Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Småmark i magen?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Småmark i magen?

Hei leste litt om mark i magen. (oxuriasis eller på engelsk : "pin-worm")

Småmark er ikke sjelden i Norge, kanskje har 5-10% av barn i perioder en slik parasitt. Denne vanligste parasitten hos menneske er helt ufarlig, men kan gi kløe rundt endetarmsåpningen, svie og kløe rundt skjedeåpningen og med dette søvnforstyrrelser. Småmarken (hunnen) er ca. 1 cm lang, gulhvit og tynn som en sytråd. Den holder til i tarmen og legger opp til 10.000 mikroskopiske egg utenfor endetarmsåpningen om natta før den dør. Man kan noen ganger se den lille «sytråd-marken» ved å lyse med lommelykt og inspisere rundt endetarmsåpningen - best om kvelden litt etter leggetid. Eggene er svært motstandsyktige mot inntørking og kan overleve 2-3 uker utenfor kroppen.

Det er bare mennesker som har denne parasitten. Smitten skjer ved overføring av egg fra endetarmsområdet (klø seg bak- stikke finger i munnen=selvsmitte) eller ved at egg har festet seg på leker, mat osv. Eggene finnes IKKE spesielt i jord eller sandkasse!

Det er lett å bli kvitt småmark. På apoteket finnes 2 typer medisin (tabletter eller mixtur). Medisinen dreper marken, men ikke eggene. Det tas en dose, men det bør gis til hele familien. Denne ormekuren må gjentas etter 1-2 uker for å ta hånd om nye marker som har utviklet seg fra eggene. Tiden det tar for å utvikle nye marker er 2-7 uker.

Jeg leste dette innlegget til samboeren min,han reagerte og sa at han klør noe volsomt i rumpen sin.
    Så han er litt usikker om han her dette her da.
    Det er jo ikke det kjekkeste i bli studert i rumpen for å se om der er noen marker der nede.
    Når jeg leste innlegget så så jeg at da må alle i familie orme-kuren, når en har det kan alle få den for å si det sånt.
    Så jeg har veldig panikk for å få det, kjenner det suge i magen nå.
    Men det jeg lurte på er, må han vite om det er mark for å ta kuren, eller kan han ta kuren og se hvordan det går.
    Må han ha mark for å ta kuren?

Jeg har ikke akkurat lyst å studere rumpe hullet hans.

Hei

Forstår dilemmaet ditt. Det er derfor det er så farlig å lese om sykdommer....

Nå er det mange ting som kan gi kløe rundt anus, det kommer jo litt an på hvor lenge og hvor intenst det er. Eksem eller små sprekker og hemorrider kan klø endel. Dette er veldig vanlig og det finnes stikkpiller og salve som heter "alcos-anal" du kan kjøpe for dette.

Jeg tror ikke (men dette er ikke mitt ekspert område) at småmark er veldig utbredt blandt voksne.

Jeg tror at hvis kløen forsetter skal dere kontakte en doktor. Hvis det er spørsmål om mark, pleier man å putte en tape på anal åpningen om morgenen, som blir undersøkt under mikroskop.

Dere bør ikke sette igang med behandling for mark for hver gang noen klør i rumpa, dessuten må man ha resept på middelet, så utenom legen kommer man ikke. Trøsten er at du ikke behøver å undersøke rumpehullet hans.....
    Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Working...
    X