Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Når begynner pottetreninga?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Når begynner pottetreninga?

Heisann Cecilie!

Når begynner egentlig pottetreninga? Jeg har en datter på 14mnd, så det er vel ikke altfor mange månedene før jeg skal begynne treningen? De fleste sier at en skal begynne treningen tidligst mulig..

Jeg vil la henne bruke den tiden hun trenger for å bli tørr, men trening skader vel ikke

Hei!

Jeg har en datter som er på samme alder som din og hun har allerede funnet ut hva potten skal brukes til - hver gang hun ser den peker hun på den og sier tsssss-tsssss, selv om det mange ganger havner på gulvet istedet.
    Jeg synes det er greit at hun får bruke potten av og til, hun har vært plaget en del med bleieutslett så nå får hun gå lenge uten bleie når vi er hjemme. Da er det praktisk å ha potte, men det er ofte det havner på gulvet - jaja det går jo fort å vaske det opp igjen så lenge det er tiss da, så det tåler vi.
    Jeg ser hun forstår hva hun skal gjøre på potten, men før de kan bli tørre må de vite at nå må jeg på do og så må de forstå at nå går jeg på do, og det forstår ikke datteren min ennå, det er hun for liten til. Tror jeg venter et års tid før jeg prøver å få henne tørr, men pottetrening er bra, men ingen tvang.

Hilsen May vinker 1 :
    Hilsen may

Comment

Okey, men det var jo kjekt å vite!

Jeg har ikke planer om å tvinge henne til å bli tørr jeg heller, det kan vel egentlig gå helt den andre veien det tror jeg.. Det er jo noen som ikke er tørre før de er 5 år, så jeg tror ikke det er noe hastverk, men vanlig pottetrening tror jeg bare er sunt. Det er jo en lærdom i utviklingen deres

Da skal jeg kjøpe ei potte til henne jeg da, slik at hun kan begynne å forske litt.. Var bare litt usikker på hvor tidlig en kunne begynne.

Tiden har gått så fort, altfor fort... Hehe...

Comment

Hei

Jeg skrev et innlegg for litt siden om det samme heter "når er det vanlig å slutte med bleier?" Håper du finner noen svar der.
        Hilsen helsesøster cecilie

Comment

http://www.mammanettet.com/barnets%2...ttetrening.htm

Her står jo det meste man trenger å vite!

hilsen helsesøster cecilie

Comment

Må si meg litt uenig med artikkelen det er referert til overfor
            Pottetrening er først aktuelt når barnet er i 2-3 års alderen og selv viser tegn til å være klar for det. Jenter blir vanligvis tidligere enn guttene tørre. Tidligst rundt 18 mnd. alder er barnet i stand til å beherske endetarmens lukkemuskel og blæren. Det går ikke an å fremskynde barnets renslighet ved å trene.
            Helt greit at de ikke kan kontrollere musklene før denne tid, men det går an å få de til å si fra når de kjenner at de må, sånn at du kan løpe på do med de.

Jenta mi er nå 21 mnd, har bæsjet på potte (senere doring) fra hun var 11 mnd. Sier ifra, "æsse på do", og så går vi på do. Har begynt i barnehagen (1 mnd siden) og det fungerer fint der også.

Selvfølgelig kan det skje uhell, dersom man ikke oppfatter hva hun vil, eller hun er litt dårlig i magen.

Vi drar doringen med oss overalt, vennebesøk, flyreiser etc., og hun får gjort det hun skal. Enkelt og greit!

Comment

Det er stor forskjell på utvikling på barn, noen er tidlig ute med å forstå, andre kommer litt senere. Jeg tror det er best å følge barns utvikling og ikke å forhaste.

Datteren min er ikke "flink" til å sie ifra når hun har bæsjet, men tanteungen min, når hun var like gammel som datteren min er nå, så klasket hun seg på bleien å sa æsj. Hun var mye tidligere ute med å prate enn datteren min. Mens datteren min fikk tidligere tenner og gikk tidligere enn tanteungen min, dette sier bare hvor forskjellig utviklingen med unger er, uten at det er noe som er galt.

Jeg synes så lenge barnet har funnet ut hva potten skal brukes til, så er det vel ingen ting i veien med at de får bruke den. Om barnet er 11mnd eller under 2 år!

Comment

Var det noen som så den lille notisen i den nyeste utgaven av "foreldre og barn" angående pottetrening? Den omtalte en amerikansk undersøkelse som viste at de som startet pottetrening før 27 mnd brukte 10-15 mnd på å bli tørre, mens de som startet etter 27 mnd brukte 5-10 mnd? Dvs at de ble ferdig på omtrent samme alder allikevel...
                :?
                Andre kommentarer?
                Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Working...
                X