Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Syk jente

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Syk jente

Jenta mi (21 mnd) har vært syk noen dager nå, det nærmeste jeg kommer er røde hunder. Utslett i ansiktet først, siden på leggene. Det klør litt. Litt feber 2 dg. etter utslettet kom.

Hun har jo fått MMR-vaksinen, men er det helt umulig at hun får en lettere utgave av sykdommen?

Som du kanskje skjønner er det best i alle spørsmål om aktuell sykdom å ringe en lege. Her kan det ta tid før man får svar...

Først må jeg si at det er umulig for meg å si hva slags utslett/sykdom barnet har uten å se det og få en lengre beskrivesle av sykdomsforløp. Dette ville jo være bortkastet tid å fortelle med fordi jeg allikevel ikke har lov til å stille en "diagnose". hvis du noen gang er i tvil f. eks om det er røde hunder (selv om barnet ikke er veldig sykt) bør du fortelle legen det fordi disse sykdomme som vi vaksinerer mot er meldepliktige i Norge (for leger altså..) Det er slik at vi kan få oversikt over tilfeller og vet hvor godt vaksinen beskytter. Et viktig punkt er om barnet har vært utsatt for kjent smitte.

Så litt teknisk om vaksine.
    MMR vaksine gir ca 95% beskyttelse mot sykdommene (Hvis den blir gitt ved 15 mnd eller eldre). Noen andre land har introdusert en dose til i barneårene for at de 5% som ikke utvikler nok antistoffer etter den andre sprøyten også skal få beskyttelse. I Norge får barn den andre sprøyten i 7 kl. på skolen. Ved at nok personer er vaksinert får ikke sykdommene fotfeste (ikke nok personer å smitte) slik at de som er vaksinert beskytter de som ikke er/kan bli vaksinert (f.eks gravide, spebarn, dårlig immunforsvar osv.) Det gjør også at farligere versjoner av samme sykdom (du har sikker hørt om mer resistente bakterier/virus) ikke får fotfeste. F. eks finnes det mer og mindre virulente typer meslinger.

Vaksinen beskytter også slik at hvis en vaksinert person kommer i kontakt med smitte så vil de antistoffer kroppen lærte å lage fra vaksinen, komme raskt igang og eliminere smitte før den får tak eller bekjempe sykdommen hvis den begynner å utvikle seg. Dvs at en "mild versjon" av sykdommen kan sees. Så teoretisk sett er det ikke umulig at hun har en mild versjon av røde hunder, men det er lite sannsynlig.

Til alle foreldre:

Bøker om barnesykdommer er bra å ha i huset, men ikke still diagnose på barnet ved bruk av disse.
    Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Working...
    X