller).

"Kjærringråd" som ofte gis:

- bruk av farris (virker på samme måte som flekkfjerning - karbondioksyden hjelper å fjerne soppen) Påføres med q - tips på områdene med hvite flekker, kan også brukes på brystet

- yoghurt ( inneholder bakterieflora som gjenoppretter balansen slik at soppen ikke tar overhånd (for den finnes overalt uansett)). Smøres på med q-tips. Best på litt større barn de minste tåler ikke melkeprodukter ennå.

- corsodyl munnvann (desinfiserende) tynnes til halv styrke og påsmøres med q-tips

All behandling tar lang tid (gjennomsnitt 14 dg) og bør fortsette litt lenger atter at symptomene forsvinner. koking osv som nevnt over er viktig så man ikke smittes igjen.

På den andre siden er det som dere sier viktig å unngå såre bryst - ikke noe er så slitsomt som å jobbe seg gjennom smertefull amming i månedsvis. De aller fleste blir ikke smittet hvis du passer på god håndhygiene og lufttørring, men så snart du har symptomer bør du behandle.

Hvorfor akkurat dere fikk forskjellig råd er vanskelig å si, kanskje forskjellige peroner eller forsjellige situasjoner. jeg har bare prøvd å forklare hva slags grunn vi legger til de rådene vi gir. Dvs personlige omstendigheter, akkurat hvordan du og ditt barn har det osv.

Håper det hjalp.
    Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Takk skal du ha

Hilsen Anita

Comment

Hei Jeg har også lært at tyttebærsaft (safta i tyttebærsyltetøy) er effektivt mot trøske. Pensles på med q-tips.

Comment

Working...
        X