Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Gravid og vitaminer

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Gravid og vitaminer

Hei!
    Jeg lurte bare på hvilke vitaminer man burde bruke når man har planer om å bli gravid.
    Håper noen kan svare på dette

Hilsen Meg

Hei.

En ting som du bør ta er Folat eller Folsyre som det også heter. Anbefalt daglig inntak er 0,4 mg per dag. Alltså I tablett. Apoteket kan hjelpe deg. Dette tar du både før du blir gravid og de tre første månedene av en graviditet. Ellers så ble vi anbefalt å ta b-vitamin.( Tror det skulle hjelpe på fruktbarheten hos både meg å partneren, men jeg vet ikke om det stemmer..)

Lykke til med prøvinga
    Mamma til bøllefrøet, Lille T og Lillebror L

Comment

Opprinnelig lagt inn av britteva

Folattablettene du får kjøpt på helsekostbutikken er uten laktose så de kan også brukes av de som har laktoseintoleranse, enten sammen med trankapsler med folat eller ved å ta 2 tabletter om dagen.
      Hei britteva! Lurte bare på hva de heter de folattablettene?
      Hilsen may

Comment

Folat er det eneste vi anbefaler når du planlegger å bli gravid så lenge du har et vanlig variert kosthold. Du kan lese mer om det her:

http://www.folat.org/
        http://www.mammanettet.com/Graviditet/folat.htm

Omega - 3 fettsyrer er ofte anbefalt (til befolkningen generelt) men effektene er ikke bevist slik at det er anbefalt av Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet spesielt for gravide.

Husk at det ikke bare er å pøse på med vitamin tabletter, man kan få for mye av dette også. For eksempel er det skadelig for fosteret å få for mye vitamin A (finnes også i tran). Det er oså mye a-vitamin i matprodukter som inneholder blod/lever. Vitamin D kan det også bli for mye av, f.eks. om du spiser tran og drikker melk tilsatt vit. D.

Noen trenger høyere dose en den anbefalte 0,4 mg, f.eks de med epilepsi, eller hvis du har barn med nevralrørsdefekt i familien. Men dette må diskuteres med din fastlege.
        Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Takker så mye Britteva
          Hilsen may

Comment

Working...
          X