Kunngjøring

Collapse
1 av 2 < >

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
2 av 2 < >

Helsesøster besvarer ikke lengre nye spørsmål

Les tidligere spørsmål og svar
See more
See less

Middag til den lille

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Middag til den lille

Min lille frøken på litt over 7 måneder er en bestemt liten dame mht hva hun vil spise og ikke spise. Jeg fullammet til hun var 6 måneder og introduserte grøt da. Har nå prøvd med middag og i tillegg grøt på formiddagen. Har prøvd mange grøtvariannter men det er kun Risgrøt som glir ned. Middag er ingen stor favoritt. Jeg har prøvd diverse ferdiglaget baby mat på glass uten hell og også prøvd med hjemmelaget middag. Hun rynker på nesen og nekter å spise mer etter et par teskjeer. Når det gjelder grøt har jeg prøvd å variere med frukt og dessert på glass i grøten, men til ingen nytte. Hun snurper munnen igjen og nekter å spise annet enn risgrøt!

Har du noen gode råd for hvordan jeg skal få i min lille skatt litt mer variert kost. Jeg ammer fortsatt ganske mye ettersom hun ikke spiser så veldig mye fast føde. I tillegg vil hun ha mat på natten, noe som hun begynte med da hun var 5 1/2 mnd (fra hun var 7 uker sov hun hele natten). Jeg ønsker også å få slutt på natteammingen, ikke minst siden hun har fått 6 tenner. Har prøvd å gi vann i stedet, men det er kun pupp som duger. Tenker sånn at natteammingen også vil forsvinne om jeg bare hadde fått i henne litt mer fast føde?! Og lurer derfor på om jeg heller skal gi henne grøt i stedet for middag, siden jeg vet hun spiser det. Men det blir jo svært lite variasjon i kosten da!

Hjelp jeg trenger råd!

Hei

Dette med vareiert kost er noe vi jobber oss opp imot 1 års alderen. Hvor fort noen kommer dit er forskjellig. Jeg synes du har prøvd mye på den korte tiden hun har spist fast føde. Tenk at hun bare har spist en type mat i seks måneder, det tar tid å venne seg til nye ting for noen. Om du får inne to måltider med grøt og morsmelk ellers er dette helt greit. vent med middagsmaten, forsøk en gang i ny og ne. Etterhvert blir hun interessert i det dere spiser og vil sitte ved bordet når dere spiser. La henne smake og bli kjent med nye smaker og ikke minst konsistensen.

Risgrøt smaker veldig lite, og blandet med morsmelk smaker den veldig likt melken hun får ellers. Gi henne tid til å venne seg til nye ting.

Når det gjelder nattamming er det helt greit å kutte det ut nå hvis dere er motivert for det. Men det nytter ikke å tilby vann hvis puppen kommer like etterpå, det skjønner jo knøttet også. Så hvis det ikke kommer noen pupp, må man jo protestere litt til de har skjønt at slik er det fra nå av.
    Så bestem dere begge to og vær konsekvente. Ofte er det lettere at far tar natteskiftet disse dagene fordi babyen ikke forventer servering fra ham og slår seg lettere til ro. Velg en helg eller noe der dere kan tåle litt nattevåk. Som det heter på godt nrosk:
    "Start as you mean to go on!" :P
    Hilsen helsesøster cecilie

Comment

Working...
    X