Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Gravid og reise til syden?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Gravid og reise til syden?

Hei.

Håper noen kan hjelpe. Jeg er 5 uker på vei har har bestilt tur til Kreta lang tid tilbake. Men det er visst endel delte meninger om jeg bør dra eller ikke. Er dette noe som henger igjen fra gammelt av eller er det noen som vet??

Jeg var i Syden da jeg var 12-14 uker gravid med Eirik, vi var på Rhodos og hadde det kjempefint! Jeg tok med en blund midt på dagen sammen med Elise som var to år den gangen slik at jeg ikke var i sola når den var på det varmeste, drakk masse vann og tok forholdsregler i forhold til mat og drikke: Ikke drikke kranvann, ikke ha isbiter i noe drikke, ikke spise salat eller annet som jeg ikke selv hadde vasket og spise alt kjøtt gjennomstekt. Retter med rå egg i, som Tiramisu, bør også unngås.

Dette er egentlig vanlige sydenråd for å unngå "sydenmage" som blir ekstra viktig når en er gravid for å unngå Toxoplasmose. Ikke klapp katter heller forresten de bærer ofte slik smitte.

Jeg synes ikke du har noen grunn til å avlyse turen din, bare du er litt påpasselig. Ha en fin ferie!
    Nennemor vinker 1 : , Elise f. juli -99 Eirik f. mars -02 :hopp3: og Lars f. okt. -04

Comment

Jeg var i Spania da jeg var 5 mnd å vei med Hedda, datteren min. Det gikk helt greit det og jeg koste meg i solen med magen min. Jeg holdt meg borte fra slike typiske ting som kan lage magesyke og frukt som ikke kan skrelles.

- sol

Comment

hei

Vi fraråder deg ikke å reise til syden. Som begge svarene du har fått handler det om å ta forholdsregler. Fosteret er veldig ømtålelig for infeksjoner særlig tidlig i svangerskapet. Akutte infeksjoner med feber kan resultere i abort, selv om de er uskyldige ellers.

Matforgiftninger er jo vanlig på sydenreiser, så hvis ting ikke kan skrelles eller kokes (godt stekt), ikke spis det. Velg spisesteder som kjøkkenet har bra standard (de fleste stor hoteller er jo OK) ikke velg salater eller ting fra buffeter som kan ha stått lenge. Is og kaker som du ikke vet hvordan er oppbevart bør du også unngå.

Du skal ta en blodprøve på toxoplasmose antistoffer før du drar på steder der toxoplasmose er mer utbredt. Her i Norge er ikke sykdommen så vanlig som på resten av kontinentet. Det er viktig å vite om du har hatt sykdommen før du reiser. Hvis ikke må du ta en ny blodprøve når du kommer tilbake for å se om du har vært utsatt for smitte. Dette får du gjort hos din fastlege.

Du kan lese mer om toksoplasmose og andre infeksjoner her:
        http://www.mammanettet.com/Gravidite...nfeksjoner.htm

God tur!
        Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Jeg var på Kreta da jeg var 8-10 uker på vei med Helene. Det var et mareritt, jeg var kvalm og svimmel, og klarte ikke spise mat med kjøtt og krydder.
          Hver gang jeg sto i kø i butikke, for å kjøpe is, holdt jeg på å besvime, slik at jeg bare måtte springe ut.
          Og jeg levde på salat, selv om det heller sikkert ikke var så bra å spise. Men det var det eneste jeg fikk i meg.

Så lenge jeg slappet av og ikke sto/gikk for mye, gikk det bra da.
          Jeg sa den gang, aldri mer til syden når jeg var gravid.

Likevel reiste jeg til Malta da jeg var 12 uker på vei med Magnus. Da var jeg over verste kvalmen, og hadde det stortsett fint.

Dette er ikke for å skremme deg fra å reise altså, men bare for å fortelle hvordan det kan vere. Håper du får en fint tur!
          Klem fra lilje, mamma til Magnus og Helene

Comment

Working...
          X