Kunngjøring

Collapse

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
See more
See less

Vil - vil ikke, uenighet

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Vil - vil ikke, uenighet

jeg opplevde for noen dager siden en diskusjon med min datter på 2 år og 3 mnd. Vi hadde vært ute i hagen og lekt og jenta var svart fra topp til tå. Hun sier selv at hun vil bade. Hun var svært intens. BADE!!!!!.
    Vel, jeg hadde jo tenkt å bade henne uansett så vi gikk sammen inn på badet for å fylle badekaret. Plutselig snur jenta. "IKKE BADE!" Hun hyler og skriker og skal ikke bade. Hun får nærmest anfall når jeg fortsetter å fylle badekaret og begynner å ta av de skittne klærne.
    Her gir jeg meg. Jenta er kanskje sulten. Vi går å spiser en Yougurt og snakker om at hun skal bade. Vi blir enige om at hun skal bade etter at hun har spist. Når vi er klar setter hun av gårde inn på badet og sier "Bade". Men nok en gang ender hun plutselig med å si "IKKE BADE"...og blir rasende.

Hva skulle jeg gjort? (Jeg kan jo vente med å fortelle hva jeg gjorde...Svigermor blandet seg inn her og har anklaget meg for å være en særdeles inkompetent mor...burde ikke ha barn i hennes øyne)

Sv: Vil - vil ikke, uenighet

For det første; ikke hør på svigermødre som kommer med slike kommentarer, det går bare ikke an!! Tror du datteren din er igang med å teste styrke her? "Hvordan reagerer mamma når jeg gjør sånn og sånn...?" Jeg ser at du gjorde en avtale med henne mens hun spiste, men allikevel ville hun ikke når dere kom så langt. Nå er jeg veldig spent på hvordan du løste det. Jeg ville ha gjort avtalen, gått på badet og fulgt vanlig prosedyre. Kanksje synge eller tralle litt, som for å fortelle henne at dette går så bra så. Hvis hun da satte i å hyle, ville jeg ha sagt med så likegyldig stemme du bare kan: "Nei, jeg tror jammen ikke du skal bade. Det er greit, da går jeg og gjør noe annet, også kan du si fra når du er ferdig med å hyle, så kan vi gå og legge deg." Hun vil sannsynligvis reagere med å hyle høyere, lat som ingenting og gå ut. Hvis hun nå vil bade, så la henne nesten be om det, og si klart fra at det er hennes aller siste sjanse. Hvis det ikke går denne gangen heller, så gjennomfør å droppe bading. På denne måten viser du at du ikke ønsker å gå inn i noen kamp med henne, og hun vil skjønne at det hun prøver på ikke når fram.

Virker dette greit? Lykke til
    Hilsen spesialpedagog/nanny Berit

Comment

Working...
    X