Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Fotsopp

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Fotsopp

Er fotsopp smittsomt og hvis det er det hvor smittsamt er det?
    Sønnen til veninnen min på 3 år har fotsopp og dersom han og datteren min løper barføttes på gulvet kan datteren min risikere å få det da?
    Hilsen may

Fotsopp er den samme typen sopp som vi har overalt på kroppen, den har bare fått lit overhånd pga gode soppforhold (fuktig og varmt). Det kan bli ordentlig sårt og vondt å klø veldig. Mitt første råd er å få fotsoppen behandlet, middel for dette får dere på apoteket.

Fotsopp kan være smittsomt, men da må det være de rette forhold dit de kommer også. Det er for eksempel ikke så lurt å dele fuktige håndklær og kluter. Det er liten sjanse for at det skal smitte fra gulvet, men hvis han først er barbent er det vel mer sannsynlig at han klør seg litt der, tar på noen andre, hopper i senga, osv...
    Så til behandlingen er over er det vel greit å beholde sokkene på når han er på besøk. Ellers kan det jo være en god ide å lufte føttene hans godt slik at behandlinegn av sopp går bedre og den ikke kommer tilbake. Tenk litt på fottøyet, noen sko gjør at det blir ordentlig klamt på foten (særlig vintersko) og da kommer fotsoppen lett.
    Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Working...
    X