Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

amming og flaske

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• amming og flaske

Hei

Jeg har dessverre ikke nok melk, saa jeg maa gi flaske i tillegg. dette synes jeg er slitsomt, saa jeg oensker veldig gjerne aa bare amme...vi fikk en toeff start, med 14 dager paa intensiven og en uke paa kirurgisk avdelig, saa amming kom ikke i gang naturlig og jeg var veldig langt nede...

Jeg lurer paa hva det er som styrer produksjonen av melk....hvorfor jeg ikke har nok?
    Jeg vet at for aa faa opp produksjonen saa maa jeg amme oftere..problemet er at brystet blir tomt, og siden min lille soenn har blitt vant til aa faa magen helt full da han var paa sykehuset, blir han ikke fornoeyd av bare pupp og roer seg ikke...og da maa jeg gi noe ekstra...

proever naa aa gi litt mindre i tillegg, er heller ikke saa sikker paa at han er sulten hver gang han griner som besatt...for noen ganger suger han ikke ordentlig paa flasken... han har ogsaa lagt paa seg 1.9 kg paa 8 uker... er det for mye? han er naa 4700 g og 55.5 cm..(52 cm og 2870 ved fodselen)

jeg leste i et tidligere svar under amming at pumping ikke var saa effektivt? men hjelper det ikke aa faa toemt brystene oftere da??

Hvilke urter er det som er effektive for aa faa opp melkeproduksjonen? Jeg har en amme te med karve, anis, fenikkel og melisse? Er det ok tror du?

Vel, jeg tar imot alle gode raad med takk

LeneB
    Storebror, 03
    Lillebror, 05
    Lillesøster, 07

Med Britteva og Ingrid

Jeg forstår det var en tøff start for dere. Det er godt mulig å øke din melkeproduksjon, men det kan være slitsomt, man må være innstilt på at man virkelig ønsker dette.

Det som øker melkemengden er kun etterspørsel, dvs dess mer gutten ammer dess mer melk produserer du. Melkemengden vil øke raskt, det tar kun noen dager hvis du gjør det intensivt.

Det som hemmer amming kan være blokkering av utdrivingsrefleksen. Den er hormoner som får melkekjertlene til å klemme sammen og presse den lagrede melken ut. Andre hormoner (prolaktin) dirigeres av mengden stimulering brystene får, og "forteller" brystene hvor mye melk de skal produserer. Utdrivingsrefleksen hemmes av at du er stresset/sliten. Følg derfor rådene til Gro Nylander for økedager som beskrevet her:

http://www.helsenett.no/3_1_5/3_1_5_s6.html

Ta et par dager fri, den amming er eneste fokus. Smør brødskiver og ta med godt med drikke, og ta et par dager i senga. Brystene er lett tilgjengelig for kos og mat, innimellom kan du stimulere brystvortene ekstra. Etter amming, trykk ut et par dråper fet melk og la de lufttørre. Pass på å hold brystene tørre, slik at du ikke blir sår. Ro, fred, avslappet, kos, det er stikkord for økedager. Hvis du ønsker dette, er det helt sikkert at du klarer det. :O:

Nå vet ikke jeg hvor mye amming/flaske melk du gir, kanskje du føler du må gi litt tillegg også hvis han bare skriker. Lag de klar på forhånd.

Angående pumping, så er det ikke så effektivt til å sette igang de viktige hormonene. Får å få tømt brystene er det bedre å legge gutten til, selv om han ikke virker så sulten - tilbake til de to dagene i senga.

Vektøkning de første ukene er ganske bratt kurve. Din sønn har hatt en helt fin vektøkning. Du trenger ikke være bekymret for bare å amme et par dager for å øke melkemengden.

På apoteket ( i Sveits) får du kjøpt ammete, i Norge er et annet kjærringråd vørterøl. Hvor godt noe av det virker kommer nok helst an på hvor godt du selv tror det virker. Bare ikke bruk for mye av det, ellers kan du risikere mageknip hos småtten.

Ellers er ammeboka veldig god (Elisabeth Helsing) du kan kjøpe den fra bokhandlere på nett eller få noen venner til å sende den over til deg.

Ammehjeplen er tilstede hvis du føler du ikke finner ut av ting, nummeret står på hjemmesidene.
    Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Working...
    X