Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

bleie om natta eller ikke ?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• bleie om natta eller ikke ?

Nå trenger jeg litt råd her.
    Min lille tulle på nå tre og et halvt år sluttet med bleie i fjor sommer. Det gikk veldig greit. Hun var helt tydelig klar for det. Jeg lot henne fortsatt ha nattbleia på. Tenkte at den ville bli tørr om morgenen etter en stund og så kunne jeg ta den av. Så lett viste det seg ikke å være. Nå, et år etter, har jeg prøvd å la henne sove uten. Vi har snakket masse om det og potta står klar på rommet hennes. Vi passer på at hun tisser før hun legger seg.

Nå har hun tisset i senga hver natt i 14 dager.
    Jeg er aldri sint på henne når hun tisser på seg. Jeg bare vekker henne forsiktig og sier hun har tisset i senga og at vi må skifte på senga. Så får hun tørt sengetøy og tørr truse på og så legger hun seg til å sove igjen.

Hva skal jeg gjøre?
    Skal jeg fortsette som dette en stund til, eller skal hun få bleia på igjen.

Synes det er så rart at hun tisser på seg om natta når det går så bra om dagen. Hun har jo full kontroll da.

Hun er helt tydelig ikke klar for å være uten bleie på natta. Vent til bleia har vært tørr flere netter på rad før du prøver uten bleie igjen. Det å bli tørr på natta er en helt annen "mekanisme" enn det å bli tørr på dagtid, siden man selv overhode ikke kan styre det å holde seg tørr på natta. Det skjer ikke før kroppen en klar for det.
    asterix med mann og barn

Comment

Re: bleie om natta eller ikke ?

HEI

:idea: Jeg hadde samme problem med gutten vår. Han brukte bleie på natta til han var godt over 4 år. Da følte jeg at det var nok. Jeg kjøpte meg et tisselaken og begynte med å vekke han vær natt før vi selv gikk for å legge oss. Dette holdt vi på med i over 6 mnd. Vi måtte også redusere på drikken om kveldene. Det gikk helt fint i fra første dag. Nå i dag er gutten 5 1/2 år og vi må passe på at han går på do før han legger seg,hvis ikke kan det være at han tisser på seg. Men vi slipper å vekke han nå. Vi brukte ikke bleie når vi holdt på med dette,kanskje de to første nettene bare.
      Enkelte barn sover så tungt at de ikke våkner når de må på do.
      Det er slutt på tissvåt seng nå iallefall.

Comment

Re: bleie om natta eller ikke ?

Hei Lisbet

Håper at det gikk bra med din datter i natt og at hun hva tørr på morgenen, bara fortsett med det jeg ga som forslag og minske drikke intaget etter klokken seks og ta henne på do en gang før dere går og legger dere

Lykke til videre

Comment

Kanskje denne linken er til nytte?

http://www.mammanettet.com/barnets%2...engeveting.htm

Tror det er ganske vanlig at både 4 og 5-åringer ikke er tørre om natten.
          Mamma til 3: Gründer, tidligere redaktør og fagansvarlig for Mammanett.no

Comment

Jeg synes dere har sagt det meste tidligere, jeg.
            Tissing om natten slutter som oftest senere en på dagen. det er store individuelle forkjeller. Man pleier aldri å "behandle" før ungene er over 6 år, gjerne senere. Det er ikke skadelig, men noen foreldre stresser mye over det og da blir en stor ting for barnet også. Problemet er bare at om de ønsker det aldri så mye kan de ikke kontrollere nattevæting, og får dårlig selvbilde fordi de ikke klarer å gjøre slik foreldrene ønsker. :oops:
            Mitt råd er altså, ton det ned, ta på bleier, la naturen gå sin gang så går det for de aller fleste over av seg selv før de begynner på skolen.

Å kutte på drikke og vekke for å tisse er i og for seg greit, men igjen blir det fort en negativ fokus på dette med tissing og mestring. Hvis det bare er kutt av drikke før leggetid som skal til for tørre netter er jo det fint, men ikke nekt barnet brus i bursdager osv fordi det er for nærme leggetid.

Hvis det nærmer seg skolealder og nattevæting er et problem så ta kontakt med din helsesøster, som kan hjelpe deg å kartlegge deres situasjon for den beste hjelpen for barnet.
            Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Working...
            X